WordPress Woordenboek

WordPress Thema's Inleiding

Iedere WordPress website is opgebouwd rond (op) een “Thema”. Het thema bepaalt in grove lijnen:

  • de layout (vormgeving) van de website;
  • de kleurstelling;
  • de functionaliteit.

Afhankelijk van het thema is de kleurstelling, het gebruikte lettertype en soms ook de vormgeving aan te passen. Standaard worden er een aantal thema’s met WordPress mee geïnstalleerd.

Via https://wordpress.org/themes/ zijn erg veel gratis thema’s te downloaden:

WordPress Gratis Thema's

Thema’s bij WordPress.org

Door dit grote aanbod is het, zeker in het begin, lastig om een thema te kiezen.

Naast het grote aanbod aan gratis thema’s zijn er ook vele duizenden commerciële thema’s te krijgen. Een bekende aanbieder van die thema’s is Themeforest. (https://themeforest.net).

Doordat het thema grofweg de vormgeving en de functionaliteit van de website bepaald is het kiezen van een thema wellicht de meest belangrijke eerste stap naar een website.

Het is dus belangrijk om goed voor ogen te hebben hoe uw website er uit moet komen te zien, wat u wilt communiceren en wie u wilt bereiken.

Thema Indeling

Ieder thema heeft de volgende indeling:

WordPress Thema Indeling

Standaard Thema Indeling

Het kan per thema verschillen of een bepaald blok aanwezig is of niet. Vanzelfsprekend heeft ieder thema de beschikking over het content blok. Bij de keuze van een thema is het handig om deze indeling in het achterhoofd te houden.

De benamingen van die blokken zijn hier bewust niet vertaald, daar bij het kiezen van een thema u deze benamingen terug zal zien komen.

Hieronder kort de uitleg van de verschillende blokken:

BlokDoel
TopbarHier worden vaak een telefoonnummer, een info e-mailadres en social media links geplaatst
HeaderHet hoofdmenu en een logo
ContentRuimte voor de informatie die u wilt communiceren (tekst, afbeeldingen, etc.)
Sidebars (link en/of rechts)Plaats voor functionaliteitsblokken (Widgets)
FooterPlaats voor functionaliteitsblokken (Widgets)
CopyrightVeelal de website eigendomsvermelding

In de praktijk komt het vaak voor dat de Topbar & Header bij de Thema-instellingen onder dezelfde noemer vallen. Zo ook voor de Footer en het Copyright -gedeelte.

De topbar, header, footer en copyright plaatsen zijn statisch en zullen op iedere pagina getoond worden (tenzij de thema-ontwikkelaar een optie heeft opgenomen om dit per pagina aan/uit te zetten).

Sidebars zijn, indien aanwezig en gebruikt, voor iedere pagina hetzelfde, behalve voor de home (start) pagina. Hier geldt ook weer dat bij sommige thema’s het mogelijk is om per pagina een andere sidebar te kiezen of de sidebar per pagina aan/uit te zetten.

Nogmaals willen we hier benadrukken dat of een bepaald blok aanwezig is, in de basis wordt bepaald door het thema.

 

Sidebars / Footer / Widgets

Binnen een sidebar en de footer is er meestal plaats voor één of meerdere Widgets. Een widget is een voorgeprogrammeerd stukje functionaliteit. Dat kan zijn een kalender, een archief (van berichten), een extra menu, een paginaoverzicht, etc. Zie voor alle standaard widgets welke WordPress kent: Widgets.

Afhankelijk van het gekozen thema zijn er meerdere (of zelfs geen) widget-plaatsen beschikbaar. Een thema kan ook widgets toevoegen.

Thema Kiezen

Bij de keuze van een thema is het aan te bevelen om een schets te maken van de indeling van uw website en dan wel van en de home pagina en de vervolgpagina’s. Dan telt verder mee de kleurstelling en extra functionaliteit.

Extra functionaliteit kan zijn een fotoalbum, een webshop module, meertalig, etc. Die zaken dient u ook helder te hebben alvorens voor een thema te kiezen.

Heeft u de lay-out en functionaliteit voor ogen dan is het raadzaam om ook de volgende zaken mee te laten wegen bij de keuze voor het thema:

  • Responsive; dat wil zeggen of uw website goed getoond wordt op verschillende beeldformaten (desktop, tablet en mobieltjes);
  • Is het thema up-to-date met de laatste versie van WordPress. Loopt het thema namelijk een aantal versies achter kan het zomaar zijn dat het niet volledig werkt met de laatste versie van WordPress;
  • Documentatie; bij uitgebreide thema’s is het niet altijd even eenvoudig om alle functionaliteiten te benutten zonder daar erg veel tijd in te moeten steken om het uit te vinden. Documentatie is dan erg  handig;
  • Reacties; hoe zijn de reacties van andere gebruikers van het thema ?;
  • Vertaalbaar; tenzij u een Engelstalige website wilt is het raadzaam om te controleren of het thema vertaalbaar is. Niets is zo storend als op een Nederlandse website plots Engelse termen verschijnen als “Read More…”, “Click here…”, etc.

Less is More“, of te wel, kies ook weer niet voor een thema die een overvloed aan functies bied die u wellicht nooit zal gebruiken. Alles wat geladen dient te worden, beïnvloed negatief de laadsnelheid van uw website. Met andere woorden hoe snel een pagina getoond wordt aan de bezoeker. De laadsnelheid is mede een factor voor Google om hoger in de zoekresultaten terecht te komen.

Page Builders

Veel commercieel verkrijgbare thema’s maken gebruik van zgn. “Page Builders”. Daarmee wordt het maken van pagina’s (en berichten) eenvoudiger. Ze werken met contentblokken die via ‘Drag-n-Drop’ geplaatst worden. WordPress gaat vanaf versie 5.0 een eigen pagebuilder, genaamd “Gutenberg” inbouwen.

Bekende Page Builders zijn:

  • WPBakery (voorheen Visual Composer);
  • Elementor;
  • Beaver Builder;
  • Divi;
  • en Themify Builder.

Kiest u eenmaal voor een thema waar zo’n Page Builder is ingebouwd, dan moet u gelijk in het achterhoofd houden dat u dan eigenlijk gelijk “vast” zit aan dat thema. Het is dan namelijk niet mogelijk om later naar een ander thema om te schakelen die geen gebruik maakt van dezelfde Page Builder. De Page Builder gebruikt namelijk zijn eigen codes om content te visualiseren.

Lees hier verder over: Page Builders.

Plugin Compatibiliteit

Hiervoor gaven we al aan dat layout, kleurstelling en functionaliteit belangrijk is bij de selectie van een thema. Functionaliteit is echter uit te breiden door middel van plugins.

Wilt u in de toekomst (of vanaf het begin) een webshop toevoegen, moet bijvoorbeeld de website meertallig zijn ? Dan moet u dat bij de selectie van het thema meenemen.

Let dan op dat het thema compatibel is met:

  • de WooCommerce plugin voor een webshop module;
  • de WPML (WordPress Multilingual) Plugin.

Dat zijn twee redelijk zware plugins en om de volledige functionaliteit van die plugins te benutten dient het thema daar wel op voorbereid te zijn.

Child Thema

In de praktijk zal geen enkel thema voor de volle 100% aan uw eisen kunnen voldoen, kleine aanpassingen zullen altijd wel nodig zijn. Zeker als u wat verder bent met WordPress en de bouw van uw website wilt u die ene kleur net iets anders, een ander lettertype voor het menu en ga zo maar verder.

Die aanpassingen dienen verricht te worden in een zgn. “Child Theme” van het thema. Het “Child Theme” zorgt ervoor dat bij een update van het thema de aanpassingen bewaard blijven. De meeste commerciële thema’s leveren standaard zo’n Child Theme mee. Zie onder “Child Theme” voor meer informatie over dit onderwerp.

Betaald versus Gratis

Zoals we al aangaven is het vinden van het juiste thema niet eenvoudig, met name door het grote aanbod. Onze ervaring is wel dat het loont om voor een betaald thema te kiezen boven een gratis thema en dat is eigenlijk ook logisch. De ontwikkelaar verdient er zijn/haar brood mee en hoopt dat op lange termijn te blijven doen. Zij zullen dan ook het thema zo goed als mogelijk onderhouden en er support op geven.

Een gratis thema kan van een hobby-ontwikkelaar komen die naast zijn/haar hobby een betaalde baan heeft. Het is dan afhankelijk of die persoon tijd kan en wil vrijmaken voor die hobby.

U zult tevens snel genoeg merken dat veel gratis thema’s verkrijgbaar via WordPress.org in de basis gratis zijn (de zgn. “Lite” versies). Maar wilt u alle functionaliteit van dat thema gebruiken dan dient u alsnog de commerciële versie aan te schaffen. Helaas is dat niet altijd duidelijk bij de keuze van de gratis versie en wordt dat pas zichtbaar tijdens het gebruik van het thema.

Thema Installeren & Gebruiken

Heeft u eenmaal uw weg gevonden in het oerwoud van thema’s en een keuze gemaakt lees dan verder in ons artikel: Thema Installeren en Gebruiken.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

Interessante Artikelen