WordPress - Woordenboek

WordPress SPAM

Spam is een verzamelnaam voor ongewenste berichten en is ook bekend als Unsolicited Commercial E-mail en Unsolicited Bulk E-mail. Onder deze term vallen Spam Inboxongewenste e-mails en reclameboodschappen op websites. Spam is moeilijk te definiëren. Niet ieder initiatief van een persoon of organisatie om contact te leggen is spam. Spam onderscheidt zich van andere vormen van commerciële communicatie, omdat een bericht wordt gestuurd aan een groep die veel groter is dan de potentiële doelgroep. Omdat deze afbakening te maken heeft met de proporties, zou je verwachten dat het moeilijk is om te bepalen of een bericht spam is. Vanwege de enorme schaal waarop spammers opereren is het in de meeste gevallen echter zeer duidelijk.

Kenmerken van spamberichten:

  • Berichten worden in grote hoeveelheden verstuurd, naar duizenden mensen tegelijkertijd.
  • Het spammen heeft een commercieel doel. Meestal bevatten de berichten daarom een verwijzing naar een product of website.
  • De berichten worden verstuurd of geplaatst zonder toestemming of medeweten van de website, of de ontvanger.

De economische bestaansreden van spam is terug te vinden in de zeer lage kosten voor het versturen van e-mail of het plaatsen van een ongewenste reactie op een website. Een spammer kan rendabel miljoenen spamberichten versturen om slechts één product te verkopen. Het kost ongeveer 150 euro om 20 miljoen spamberichten te verzenden, dat zijn meer dan 100.000 spamberichten per euro. Er is wereldwijd een levendige handel in bestanden met vele miljoenen e-mailadressen.

De kosten worden evenwel verplaatst naar de ontvangers: tegenover een kleine groep geïnteresseerden staan zeer veel mensen die tijd verliezen met het verwijderen van berichten uit hun mailbox.

Bron: Wikipedia

SPAM-Bots

Bezoekers zouden spam-reacties kunnen plaatsen op websites, maar om het effectief te maken moeten er duizenden tot 100-duizenden spam-reacties geplaatst worden. Dat is handmatig niet haalbaar en zijn er daarvoor “Spam-Bots” (Spam-Robots) ontwikkeld.

Een Spam-Bot is niets anders dan een programma, stukje software, dat het internet afzoekt naar websites waar reacties geplaatst kunnen worden. Worden die gevonden en is de reactiemogelijkheid niet goed afgeschermd zal die Spam-Bot zijn werk doen en een reactie achterlaten.

WordPress Website & SPAM

U kunt last krijgen van Spammers via uw WordPress Website:

  • als u de reactiemogelijkheid bij gepubliceerde berichten heeft aanstaan (dat is de standaard instelling van WordPress);
  • als u gebruik maakt van e-mail-links (bijvoorbeeld: info@uw-website.nl).

De populariteit van uw website, uw doelgroep en de algemene ranking in de zoekmachines speelt daarin ook een rol. Met andere woorden, hoe meer bezoekers uw website aantrekt, des te groter is de kans dat ook de Spam-Bots uw website zullen vinden.

E-Mail SPAM

Een e-mailadres heeft een standaard opbouw: “info@uw-website.nl” en die is redelijk eenvoudig te herkennen door Spam-Bots. De code in uw content ziet er nml. altijd zo uit:

<a href=”mailto:info@uw-website.nl> …het e-mailadres… </a>

De Spam-Bots scannen dan doodsimpel alle HTML-code van de pagina’s van uw website af en herkennen de e-mailadressen die u geplaatst heeft. Die worden dan gekopieerd en gebruikt om naar dat e-mailadres, doorgaans, reclame-mails te sturen.

De enige manier om dit soort Spam tegen te gaan is ervoor te zorgen dat die Spam-Bot het e-mailadres op de website niet kan herkennen. Daar zijn twee manieren voor:

[at] – Methode

Deze methode is relatief simpel, uw toont uw e-mailadres als: info[at]uw-website.nl in uw content als gewone tekst, de HTML-code om de e-mail-link aan te maken wordt dan niet gebruikt en het e-mailadres is dan niet (direct) herkenbaar voor Spam-Bots, maar u maakt het bezoekers lastiger om snel een e-mail te versturen en contact met u op te nemen.

“Niet direct herkenbaar”…. er zijn ook al gevallen bekend dat geavanceerde Spam-Bots die dat dan wel weer herkennen doordat deze methode vaak werd gebruikt; het is alleen lastiger, maar niet 100% waterdicht.

Code Versleutelen

Om een e-mailadres echt te verstoppen voor Spam-Bots is de enige oplossing de html-code “<a href=’mailto:….’>…</a>” die aangemaakt wordt in uw content bij het plaatsen van een e-mail-link, te versleutelen.

De code van de pagina voor & na bij het versleutelen ziet er dan zo uit:

Broncode voor versleuteling


Broncode na versleuteling

U zult het met ons eens zijn dat het resultaat na de versleuteling niet meer herkenbaar zal zijn voor welke Spam-Bot dan ook. Helaas biedt WordPress geen standaard instelling of oplossing en moeten we daar een plugin voor inschakelen:

E-mailadres Encoder

Een erg veel gebruikte en goed werkende plugin om e-mailadressen te versleutelen en dus niet zichtbaar/herkenbaar te laten zijn voor Spam-Bots is de plugin Address Encoder.

Deze plugin zorgt ervoor dat e-mailadressen in: pagina's, berichten, reacties, samenvattingen en de tekst-widget niet meer herkenbaar zijn voor Spam-Bots.

Lees verder →
WordPress e-mail verbergen

Reactie Spam

Standaard is het mogelijk om bij gepubliceerde berichten een reactie te plaatsen door bezoekers van uw website. WordPress is van oorsprong een ‘Blog’ systeem en dat is de reden dat deze optie standaard is ingeschakeld. Het is dan ook de meest ideale plek voor Spammers om hun links te plaatsen. Zijn de instellingen voor het toestaan van reacties zo ingesteld dat reacties vrijwel automatisch goedgekeurd worden en dus geplaatst worden, zien uw bezoekers de Spam-berichten en dat is precies waar de spammers op hopen.

Reactie-Spam is doorgaans erg herkenbaar:

  • de reactie(s) zijn meestal in het Engels (of een andere taal dan het Nederlands);
  • vrij vertaald beginnen ze vaak met “wat een leuk of interessant bericht…”;
  • zijn vaak erg lang (qua tekst);
  • ze bevatten erg veel links.

Belangrijk: 

Klik nooit op één van de links vermeld in zo’n reactie, zeker als u ingelogd bent als beheerder. Ze kunnen namelijk virussen of overige hack-methodes bevatten en uw website daarmee infecteren of geheel niet meer toegankelijk maken.

Reactie Instellingen

Via de reactie-instellingen van WordPress kunt u voorkomen dat Reactie-Spam automatisch geplaatst wordt:

WordPress Reacties Goedkeuren

Reacties goedkeuren

U kunt opgeven:

  • dat iedere reactie handmatig goedgekeurd dient te worden;
  • als er meer dan X-aantal links in de reactie zijn opgenomen;
  • wanneer er bepaalde woorden (vb.: sex, viagra…..) in de reactie gebruikt zijn;
  • wanneer er een bepaald IP-adres of URL voorkomt;
  • een ‘Zwarte Lijst’ bijhouden.

Daarmee kunt u al heel veel Reactie-Spam die automatisch op uw website verschijnt voorkomen.

De kans dat Reactie-Spam nul-% wordt is, ook nul; echter met de juiste preventie (en instellingen) kunt u wel voorkomen dat uw bezoekers die Reactie-Spam niet zien en die Spammer geen profijt heeft van zijn acties.

Contactformulieren Spam

Een contact-pagina met een contactformulier is zowel iedere website aanwezig. WordPress biedt die optie (contactformulier) niet standaard en we moeten daar dan een plugin voor inschakelen. De meest gebruikte plugins zijn: ContactForm 7, GravityForms of Formidable. Miljoenen WordPress websites maken gebruik van één van deze plugins. Spam-Bot -ontwikkelaars is dat niet ontgaan en hebben dan ook technieken ontwikkeld om via die formulieren gegevens te bemachtigen.

Captcha / Recaptcha

WordPress Captcha

Captcha

Een veel gebruikte optie om dit soort Spam tegen te gaan is het gebruik van een “Captcha”. Voordat het formulier verzonden kan worden dient eerst een code ingevoerd te worden, een optelsom beantwoord te worden, een plaatje gekozen te worden, etc. Dat kan alleen gedaan worden door mensen en niet door robots.

Een simpele maar effectieve manier om Spam-Bots geen kans te geven bij het invullen en verzenden van formulieren. Het is wel een extra handeling voor de bezoeker, maar die weegt niet af tegen de voordelen.

SEO Spam

WordPress heeft een erg groot marktaandeel als het aankomt op het aantal website wat gemaakt is met WordPress. Er zijn erg veel plugins en thema’s beschikbaar. Op het moment van schrijven zijn er ruim 56.000 plugins te downloaden en te gebruiken. Veel daarvan zijn verouderd, en met name die verouderde plugins en thema’s kunnen toegankelijk zijn of gebruikt worden door hackers waardoor die hacker dan toegang verkrijgt tot de content van uw website. Op de achtergrond kunnen zij dan uw content vervangen door content die zichtbaar wordt in de zoekmachines (Google, Yahoo, etc.), terwijl alles op uw website er “normaal” uit ziet. Dat wordt dan SEO-Spam genoemd.

SEO Impact

Het meest vervelende van deze Spam is dat u het niet direct in de gaten heeft. De impact ervan kan erg negatief zijn voor de ranking van uw website in de zoekmachines. Zij kunnen uw website als “niet veilig” beoordelen en vermelden dat uw website waarschijnlijk gehackt is. Die waarschuwing wordt dan ook in sommige gevallen getoond in de zoekresultaten. Dat zo’n waarschuwing impact heeft op het aantal bezoekers aan uw website behoeft dan geen discussie. Daarnaast zal ook de ranking in de zoekresultaten drastisch naar beneden gaan.

SEO-Spam Preventie

Deze vorm van spam komt in de praktijk gelukkig weinig voor, maar het kan !. Om het te voorkomen zijn er een aantal aanbevelingen:

  • gebruik altijd “sterke wachtwoorden“;
  • zorg dat zowel het gebruikte thema en alle plugins up-to-date zijn;
  • voorkom reactie-spam zoals hiervoor beschreven.

Naast deze preventie is het ook aan te raden om de zoekresultaten in bijvoorbeeld Google, regelmatig te controleren of er geen vreemde omschrijvingen in de resultaten naar voren komt, omschrijvingen die niet bij uw berichten of pagina’s thuishoren.

Samenvatting

Spam is door de toegankelijkheid van internet, helaas, een fenomeen waar we als website-beheerder niet omheen kunnen. Het openbaar maken (publiceren) van e-mailadressen, het mogelijk maken van reageren op berichten, het beter vindbaar maken van de website met behulp van allerlei SEO-technieken, het niet goed onderhouden van de website; maakt het Spam-Bots aantrekkelijk om u en/of uw bezoekers te bekogelen met Spam.

Om Spam tegen te gaan en te voorkomen/verminderen:

  • dient u e-mailadressen te versleutelen;
  • de reactie-mogelijkheid bij berichten en pagina’s te beperken en te  controleren;
  • het gebruik van formulieren te beperken;
  • uw website up-to-date te houden;
  • uw website optimaal te beveiligen.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .


QWAIN - Quality Without Any Interesting Name
Uw partner voor professioneel, snel en betrouwbaar website design, ontwikkeling en trainingen.

WordPress Nieuwsbrief
WordPress Nieuwsbrief

Geen artikel missen ? Volg dan de duizenden die onze Online WordPress artikelen maandelijks lezen:

Formulierberichten: Foutmelding

Bij vrijwel ieder veld zijn één of meerdere meldingen in te stellen. De foutmelding is er daar één van.

Kolom Indeling

Er verschijnt een foutmelding als het veld “verplicht” is en niet ingevuld of geselecteerd is. Er kan ook een foutmelding getoond worden als de ingevulde waarde niet correct is. Ten behoeve van de gebruikersvriendelijk is het raadzaam om bij ieder veld de foutmelding aan te passen aan het type veld en wat er verwacht wordt dat de gebruiker in moet vullen.

Bij de “Globale Instellingen” vindt je een aantal standaard meldingen welke daar ook aangepast kunnen worden.

Formulierlayout: Kolommen

De velden op het formulier zijn eenvoudig in kolommen weer te geven. Via de CSS-Layout-Klassen optie kies je dan de kolom-breedte:

Kolom Indeling

Ook te opties van de Meerkeuze en de Radioknop zijn in kolommen in te delen.

Formulierveld: Dynamisch

Dit veld wordt gebruikt om dynamisch waarden op te halen uit andere formulieren:

formulieren dynamisch waarden ophalen

In dit voorbeeld hebben we een tweede formulier waarin we de product info, prijs en afbeelding hebben opgeslagen. Het selectieveld is van het type dynamisch en haalt dan de bijkomende informatie op uit het product-formulier.

Formulierveld: Adres

Met dit veld is het mogelijk om in één keer een volledig aantal velden te tonen om adres-informatie in te laten vullen.

Adres Velden

Via de instellingen is de landselectie eventueel uit te schakelen. Er is ook nog een mogelijkheid om een provincie-veld te laten tonen. De extra regel voor de straatnaam is niet uit te zetten. Zouden we dat willen dienen we dat via “Extra CSS” te bewerkstelligen.

Formulierveld: Schakelaar

Met dit veld kunnen we de bezoeker laten kiezen tussen twee waardes als een soort van aan/uit schakelaar.

formulieren schakelaar keuze veld
De keuzes (in dit voorbeeld “Ja” en “Nee”) als ook het label zijn in te stellen.

Via de stylen is het mogelijk om de schakelaar een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. De gekozen waardes worden echter niet opgeslagen.

Het veld kan bijvoorbeeld gebruikt worden om secties wel of niet te tonen.

Formulierveld: Schuifknop

Via de schuifknop kunnen we de gebruiker een nummer laten selecteren.

formulieren nummer schuifknop

Het laagste en het hoogste getal is instelbaar, zo ook het aantal decimalen en stappen waarmee het getal verhoogd of verlaagd zal worden.

Via de stylen is het mogelijk om de knop en de lijn een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. Via “Eigen CSS” is het mogelijk om bijvoorbeeld een “€” teken voor het getal te laten tonen.

Formulierveld: Schaal (Scale)

Met dit veld kan eenvoudig een beoordelingsveld worden aangemaakt welke getoond wordt als een set van Radioknoppen:

Schaalbeoordeling

De nummering is instelbaar van 0 – 20.

Het is verder een vrij eenvoudig veld. Aan de nummers is geen scheidingswaarde toe te kennen om hier een eigen rekenwaarde mee te creëren. Wil je een eigen rekenfactor toevoegen dan dien je de Radio Button te gebruiken.

Formulierveld: Verborgen Veld

Dit veld wordt niet getoond aan de bezoeker en wordt gebruikt om gegevens in op te slaan die we zelf verder willen gebruiken.

Verborgen veld

Toepassingen van dit veld zijn bijvoorbeeld: berekeningen of het samenvoegen van gegevens als aanhef, voor- en achternaam om een brief- of e-mail aanhef te creëren.

Het is raadzaam om het label van het veld een voor jezelf duidelijk herkenbare naam te geven en ook de veldsleutel te benoemen. Daarmee wordt het gebruik van het veld bij andere velden met dynamische waarden of het maken van formulier-acties en weergaven eenvoudiger. Het veld is dan namelijk herkenbaar.

Formulierveld: Sterbeoordeling

De sterbeoordeling kan gebruikt worden om de gebruiker eenvoudig een score te late geven.

Sterbeoordeling

Het aantal te tonen sterren is in te stellen.

De stijl van de sterren is niet instelbaar via de standaard stijlen en dient dan via “Eigen CSS” te worden opgemaakt.

Veldlabel

Via het veldlabel geven we het veld een ‘zichtbare’ naam voor de gebruiker. Veelal geeft het veldlabel al aan wat er in het veld ingevuld dient te worden:

Veldlabel

Het label dient bij voorkeur kort en duidelijk te zijn. Willen we meer uitleg kwijt kunnen we eventueel de veldbeschrijving gebruiken en/of een placeholder plaatsen.

De positie van het label is instelbaar (boven, onder, voor het veld….) en de opmaak van het veldlabel is in te stellen via de Stijlen en is per formulier of zelfs per veld apart op te maken.

Veldomschrijving

De veldomschrijving is een korte tekst welke onder het veld getoond wordt om een korte uitleg te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld ingevuld wordt:

Veldomschrijving

De opmaak als lettertype grootte, kleur en de uitlijning is in te stellen via de formulier-stijlen en eventueel per formulier of per veld aan te passen.

Formulierveld: RTF (Rich Text)

Het RTF (Rich Text Field) is eenzelfde veld als de Paragraaf, maar dan met de TinyMCE Tekstbewerker functies:

Rich Text Field

Het is mogelijk om een pagina te maken met een formulier welke gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de gebruiker een WordPress-bericht aan te laten maken. Dan wordt dit veld ingezet om het bericht in op te maken.

Formulier Instellingen: Ajax & JavaScript

Via de instellingen van het formulier kunnen we aangeven of er gebruik gemaakt dient te worden van Ajax & JavaScript:

Ajax & JavaScript Instellingen

Bij grotere formulieren is het aanvinken van de eerste optie een aanrader. De formulieren-editor laadt sneller bij het opslaan.

Willen we dat als de gebruiker de verzendknop klikt de pagina niet ververst wordt dan dienen we de tweede optie aan te vinken.

Als de laatste optie is aangevinkt zullen alle velden welke een vaste invoer verlangen (e-mail, datum, tijd, etc.) of verplichte velden direct gecontroleerd worden in plaats van bij het aanklikken van de verzendknop.

CSS Layout Klassen

De “CSS Layout Klassen” worden voornamelijk gebruikt om meerdere velden op één rij (dus naast elkaar) te plaatsen.

Velden op één rij

Velden op één rij

Via de CSS Layout Klassen is het ook mogelijk om bij de meerkeuze-opties de opties in meerdere kolommen te tonen en rekenvelden op te maken.

Lookup Waarde/Veld

Via een lookup kunnen we data uit andere formulieren intergreren in het formulier om bijvoorbeeld een uitklapveld te vullen:

Lookup

In dit voorbeeld hebben we een formulier waarmee alle hondenrassen zijn opgeslagen. Op een ander formulier gebruiken we die opgeslagen rassen dan als uitklapbaar-keuze-veld om de gebruiker zo zijn/haar ras te laten kiezen. Wijzigen we een ras in het rassen-formulier is die wijziging dan ook direct beschikbaar op het formulier waar we de lookup gebruiken.

Placeholder

Een “placeholder” is een vooraf ingevulde waarde in het veld wat we gebruiken:

Placeholder

Placeholders worden meestal gebruikt bij formulieren waar het veldlabel en de veldomschrijving is uitgeschakeld en zo dan aan te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld wordt ingevuld.

Dynamische Waarde

Een veld kan gevuld worden met data uit andere velden van het formulier of zelfs uit data van een ander formulier.

Dynamische Waarde

Zo kunnen gegevens uit verschillende velden gekoppeld worden en ingevuld worden in één veld. Hebben we bijvoorbeeld velden waar voornaam en achternaam ingevuld zijn, kunnen we die twee velden samen vormen tot één waarde (voornaam + achternaam) welke dan als briefhoofd of e-mail -aanhef gebruikt kan worden.

Formidable Add-On’s

“Add-On’s” zijn extra toevoegingen of uitbreidingen aan de Formidable-plugin:

Formidable Add-Ons Overzicht

Add-Ons Overzicht

Zo is er een Add-On om gegevens te koppelen aan MailChimp, een Add-On om een login-scherm te maken en ga zo maar verder. De Add-On’s worden als extra plugin(s) geïnstalleerd.

Exporteren

De export-functie kan gebruikt worden om een backup te maken of om een gemaakt formulier te kopiëren naar een andere website:

Exporteren

Hier is het mogelijk om een enkel formulier of meerdere formulieren tegelijk te exporteren. Ook kan de opgeslagen data, aangemaakte weergaven en stijlen van het gekozen formulier mee geëxporteerd worden.

Inzendingen kunnen ook als CSV-bestand geëxporteerd worden om ze dan in Excel te kunnen gebruiken.

Importeren

Hebben we een Formidable XML bestand aangemaakt via de “Exporteer” functie dan kunnen we die weer importeren:

Importeren

Zo kunnen we eenvoudige een eerder gemaakt formulier van de ene website naar de andere kopiëren. Stijlen, inzendingen en overige opties welke via de exporteer-functie meegenomen zijn zullen ook weer ingelezen worden bij het importeren.

Ook is het mogelijk om een CSV-bestand, bijvoorbeeld uit Excel te importeren in een formulier.

Weergaven

“Weergaven” zijn speciale formulieren om ingevulde en opgeslagen gegevens van formulieren te tonen op een pagina of in een bericht.

Contactformulier Weergaven

De data welke ingezonden is via formulieren is dan in een tabel weergave op een pagina te plaatsen. De “Weergaven” zijn geheel naar eigen stijl en wens op te maken en te bouwen.

Stijlen

Alle velden, knoppen, teksten, etc. welke op een formulier getoond worden kunnen visueel aangepast worden via de “Stijlen”:

Formidable Stijlen

Stijlen

Via de stijlen van Formidable is het eenvoudig om de formulier-stijl naar wens aan te passen en zo de kleuren en overige opmaak te kiezen welke aansluit bij het gebruikte thema. Hebben we meerdere formulieren dan is het ook mogelijk om per formulier een stijl-blad aan te maken en die aan het formulier te koppelen.

Globale Instellingen

Via de “Globale Instellingen” kunnen we o.a. de algemene foutmeldingen en een aantal overige berichten instellen, de Pro versie activeren, gebruikersrechten instellen, etc.:

Formidable Globale Instellingen

Instellingen

Hier vindt je ook de optie om de Formidable-plugin te verwijderen en daarmee ook alle opgeslagen formulieren, inzendingen en alles wat de plugin heeft opgeslagen in de WordPress Database.

Inzendingen

De formulier inzendingen worden standaard in de database van WordPress opgeslagen en kunnen worden bekeken via het hoofdmenu van Formidable en dan te kiezen voor “Inzendingen”. De inzendingen van alle formulieren wordt dan getoond:

Formidable Inzendingen Overzicht

Inzendingen Overzicht

Het is hier ook mogelijk om de ingezonden data van ieder gemaakt formulier apart te bekijken. De inzendingen kunnen ook via een zgn. “Weergave” op een in WordPress gemaakte pagina of bericht geplaatst worden en zo aan de bezoeker (gebruiker) getoond worden.

Ook kunnen bepaalde ingevulde velden geplaatst worden in E-mailacties.

Formulierveld: HTML

Het HTML-veld is bedoeld om een stukje met HTML opgemaakte tekst op te nemen in het formulier.

Voorbeeld - Algemene Voorwaarden

HTML Voorbeeld – Algemene Voorwaarden

In het HTML-veld kunnen ook Formidable Shortcodes of Shortcodes van andere geactiveerde plugins opgenomen worden.

Formulierveld: Website

Het website-veld ziet er ook uit als een tekstveld. De invoer wordt gecontroleerd aan de hand van de URL-standaard.

Website-veld

Buiten de zichtbare breedte van het veld en/of het een verplicht veld is kent dit veld verder geen bijzondere instellingen.

Formulierveld: ReCaptcha

reCaptcha wordt ingezet om inzendingen van spam-robots tegen te gaan.

reCaptcha

reCaptcha is een technologie van Google. Om reCaptcha te gebruiken is dan een API-Key van Google nodig welke gratis te verkrijgen is.

Formulierveld: Tijd

Via dit veld is een tijd in te voeren. De tijd (klok) is instelbaar als 12 of 24 uurs als ook het aantal minuten (tijdslot) wat te kiezen is.

Tijden-keuze

Het is ook mogelijk om een enkel tijdsverloop als keuze te laten zien om de keuze voor de gebruiker te vereenvoudigen.

Formulierveld: Datum

Zoals de benaming van het veld al aangeeft is het hier alleen mogelijk om een datum in te voeren. In te stellen is of er een kalender-popup gebruikt kan worden:

Datumveld met kalender-popup

Naast de kalender-optie is het nog mogelijk om een regio (land) te kiezen voor de datum-standaard en vanzelfsprekend of dit een verplicht veld is of niet.

Formulierveld: Telefoon

Het telefoonveld ziet er uit als een normaal tekstveld, met als verschil dat er alleen een voorgedefinieerd nummer in combinatie met karakters als ( ) – + ingevoerd mag worden.

Telefoonveld

Door de vele verschillen in de opmaak van telefoonnummers in Europa wordt dit veld niet vaak toegepast bij openbaar beschikbare formulieren. Hebben we een formulier welke we enkel intern gebruiken en willen we een eenduidige invoer van de telefoonnummers dan is dit veld daarvoor te gebruiken.

Formulierveld: Uitklapbaar (keuzeveld)

Het “Uitklapbaar” keuzeveld is te vergelijken met de “Meerkeuze” en/of “Radio Button”, met als verschil dat de keuzeopties als een uitklap-menu beschikbaar komen:

formulieren uitklapbaar keuze veld

Het aantal opties is in principe onbeperkt aan te maken en zo in te stellen dat meerdere opties te kiezen zijn of alleen één. Een “autocomplete” functie is beschikbaar om het kiezen d.m.v. intypen van de keuze versneld kan worden.

Net als bij de Meerkeuze en de Radio Button zijn er ook “verborgen” waardes aan de keuze-opties mee te geven waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook weer te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Dit veld wordt gebruikt als er veel opties beschikbaar zijn om uit te kiezen.

Formulierveld: Radio Button (keuze)

De Radio Button is een “of of” keuzeveld. De bezoeker kan dus maar één keuze selecteren:

Radio Button

Net als bij de “Meerkeuze” heeft het veld ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Het veld is ideaal om de bezoeker een snelle keuze te laten maken.

Formulierveld: Meerkeuze

Het meerkeuze-veld wordt gebruikt om een aantal vaste keuzes te laten zien aan de bezoeker. In tegenstelling tot de “Radio Button” kan de bezoeker kan dan één of meerdere keuzes selecteren:

Meerkeuze

Het veld heeft ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Formulierveld: Nummer

Via een nummer-veld kunnen we de bezoeker een getal laten invoeren.

Nummerveld

Het getal kan vrij ingevoerd worden of via een ‘selector’ worden gekozen. Zowel de minimum als de maximum waarde is in te stellen als ook de stap-grootte. Valt het nummer niet binnen de range welke ingesteld is zal een foutmelding getoond worden en wordt de invoer niet goedgekeurd.

De ingevoerde waarde kan eventueel ook gebruikt worden bij andere velden als rekenwaarde om zo, bijvoorbeeld, een offerte of enquête -formulier te maken.

Formulierveld: Tekst

Het tekstveld is het meest gebruikte veld bij formulieren en wordt gebruikt om de bezoeker een vrije tekst op één regel te laten invoeren.

Tekstveld

Het veld heeft standaard geen beperkingen qua invoer en kan wel of niet verplicht gesteld worden. De gegevens welke de bezoeker mag invoeren is wel in te perken via speciale opmaak-codes. Zo is ook de breedte van het veld aan te passen.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren voor velden als Voornaam, Achternaam, Woonplaats, Onderwerp, etc.

Formulierveld: E-mailadres

Door middel van het E-mailadres -veld beperken we de invoer tot een geldig e-mailadres:

E-mailadres -veld

Er wordt automatisch gecontroleerd of de invoer een geldig e-mailadres formaat heeft. Is dat niet zo, zal er een foutmelding verschijnen.

Formulierveld: Paragraaf

Het paragraaf-veld is een soort van tekst-veld waarbij de bezoeker de mogelijkheid krijgt om “onbeperkt” aantal tekstregels in te vullen:

Paragraafveld

Het aantal zichtbare regels en de breedte van het veld zijn vrij in te stellen. Ook is het veld verplicht te maken.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren om de reden van het inzenden van het formulier te laten beschrijven.

Formuliervelden

Er zijn vele type velden beschikbaar. Het meest gebruikte veld is het tekstveld. Hiermee kan de bezoeker vrije tekst invoeren als bijvoorbeeld voornaam, achternaam, etc.

Ook zijn er speciale velden waarbij de invoer beperkt is. Dat zijn o.a. de velden: datum, tijd, e-mailadres, website, telefoon, etc. Bij ieder veld is kunnen we instellen of het veld “verplicht” is. Wordt een verplicht veld niet ingevuld, kan de bezoeker het formulier niet inzenden of verder gaan met het invullen van overige velden.

Willen we vaste informatie van de bezoeker dan kunnen we die instellen met behulp van de “Meerkeuze”, “Radio Button” of het “Uitklapbaar” -veld.

Het is belangrijk om bij het maken van een formulier van te voren goed na te denken over de hoeveelheid en welke -informatie we van de bezoeker verlangen.

Lange formulieren (een formulier met veel velden) kan de bezoeker afschrikken en dan het formulier niet invullen.

Willen we meer informatie van de bezoeker dan is het raadzaam om gebruik te maken van zgn. conditionele secties om velden pas zichtbaar te maken zodra er al een aantal velden zijn ingevuld, eventueel door middel van de Meerkeuze en/of Radio-Button.

Formulierveld: Bestandsupload

Via dit veld geven we de bezoeker de mogelijkheid om één of meerdere bestanden toe te voegen aan het formulier:

formulier bestandsupload

Bestandsupload-veld

Het aantal bestanden, het bestandstype en de maximale grootte welke geupload mag worden is in te stellen.

Heb je bijvoorbeeld een sollicitatieformulier, dan zou de bezoeker een cv en pasfoto kunnen uploaden.

WordPress Woordenboek

Dit artikel is slechts één van de ruim 250 onderwerpen uit ons “WordPress Woordenboek”.

Wil je dit artikel en ons volledige WordPress Woordenboek bekijken, schrijf je in en je krijgt direct gratis toegang !

Woordenboek - Inschrijven

Ja, ik wil toegang tot het Woordenboek: