WordPress - Woordenboek

WordPress SEO

WordPress SEO IntroductieInleiding

SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachine optimalisatie en is een techniek welke wordt toegepast om een website beter vindbaar te laten worden in de verschillende zoekmachines. Niet alleen vindbaarheid telt, maar met name de “ranking”. Ranking is de plaats in de zoekresultaten. Iedereen wil het liefst op nummer 1 eindigen in de zoekresultaten en zeker niet op pagina 20….

Bijna iedereen die iets zoekt via Google of een andere zoekmachine en na het bekijken van de zoekresultaten op de eerste pagina, wordt er nog gekeken op de tweede pagina van de zoekresulten, maar dan haken al erg veel “zoekers” af en geven dan meestal een nieuwe zoekterm (één of meerdere woorden) op en proberen het opnieuw.

Ranking en dus vindbaarheid zijn onafhankelijk aan elkaar verbonden.

WordPress heeft standaard een aantal instellingen en onderdelen om de basis SEO goed te zetten. Om in die zoekresultaten zo hoog mogelijk te scoren ontkomen we er niet aan om SEO-technieken toe te passen.

Doordat, met name, Google een dominante positie heeft verworven op internet met haar zoekmachine is het bij alles wat we verrichten aan onze website raadzaam om Google in het achterhoofd te houden (mits u met uw website gevonden wilt worden…). Zoekmachines reageren op alles wat u doet aan uw website; van het publiceren tot het aanpassen of verwijderen van tekst, maar ook afbeeldingen.

Iedere kleine of grotere wijziging wordt gezien en wordt iets mee gedaan. Wat de zoekmachines met de aanpassingen aan uw website doen kan zowel posities als negatief uitvallen voor de ranking in de zoekresultaten. Alle aanpassingen worden gezien, zowel voor tekst als voor afbeeldingen…., maar ook de toegepaste beveiliging en snelheid van laden van pagina’s wordt meegerekend.

Google heeft eens aangegeven, tijdens een conferentie, dat ze meer dan 200 ranking-factoren hanteren. In de praktijk ligt dat aantal vele malen hoger doordat sommige ook nog eens gecombineerd kunnen worden. Met name in het begin is het dan ook raadzaam om de grote lijnen te volgen die dan tijdens een later stadium van uw website te fine-tunen zijn.

SEO Basis Termen

Hier een korte opsomming van veel gebruikte termen in WordPress SEO:

SEO TermOmschrijving
Trefwoord of Focus TrefwoordHet woord (of woorden) die opgegeven worden in het zoekveld van de zoekmachine
Ranking of PagerankPlaats in de zoekresultaten.
Zoekresultaten of SERPPagina('s) met de zoekresultaten
BacklinkLink vanaf een andere website naar uw website
NoFollowAttribuut behorende bij een link om de zoekresultaten te vertellen de link niet te volgen (bijv. advertenties) en mee te laten rekenen voor de ranking
Meta OmschrijvingDe tekst welke verschijnt in de zoekresultaten.
Titel (Title) TagDe titel van de pagina en de titel van de meta omschrijving
Alt Tekst of Alt TagBeschrijving van een afbeelding
Permalink of SlugDe URL van de pagina naar waar verwezen wordt
IndexerenHet opnemen van de pagina door een zoekmachine in de zoekresulten
RedirectDoorverwijzing van een 'oude' URL naar een nieuwe.

WordPress Basis SEO

WordPress staat bekend om zijn solide basis als het aankomt op SEO. We zullen ze hierna één voor één de revue laten passeren. De volgorde van is willekeurig gekozen. Alle dragen bij aan een betere SEO van uw WordPress website. Ter afsluiting geven we nog een aantal tips.

Voor het gemak spreken hierna we over:

  • Google en bedoelen alle zoekmchines;
  • Bezoeker(s) – een bezoeker is een mens of een zoekmachine die uw website bezoekt;
  • Pagina – is zowel een pagina als een bericht (tenzij anders vermeld).

 

Permalinks

Via de Permalinkinstellingen vertellen we WordPress hoe de URL opgebouwd moet worden welke getoond wordt in de browser van de bezoeker. Standaard is de permalinkstructuur ingesteld op het id-nummer van de pagina en ziet er dan zo uit:

http://www.uw-website.nl/?p=123

De informatie in de URL verteld niets over de pagina waar de bezoeker zich bevindt. Google doorzoekt ook URL’s op trefwoorden en zal hier niets vinden.

Het is dan ook beter om een “leesbare” permalink in te stellen. Dat doet u bij “Instellingen → Permalinks” en kiest daar voor de optie “Berichtnaam” en de permalink wordt dan:

http://www.uw-website.nl/pagina-titel

Nu zal er, bij het juist kiezen van de pagina-titel, een duidelijk (korte) omschrijving als URL verschijnen in de browser.

 

Berichten & Permalinks

Gaat u veel berichten publiceren dan zult u waarschijnlijk ook gebruik gaan maken van categorieën waar die berichten weer in geplaatst gaan worden. Dan is het aan te raden om van te voren goed na te denken over de te gebruiken categorieën. Bij gebruik van een goede categorie-structuur in combinatie met de titel van het bericht kan er een heel duidelijk beschrijvende permalink ontstaan.

Zoekmachines maken hier dankbaar gebruik van.

Bij “Instellingen → Permalinks” kunt u dan de categorie opnemen in de permalink. De permalinkstructuur wordt dan:

http://www.uw-website/categorie/bericht/

Voorbeeld:

U schrijft diverse handleidingen en plaatst die alle in een categorie: “Handleidingen”.  Dan heeft u een handleiding geschreven over SEO. De getoonde URL wordt dan:

http://www.uw-website.nl/handleidingen/seo

Het zou dan logisch zijn als er een handleiding SEO te vinden is, bij het zien van zo’n URL. Zou de categorie “Diensten” heten, wederom gevolgd door een bericht met als titel “Seo”. Dan is wordt de URL:

http://www.uw-website.nl/diensten/seo

Dan is het duidelijk dat het om een SEO dienst gaat en niet om een uitleg.

Pagina’s & Permalinks

Pagina’s in WordPress hebben niet de mogelijkheid als bij berichten om ze in een categorie te plaatsen. U kunt wel sub-pagina’s aanmaken die dan onder een andere pagina “hangen”. De permalink wordt dan ongeveer hetzelfde als bij een bericht uit een bepaalde categorie:

http://www.uw-website.nl/pagina/sub-pagina

Voorbeeld:

U heeft een pagina die in grote lijnen al uw diensten beschrijft met onderliggende (sub-)pagina’s die in detail op elke dienst ingaat. De hoofdpagina zou dan “Diensten” heten en in het geval u een allround klussenier bent zou een sub-pagina “Schilderen” kunnen zijn. De permalink (URL) wordt dan:

http://www.uw-website.nl/diensten/schilderen

Ook hier is het voor de bezoeker duidelijk waar de pagina overgaat, namelijk: uw dienst schilderen.

Dus ook bij pagina’s is het bedenken van een goede structuur een onderdeel van het toepassen van SEO.

Afbeeldingen & SEO

WordPress SEO Afbeelding Alt-TekstGoogle kan goed lezen en analyseren, maar is nog niet zover dat ze uit een afbeelding kunnen opmaken waar die over gaat. Als we Google niet vertellen waar de afbeelding over gaat dan zal die afbeelding niet gebruikt worden in de afbeelding-zoekmachine van Google. De afbeelding wordt dan ook niet gelinkt aan het bericht.

Via het Alt-attribuut van de afbeelding kunnen wij Google vertellen waar die afbeelding over gaat. (zie ook: Afbeelding De Alt-Tekst).

Is de Alt-Tekst met een goede omschrijving ingevoerd wordt die gevonden via Google Afbeeldingen en zal er een link verschijnen naar de pagina waar die afbeelding gebruikt is.

Hier is de aanbeveling om het trefwoord (de zoekterm) waar u de pagina op gevonden wilt laten worden, het trefwoord in de titel van de pagina laat terug komen, en in de Alt-Tekst van één van de afbeeldingen op de pagina.

SSL & HTTPS

In 2014 verkondigde Google dat websites beveiligd met een SSL certificaat en een correcte hantering van het HTTPS-protocol i.p.v. HTTP hoger zullen ranken dan vergelijkbare websites zonder. Google heeft haar woorden inderdaad waar gemaakt, met als argument haar bezoekers (dus personen die via Google iets gevonden hebben) naar veilige websites wilt leiden.

Nu ruim 4 jaar later komen we nog steeds websites tegen die geen gebruik maken van het HTTPS-protocol & SSL.

Hoe zwaar deze ranking-factor meetelt was tot nu toe ongeveer 1%. Nu zult u denken…. “is dat alles”, echter ons advies: doe het !

Niet alleen om een betere ranking te creëren (hoe laag de factor ook is) maar ook om uw bezoekers duidelijk te maken dat u uw website serieus neemt. U wilt toch niet dat er dit in de browser van de bezoeker te zien is:

Chrome SSL

Google Chrome vs Microsoft Edge

Trefwoord 

Bij het maken van een pagina of schrijven van een bericht weet u grofweg van te voren wat u met die pagina wilt overbrengen. Probeer dan altijd in het achterhoofd te houden waar u op gevonden wilt worden en de bezoeker uw pagina daadwerkelijk bezoekt.

Waar u op gevonden wilt worden is het zoekwoord welke in Google opgegeven wordt. Daarop geeft Google resultaten, vandaar de benaming “Trefwoord”.

Probeer voor iedere pagina één helder trefwoord te bedenken. Dat trefwoord dient dan terug te komen in :

  • de titel van de pagina;
  • URL van de pagina;
  • een beperkt aantal keren in de content (maximaal 2.5% van het totaal aantal woorden);
  • gebruikt in een “Koptekst 2”;
  • Alt-Tekst van een afbeelding;
  • Meta-omschrijving;
  • (bij voorkeur) in Anchor teksten van links naar de pagina;

De laatste heeft u niet altijd controle over, maar bij gebruik van de overige heeft u de basis gelegd voor een goede SEO van uw pagina.

Content De Sleutel

Heeft u de basis juist, zoals hiervoor is uitgelegd dan komt het meest belangrijke “de content”, de inhoud van uw pagina. De inhoud moet spreken, moet vertellen wat de bezoeker verwacht bij het vinden van uw pagina. Wilt u een dienst verkopen dan is goede content de sleutel om uw vakbekwaamheid en kennis onder de aandacht te brengen. Kort maar bondig, door het grote aanbod op internet en de macht van zoekmachines bekijken bezoekers uw pagina eerst in vogelvlucht.

U heeft maar één kans om een potentiële klant, door middel van uw content, te laten zien dat hij bij u aan het juiste adres is.

“Mond op mond” & Social Media -reclame

Of het nu gaat om een website waar diensten aangeboden worden of een puur informatieve website, als de content goed en helder is zal niet alleen de bezoeker terug komen; maar zal ook uw website aanbevelen of wel mond-op-mond, (moet je horen wat ik u tegen kwam op internet), de pagina wordt ge-liked via Social Media en zo verder.

SEO werkt dan als basis om gevonden te worden, de content doet de rest. Het aantal kliks zal stijgen.

Google & Kliks

Google is één van de beste om het surf-gedrag van bezoekers bij te houden en te analyseren. Zo worden ook het aantal bezoeken aan uw pagina en aan uw website in het algemeen bijgehouden en dat telt dan weer mee voor uw ranking.

WordPress SEO Overige factoren

Hebben we alle instellingen goed, alle handelingen gedaan zoals hiervoor beschreven, zijn we er nog niet… de volgende items werken ook mee aan een betere ranking.

Responsive Thema

Responsive houdt in dat het gebruikte thema zich aanpast aan de schermgrootte waarop de bezoeker uw website bekijkt. Is uw website slecht te bekijken op een mobiel of tablet, dan zal de bezoeker via zo’n apparaat niet lang op uw website blijven.

Google ziet dat ook en zal bezoekers via de mobiele zoekmachine bezoekers verwijzen naar vergelijkende websites die wel responsive zijn.

Laadsnelheid

De snelheid waarmee een pagina geladen wordt, wordt steeds belangrijker. De bezoeker wil snel zien of de pagina die hij bezoekt toont wat hij verwacht… duurt het laden van die pagina te lang, dan zal die bezoeker weg-klikken. Google hanteert een richtlijn van 2 sec. voor een pagina, is niet altijd haalbaar; maar probeer daar zo dicht mogelijk in de buurt te komen door:

  • zo klein mogelijke afbeeldingen en het aantal afbeeldingen te beperken;
  • bij gebruik van video, deze pas te laden als de bezoeker dat wenst;
  • lange pagina’s met veel content te splitsen naar subpagina’s;
  • eventueel cache instellen en CSS optimaliseren;
  • eventueel de “Lazy Load” techniek gebruiken.

Die 2 sec. is in de praktijk doorgaans niet haalbaar, maar dicht in de buurt komen zeker.

SEO Do's & Don'ts

Heeft u alles ingesteld en gedaan zoals we hiervoor beschreven worden u pagina’s en uw website waarschijnlijk goed gevonden in Google en na verloop van tijd heeft u een mooie ranking opgebouwd voor uw pagina’s en berichten. Dan komt het moment dat u wijzigingen aan uw website gaat aanbrengen. Dat kan zijn pagina’s of berichten toevoegen of wijzigen. Is dat moment aangebroken dan dient u met de volgende zaken rekening te houden.

Eigenlijk is de basis simpel. In alles wat gekoppeld is aan een URL van een pagina of een bericht, dient u in het achterhoofd te houden dat deze geïndexeerd zijn door de zoekmachines. Brengt u dus en wijziging hierin aan, zullen de eerdere door de zoekmachines opgenomen URL’s niet meer werken. De bezoekers komt nog wel op uw website uit, maar dan op de 404-pagina en daar wilt u uw bezoeker niet hebben.

 

Pagina’s & Berichten Publiceren

Check, check, dubbel-check; is ook hier het motto !. Op het moment dat u op “Publiceren” klikt om een pagina of bericht aan uw website toe te voegen, kan het zomaar zijn dat een seconde later Google al op de stoep van uw website staat en die pagina begint te indexeren. Uw pagina is vanaf dat moment opgenomen in de zoekresultaten.

Stel: u bekijkt de pagina nog eens, en vindt de titel dan toch niet zo spreken en besluit die te wijzigen. De voorgaande titel is reeds opgenomen in de zoekresultaten.

Op zich is dat niet zo’n probleem, dat lost zich vanzelf op. Maar, u geeft ook besloten omdat de titel nu afwijkend is van de permalink, de permalink ook aan te passen. De oude permalink (URL) is reeds opgenomen in Google, klikt een bezoeker dan op die URL, komtl die bezoeker dus op de 404-pagina (fout-pagina). De link werkt niet meer. Om dat nu op te lossen dient u een redirect in te stellen van de oude URL naar de nieuwe.

Voor het instellen van redirects verwijzen we naar het onderwerp: WordPress Redirects.

Voor het publiceren, check, check, dubbel-check.

Categorie en/of Tag’s Wijzigen

Categorieën en Tag’s zijn directe verwijzingen naar een pagina en dus een URL. Hiervoor beschreven we al wat er gebeurd als die URL aangepast wordt (404…). Wijzigt u dus een categorie of Tag -benaming, dan dient u alle berichten die gekoppeld zijn aan die categorie of Tag te redirecten. Hiermee verteld u de zoekmachines waar de nieuwe categorie of Tag nu te vinden is.

Bij naams-wijziging altijd een redirect instellen.

Iets Verwijderen

Het kan nu voorkomen dat u een pagina, een bericht, een categorie, een Tag of een afbeelding wilt verwijderen. De content daarvan is verouderd of is niet meer van toepassing. Dat kan en mag altijd. Na het verwijderen zal die oude pagina nog steeds in de zoekresultaten voorkomen. Ook hier dient u dan een redirect in te stellen naar een andere (het liefst een relevante) pagina op uw website, zodat ook in dit geval bezoekers niet belanden op die 404.

Bij verwijderen een redirect instellen.

WordPress SEO - Plugin

Er zijn een aantal handige plugins te verkrijgen om u behulpzaam te zijn de ranking van uw website te verbeteren en waarmee u tijdens het werken met pagina’s of berichten de SEO-regels kunt volgen en daarop eventueel de content kunt bijschaven.

Onze voorkeur gaat uit naar de Yoast SEO -plugin. Het is de meest populaire en erg makkelijk in gebruik. De plugin kunt u downloaden via: WordPress.org/plugins.

Na installatie en activatie dient u een aantal instellingen te verrichten, waar Yoast u stap voor stap in begeleid.

Onder de pagina-editor verschijnt er dan een extra blok voor de SEO-instellingen:

WordPress SEO Yoast plugin

YOAST SEO

Het fijne aan deze plugin is dat u een trefwoord kunt opgeven waarmee u de pagina gevonden wilt laten worden. Tijdens het schrijven van de content van de pagina geeft Yoast u dan aanwijzingen, naar aanleiding van het opgegeven trefwoord, wat er nog verbeterd kan worden om de SEO voor die pagina goed te krijgen.

Tevens is het mogelijk om de snippet (het blok wat in de zoekmachines verschijnt) aan te passen met een eigen koptekst in plaats van de standaard gebruikte pagina titel en u kunt de meta-omschrijving (de tekst welke onder te kop verschijnt) aanpassen.

WordPress SEO - Samenvatting

Mits juist toegepast kan SEO erg behulpzaam om een betere positie in de zoekresultaten van de zoekmachines te verwerven. Bij alles wat u doet moet u deze basis-technieken in het achterhoofd houden en toepassen. Op langere termijn werpt het dan zeker zijn vruchten af.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl .

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .


QWAIN - Quality Without Any Interesting Name
Uw partner voor professioneel, snel en betrouwbaar website design, ontwikkeling en trainingen.

WordPress Nieuwsbrief
GEEN ARTIKEL MISSEN ?
Volg dan de duizenden die onze Online WordPress Artikelen maandelijks lezen:
WordPress Nieuwsbrief Popup
Formulierberichten: Foutmelding

Bij vrijwel ieder veld zijn één of meerdere meldingen in te stellen. De foutmelding is er daar één van.

Kolom Indeling

Er verschijnt een foutmelding als het veld “verplicht” is en niet ingevuld of geselecteerd is. Er kan ook een foutmelding getoond worden als de ingevulde waarde niet correct is. Ten behoeve van de gebruikersvriendelijk is het raadzaam om bij ieder veld de foutmelding aan te passen aan het type veld en wat er verwacht wordt dat de gebruiker in moet vullen.

Bij de “Globale Instellingen” vindt je een aantal standaard meldingen welke daar ook aangepast kunnen worden.

Formulierlayout: Kolommen

De velden op het formulier zijn eenvoudig in kolommen weer te geven. Via de CSS-Layout-Klassen optie kies je dan de kolom-breedte:

Kolom Indeling

Ook te opties van de Meerkeuze en de Radioknop zijn in kolommen in te delen.

Formulierveld: Dynamisch

Dit veld wordt gebruikt om dynamisch waarden op te halen uit andere formulieren:

formulieren dynamisch waarden ophalen

In dit voorbeeld hebben we een tweede formulier waarin we de product info, prijs en afbeelding hebben opgeslagen. Het selectieveld is van het type dynamisch en haalt dan de bijkomende informatie op uit het product-formulier.

Formulierveld: Adres

Met dit veld is het mogelijk om in één keer een volledig aantal velden te tonen om adres-informatie in te laten vullen.

Adres Velden

Via de instellingen is de landselectie eventueel uit te schakelen. Er is ook nog een mogelijkheid om een provincie-veld te laten tonen. De extra regel voor de straatnaam is niet uit te zetten. Zouden we dat willen dienen we dat via “Extra CSS” te bewerkstelligen.

Formulierveld: Schakelaar

Met dit veld kunnen we de bezoeker laten kiezen tussen twee waardes als een soort van aan/uit schakelaar.

formulieren schakelaar keuze veld
De keuzes (in dit voorbeeld “Ja” en “Nee”) als ook het label zijn in te stellen.

Via de stylen is het mogelijk om de schakelaar een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. De gekozen waardes worden echter niet opgeslagen.

Het veld kan bijvoorbeeld gebruikt worden om secties wel of niet te tonen.

Formulierveld: Schuifknop

Via de schuifknop kunnen we de gebruiker een nummer laten selecteren.

formulieren nummer schuifknop

Het laagste en het hoogste getal is instelbaar, zo ook het aantal decimalen en stappen waarmee het getal verhoogd of verlaagd zal worden.

Via de stylen is het mogelijk om de knop en de lijn een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. Via “Eigen CSS” is het mogelijk om bijvoorbeeld een “€” teken voor het getal te laten tonen.

Formulierveld: Schaal (Scale)

Met dit veld kan eenvoudig een beoordelingsveld worden aangemaakt welke getoond wordt als een set van Radioknoppen:

Schaalbeoordeling

De nummering is instelbaar van 0 – 20.

Het is verder een vrij eenvoudig veld. Aan de nummers is geen scheidingswaarde toe te kennen om hier een eigen rekenwaarde mee te creëren. Wil je een eigen rekenfactor toevoegen dan dien je de Radio Button te gebruiken.

Formulierveld: Verborgen Veld

Dit veld wordt niet getoond aan de bezoeker en wordt gebruikt om gegevens in op te slaan die we zelf verder willen gebruiken.

Verborgen veld

Toepassingen van dit veld zijn bijvoorbeeld: berekeningen of het samenvoegen van gegevens als aanhef, voor- en achternaam om een brief- of e-mail aanhef te creëren.

Het is raadzaam om het label van het veld een voor jezelf duidelijk herkenbare naam te geven en ook de veldsleutel te benoemen. Daarmee wordt het gebruik van het veld bij andere velden met dynamische waarden of het maken van formulier-acties en weergaven eenvoudiger. Het veld is dan namelijk herkenbaar.

Formulierveld: Sterbeoordeling

De sterbeoordeling kan gebruikt worden om de gebruiker eenvoudig een score te late geven.

Sterbeoordeling

Het aantal te tonen sterren is in te stellen.

De stijl van de sterren is niet instelbaar via de standaard stijlen en dient dan via “Eigen CSS” te worden opgemaakt.

Veldlabel

Via het veldlabel geven we het veld een ‘zichtbare’ naam voor de gebruiker. Veelal geeft het veldlabel al aan wat er in het veld ingevuld dient te worden:

Veldlabel

Het label dient bij voorkeur kort en duidelijk te zijn. Willen we meer uitleg kwijt kunnen we eventueel de veldbeschrijving gebruiken en/of een placeholder plaatsen.

De positie van het label is instelbaar (boven, onder, voor het veld….) en de opmaak van het veldlabel is in te stellen via de Stijlen en is per formulier of zelfs per veld apart op te maken.

Veldomschrijving

De veldomschrijving is een korte tekst welke onder het veld getoond wordt om een korte uitleg te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld ingevuld wordt:

Veldomschrijving

De opmaak als lettertype grootte, kleur en de uitlijning is in te stellen via de formulier-stijlen en eventueel per formulier of per veld aan te passen.

Formulierveld: RTF (Rich Text)

Het RTF (Rich Text Field) is eenzelfde veld als de Paragraaf, maar dan met de TinyMCE Tekstbewerker functies:

Rich Text Field

Het is mogelijk om een pagina te maken met een formulier welke gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de gebruiker een WordPress-bericht aan te laten maken. Dan wordt dit veld ingezet om het bericht in op te maken.

Formulier Instellingen: Ajax & JavaScript

Via de instellingen van het formulier kunnen we aangeven of er gebruik gemaakt dient te worden van Ajax & JavaScript:

Ajax & JavaScript Instellingen

Bij grotere formulieren is het aanvinken van de eerste optie een aanrader. De formulieren-editor laadt sneller bij het opslaan.

Willen we dat als de gebruiker de verzendknop klikt de pagina niet ververst wordt dan dienen we de tweede optie aan te vinken.

Als de laatste optie is aangevinkt zullen alle velden welke een vaste invoer verlangen (e-mail, datum, tijd, etc.) of verplichte velden direct gecontroleerd worden in plaats van bij het aanklikken van de verzendknop.

CSS Layout Klassen

De “CSS Layout Klassen” worden voornamelijk gebruikt om meerdere velden op één rij (dus naast elkaar) te plaatsen.

Velden op één rij

Velden op één rij

Via de CSS Layout Klassen is het ook mogelijk om bij de meerkeuze-opties de opties in meerdere kolommen te tonen en rekenvelden op te maken.

Lookup Waarde/Veld

Via een lookup kunnen we data uit andere formulieren intergreren in het formulier om bijvoorbeeld een uitklapveld te vullen:

Lookup

In dit voorbeeld hebben we een formulier waarmee alle hondenrassen zijn opgeslagen. Op een ander formulier gebruiken we die opgeslagen rassen dan als uitklapbaar-keuze-veld om de gebruiker zo zijn/haar ras te laten kiezen. Wijzigen we een ras in het rassen-formulier is die wijziging dan ook direct beschikbaar op het formulier waar we de lookup gebruiken.

Placeholder

Een “placeholder” is een vooraf ingevulde waarde in het veld wat we gebruiken:

Placeholder

Placeholders worden meestal gebruikt bij formulieren waar het veldlabel en de veldomschrijving is uitgeschakeld en zo dan aan te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld wordt ingevuld.

Dynamische Waarde

Een veld kan gevuld worden met data uit andere velden van het formulier of zelfs uit data van een ander formulier.

Dynamische Waarde

Zo kunnen gegevens uit verschillende velden gekoppeld worden en ingevuld worden in één veld. Hebben we bijvoorbeeld velden waar voornaam en achternaam ingevuld zijn, kunnen we die twee velden samen vormen tot één waarde (voornaam + achternaam) welke dan als briefhoofd of e-mail -aanhef gebruikt kan worden.

Formidable Add-On’s

“Add-On’s” zijn extra toevoegingen of uitbreidingen aan de Formidable-plugin:

Formidable Add-Ons Overzicht

Add-Ons Overzicht

Zo is er een Add-On om gegevens te koppelen aan MailChimp, een Add-On om een login-scherm te maken en ga zo maar verder. De Add-On’s worden als extra plugin(s) geïnstalleerd.

Exporteren

De export-functie kan gebruikt worden om een backup te maken of om een gemaakt formulier te kopiëren naar een andere website:

Exporteren

Hier is het mogelijk om een enkel formulier of meerdere formulieren tegelijk te exporteren. Ook kan de opgeslagen data, aangemaakte weergaven en stijlen van het gekozen formulier mee geëxporteerd worden.

Inzendingen kunnen ook als CSV-bestand geëxporteerd worden om ze dan in Excel te kunnen gebruiken.

Importeren

Hebben we een Formidable XML bestand aangemaakt via de “Exporteer” functie dan kunnen we die weer importeren:

Importeren

Zo kunnen we eenvoudige een eerder gemaakt formulier van de ene website naar de andere kopiëren. Stijlen, inzendingen en overige opties welke via de exporteer-functie meegenomen zijn zullen ook weer ingelezen worden bij het importeren.

Ook is het mogelijk om een CSV-bestand, bijvoorbeeld uit Excel te importeren in een formulier.

Weergaven

“Weergaven” zijn speciale formulieren om ingevulde en opgeslagen gegevens van formulieren te tonen op een pagina of in een bericht.

Contactformulier Weergaven

De data welke ingezonden is via formulieren is dan in een tabel weergave op een pagina te plaatsen. De “Weergaven” zijn geheel naar eigen stijl en wens op te maken en te bouwen.

Stijlen

Alle velden, knoppen, teksten, etc. welke op een formulier getoond worden kunnen visueel aangepast worden via de “Stijlen”:

Formidable Stijlen

Stijlen

Via de stijlen van Formidable is het eenvoudig om de formulier-stijl naar wens aan te passen en zo de kleuren en overige opmaak te kiezen welke aansluit bij het gebruikte thema. Hebben we meerdere formulieren dan is het ook mogelijk om per formulier een stijl-blad aan te maken en die aan het formulier te koppelen.

Globale Instellingen

Via de “Globale Instellingen” kunnen we o.a. de algemene foutmeldingen en een aantal overige berichten instellen, de Pro versie activeren, gebruikersrechten instellen, etc.:

Formidable Globale Instellingen

Instellingen

Hier vindt je ook de optie om de Formidable-plugin te verwijderen en daarmee ook alle opgeslagen formulieren, inzendingen en alles wat de plugin heeft opgeslagen in de WordPress Database.

Inzendingen

De formulier inzendingen worden standaard in de database van WordPress opgeslagen en kunnen worden bekeken via het hoofdmenu van Formidable en dan te kiezen voor “Inzendingen”. De inzendingen van alle formulieren wordt dan getoond:

Formidable Inzendingen Overzicht

Inzendingen Overzicht

Het is hier ook mogelijk om de ingezonden data van ieder gemaakt formulier apart te bekijken. De inzendingen kunnen ook via een zgn. “Weergave” op een in WordPress gemaakte pagina of bericht geplaatst worden en zo aan de bezoeker (gebruiker) getoond worden.

Ook kunnen bepaalde ingevulde velden geplaatst worden in E-mailacties.

Formulierveld: HTML

Het HTML-veld is bedoeld om een stukje met HTML opgemaakte tekst op te nemen in het formulier.

Voorbeeld - Algemene Voorwaarden

HTML Voorbeeld – Algemene Voorwaarden

In het HTML-veld kunnen ook Formidable Shortcodes of Shortcodes van andere geactiveerde plugins opgenomen worden.

Formulierveld: Website

Het website-veld ziet er ook uit als een tekstveld. De invoer wordt gecontroleerd aan de hand van de URL-standaard.

Website-veld

Buiten de zichtbare breedte van het veld en/of het een verplicht veld is kent dit veld verder geen bijzondere instellingen.

Formulierveld: ReCaptcha

reCaptcha wordt ingezet om inzendingen van spam-robots tegen te gaan.

reCaptcha

reCaptcha is een technologie van Google. Om reCaptcha te gebruiken is dan een API-Key van Google nodig welke gratis te verkrijgen is.

Formulierveld: Tijd

Via dit veld is een tijd in te voeren. De tijd (klok) is instelbaar als 12 of 24 uurs als ook het aantal minuten (tijdslot) wat te kiezen is.

Tijden-keuze

Het is ook mogelijk om een enkel tijdsverloop als keuze te laten zien om de keuze voor de gebruiker te vereenvoudigen.

Formulierveld: Datum

Zoals de benaming van het veld al aangeeft is het hier alleen mogelijk om een datum in te voeren. In te stellen is of er een kalender-popup gebruikt kan worden:

Datumveld met kalender-popup

Naast de kalender-optie is het nog mogelijk om een regio (land) te kiezen voor de datum-standaard en vanzelfsprekend of dit een verplicht veld is of niet.

Formulierveld: Telefoon

Het telefoonveld ziet er uit als een normaal tekstveld, met als verschil dat er alleen een voorgedefinieerd nummer in combinatie met karakters als ( ) – + ingevoerd mag worden.

Telefoonveld

Door de vele verschillen in de opmaak van telefoonnummers in Europa wordt dit veld niet vaak toegepast bij openbaar beschikbare formulieren. Hebben we een formulier welke we enkel intern gebruiken en willen we een eenduidige invoer van de telefoonnummers dan is dit veld daarvoor te gebruiken.

Formulierveld: Uitklapbaar (keuzeveld)

Het “Uitklapbaar” keuzeveld is te vergelijken met de “Meerkeuze” en/of “Radio Button”, met als verschil dat de keuzeopties als een uitklap-menu beschikbaar komen:

formulieren uitklapbaar keuze veld

Het aantal opties is in principe onbeperkt aan te maken en zo in te stellen dat meerdere opties te kiezen zijn of alleen één. Een “autocomplete” functie is beschikbaar om het kiezen d.m.v. intypen van de keuze versneld kan worden.

Net als bij de Meerkeuze en de Radio Button zijn er ook “verborgen” waardes aan de keuze-opties mee te geven waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook weer te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Dit veld wordt gebruikt als er veel opties beschikbaar zijn om uit te kiezen.

Formulierveld: Radio Button (keuze)

De Radio Button is een “of of” keuzeveld. De bezoeker kan dus maar één keuze selecteren:

Radio Button

Net als bij de “Meerkeuze” heeft het veld ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Het veld is ideaal om de bezoeker een snelle keuze te laten maken.

Formulierveld: Meerkeuze

Het meerkeuze-veld wordt gebruikt om een aantal vaste keuzes te laten zien aan de bezoeker. In tegenstelling tot de “Radio Button” kan de bezoeker kan dan één of meerdere keuzes selecteren:

Meerkeuze

Het veld heeft ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Formulierveld: Nummer

Via een nummer-veld kunnen we de bezoeker een getal laten invoeren.

Nummerveld

Het getal kan vrij ingevoerd worden of via een ‘selector’ worden gekozen. Zowel de minimum als de maximum waarde is in te stellen als ook de stap-grootte. Valt het nummer niet binnen de range welke ingesteld is zal een foutmelding getoond worden en wordt de invoer niet goedgekeurd.

De ingevoerde waarde kan eventueel ook gebruikt worden bij andere velden als rekenwaarde om zo, bijvoorbeeld, een offerte of enquête -formulier te maken.

Formulierveld: Tekst

Het tekstveld is het meest gebruikte veld bij formulieren en wordt gebruikt om de bezoeker een vrije tekst op één regel te laten invoeren.

Tekstveld

Het veld heeft standaard geen beperkingen qua invoer en kan wel of niet verplicht gesteld worden. De gegevens welke de bezoeker mag invoeren is wel in te perken via speciale opmaak-codes. Zo is ook de breedte van het veld aan te passen.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren voor velden als Voornaam, Achternaam, Woonplaats, Onderwerp, etc.

Formulierveld: E-mailadres

Door middel van het E-mailadres -veld beperken we de invoer tot een geldig e-mailadres:

E-mailadres -veld

Er wordt automatisch gecontroleerd of de invoer een geldig e-mailadres formaat heeft. Is dat niet zo, zal er een foutmelding verschijnen.

Formulierveld: Paragraaf

Het paragraaf-veld is een soort van tekst-veld waarbij de bezoeker de mogelijkheid krijgt om “onbeperkt” aantal tekstregels in te vullen:

Paragraafveld

Het aantal zichtbare regels en de breedte van het veld zijn vrij in te stellen. Ook is het veld verplicht te maken.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren om de reden van het inzenden van het formulier te laten beschrijven.

Formuliervelden

Er zijn vele type velden beschikbaar. Het meest gebruikte veld is het tekstveld. Hiermee kan de bezoeker vrije tekst invoeren als bijvoorbeeld voornaam, achternaam, etc.

Ook zijn er speciale velden waarbij de invoer beperkt is. Dat zijn o.a. de velden: datum, tijd, e-mailadres, website, telefoon, etc. Bij ieder veld is kunnen we instellen of het veld “verplicht” is. Wordt een verplicht veld niet ingevuld, kan de bezoeker het formulier niet inzenden of verder gaan met het invullen van overige velden.

Willen we vaste informatie van de bezoeker dan kunnen we die instellen met behulp van de “Meerkeuze”, “Radio Button” of het “Uitklapbaar” -veld.

Het is belangrijk om bij het maken van een formulier van te voren goed na te denken over de hoeveelheid en welke -informatie we van de bezoeker verlangen.

Lange formulieren (een formulier met veel velden) kan de bezoeker afschrikken en dan het formulier niet invullen.

Willen we meer informatie van de bezoeker dan is het raadzaam om gebruik te maken van zgn. conditionele secties om velden pas zichtbaar te maken zodra er al een aantal velden zijn ingevuld, eventueel door middel van de Meerkeuze en/of Radio-Button.

Formulierveld: Bestandsupload

Via dit veld geven we de bezoeker de mogelijkheid om één of meerdere bestanden toe te voegen aan het formulier:

formulier bestandsupload

Bestandsupload-veld

Het aantal bestanden, het bestandstype en de maximale grootte welke geupload mag worden is in te stellen.

Heb je bijvoorbeeld een sollicitatieformulier, dan zou de bezoeker een cv en pasfoto kunnen uploaden.

WordPress Woordenboek

Dit artikel is slechts één van de ruim 250 onderwerpen uit ons “WordPress Woordenboek”.

Wil je dit artikel en ons volledige WordPress Woordenboek bekijken, schrijf je in en je krijgt direct gratis toegang !

Woordenboek - Inschrijven

Ja, ik wil toegang tot het Woordenboek: