WordPress Woordenboek

WordPress & Redirects

Een redirect is niets anders dan een manier om bezoekers van uw website automatisch door te sturen van het ene adres (URL) naar een andere. Bezoekers kunnen zijn, mensen als u en ik…. maar ook zoekmachines.

De redirect kunt u zien als een soort van verhuisbericht. Net als in het dagelijkse leven, als u verhuisd en u verteld dat niemand; zal ook niemand u kunnen vinden (dat is natuurlijk een keuze….).

Zo ook op internet. Verhuisd u uw website, dient u iedereen daarvan op de hoogte te brengen. 

Dat “op de hoogte brengen” gaat op internet een stuk sneller en makkelijker door gebruik te maken van een redirect. Een redirect, net als een verhuisbericht, dient u aan te maken. Zo’n redirect maakt u aan als u een:

  • andere domeinnaam (website adres) gaat gebruiken;
  • bericht of pagina van uw website verwijderd;
  • bericht of pagina gaat hernoemen;
  • categorie verwijderd of hernoemd wordt;
  • slug gaat aanpassen;
  • afbeelding(en) worden verwijderd.

Dat lijkt een hele lijst, maar in vergelijking met het verhuizen van het ene woonadres naar de andere valt het wel mee. U dient dit lijstje wel in uw achterhoofd te houden als u (uw website) goed vindbaar wilt zijn op internet. Maakt u geen gebruik van een redirect, het verhuisbericht, dan zullen bezoekers uitkomen op een zgn. 404-pagina:

WordPress Permalink 404 pagina

404 Foutmelding

De 404 melding betekend simpelweg dat de pagina die de bezoeker wilde zien, verkregen via een link uit bijvoorbeeld de zoekresultaten via Google, niet meer bestaat op uw website. De kans is erg groot dat de bezoeker vertrekt en andere websites zal bezoeken die wel de informatie verstrekt waarna gezocht werd.

Die 404-pagina is standaard ingesteld/aangemaakt door het door u gebruikte thema en ziet er doorgaans (naar onze mening) niet uit en, tenzij u niet gevonden wilt worden, dient u te voorkomen dat bezoekers op die 404-pagina belanden.

Dat is waar redirects voor gebruikt worden.

Wanneer/Waar een Redirect Instellen ?
Hiervoor gaven we al een korte opsomming wanneer u een Redirect moet instellen. Hieronder een korte uitleg wanneer en waarom:

Bij domeinnaam verandering

U huidige website-naam (domeinnaam) is, bijvoorbeeld: www.ik-ben-klussenier.nl. Die domeinnaam gaat u wijzigen, omdat u bijvoorbeeld van mening bent dat uw activiteiten beter beschreven wordt door een nieuwe domeinnaam te gebruiken; bijvoorbeeld: www.ik-ben-stucadoor.nl.

Geen probleem, dat kan. Echter dient u dan iedereen daarvan op de hoogte te stellen. Uw oude domeinnaam en alle pagina’s die daaronder liggen zijn namelijk bij de zoekmachines bekend. Die links in de zoekmachines werken dan niet meer. Ook bezoekers (mensen) die uw, oude domeinnaam of pagina’s hebben toegevoegd via favorieten in hun internetbrowser zullen dan ook uitkomen op een dode-link (ze kunnen u in zijn geheel niet meer vinden).

Bezoekers en zoekmachines kunnen uw website/pagina’s niet meer vinden.

In dit geval, maak (voordat u de verhuizing begint) een compleet overzicht van alle ‘oude’ pagina’s en berichten en redirect die dan naar de nieuwe overeenkomende content op uw nieuwe domeinnaam.

Bijvoorbeeld: www.ik-ben-klussenier.nl/contact/ www.ik-ben-stucadoor.nl/contact/

Als extra tip willen we in het geval van een domeinnaam wijziging aanraden om de oude domeinnaam nog een tijdje in uw bezit te houden, zodat niemand anders die kan registreren.

Bij verwijderen van pagina/bericht

Het gaat een keer voorkomen dat u een pagina/bericht gaat verwijderen omdat:

  • de content niet meer aansluit bij uw activiteiten
  • of de content verouderd en dus niet meer relevant is.

In het geval dat de content niet meer aansluit bij uw activiteiten kunt u een pagina aanmaken, waarop u uitlegt waarom u die wijziging door hebt gebracht en de bezoeker relevante informatie tonen van uw nieuwe activiteiten.

Dan zou de redirect er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

www.uw-website.nl/oude-activiteiten/  www.uw-website.nl/nieuwe-activiteiten-uitleg/

Heeft u verouderde content (pagina  of bericht) verwijderd dan is het raadzaam om een redirect aan te maken naar content die wel relevant is. De redirect komt dan overeen met het voorbeeld hiervoor:

www.uw-website.nl/oude-content/  www.uw-website.nl/nieuwe-content/

Bij aanpassen categorie

Het aanpassen van een categorie-naam kan ook voorkomen. U vindt bijvoorbeeld dat de huidige categoriebenaming niet duidelijk aangeeft waar de berichten die onder die categorie vallen over gaan en veranderd de categorienaam in een meer sprekende.

Onder die categorie heeft u wel of geen berichten geplaatst. Die categorie verwijst naar een archiefpagina en die pagina zal ook door de zoekmachines geïndexeerd (opgenomen) worden. Bij een wijziging dient u dat dan ook aan de zoekmachines door te geven door een redirect aan te maken.

Wij hadden bijvoorbeeld alle artikelen (berichten) die we aangemaakt hadden over WordPress Plugins, Thema’s, Nieuwtjes, etc. in een hoofdcategorie geplaatst met de categorienaam “Alle”. Die benaming zegt natuurlijk helemaal niets en we hebben die veranderd in “WordPress Artikelen”.

De redirect die daar dan weer bij hoort is (in ons eigen voorbeeld):

www.qwain.nl/alle/ www.qwain.nl/wordpress-artikelen/

Bestaan er al berichten in die categorie dient er voor ieder bericht een aparte redirect aangemaakt te worden:

www.qwain.nl/alle/bericht-1  www.qwain.nl/wordpress-artikelen/bericht-1/

www.qwain.nl/alle/bericht-2  www.qwain.nl/wordpress-artikelen/bericht-2/

etc.

Dat is natuurlijk een vervelende en kan tijdrovend zijn als er veel berichten in die categorie zijn. Een of meerdere berichten over het hoofd zien gebeurd ons allemaal. In de praktijk is het dan aan te raden om een zgn. 404-log bij te houden. U kunt dan precies zien vanaf welke link een bezoeker (of zoekmachine) komt en dan direct een redirect aanmaken, zodat dat niet meer zal gebeuren.

Bij aanpassen url (slug of permalink)

U bent een pagina aan het maken en hebt een typefout gemaakt in de titel en die pagina gepubliceerd. WordPress heeft dan al automatisch een permalink aangemaakt voor die pagina. De URL van de pagina is dan ook niet correct.

Op het moment van publiceren, zijn de zoekmachines binnen een paar seconden aanwezig en is die foutieve URL opgenomen door die zoekmachines.

Die permalink kunt u eenvoudig aanpassen door de pagina te bewerken en bij de permalink voor Bewerken te kiezen:

Permalink aanpassen

Permalink aanpassen

Daarna dient u een redirect aan te maken:

www.uw-website.nl/contaxt/ www.uw-website.nl/contact/

Datzelfde geld in het geval dat u de url van de pagina (of bericht natuurlijk) in zijn geheel wijzigt.

Afbeeldingen (media)

Afbeeldingen en overige media worden in de praktijk vaak vergeten als het aankomt op SEO en vindbaarheid. We zijn snel geneigd om afbeeldingen te verwijderen uit onze webruimte die we niet meer gebruiken als de beschikbare ruimte dreigt vol te raken.

Binnen WordPress worden alle media die geupload zijn en in de mediabibliotheek voorkomen binnen uw content als een url geplaatst. Er wordt naar de locatie waar WordPress die media heeft opgeslagen verwezen.

We kennen allemaal de afbeeldingen zoekfunctie van Google. Daar zullen uw afbeeldingen ook naar voren komen. Verwijderd u nu die afbeelding zullen bezoekers wederom op de 404-pagina van uw website uitkomen.

Wilt u dus een afbeelding verwijderen, noteer dan eerst de url en maak na het verwijderen een redirect aan naar een relevante afbeelding.

Redirect Codes

Voordat we verder gaan met hoe u een redirect in WordPress kunt maken, eerst even de redirect codes. Die codes worden ook wel “HTTP Response Codes” genoemd en vertellen de zoekmachines en de internet-browser van de bezoekers wat er moet gebeuren.

De, wellicht, meest bekende is de 404. Die wordt door de website aangemaakt als een bepaalde URL (pagina) niet meer bestaat of niet juist is. De bezoeker wordt dan automatisch doorverwezen naar de standaard 404-pagina van het gebruikte thema.

Bij het instellen van een redirect worden de volgende codes gebruikt:

  • 301 – verteld de zoekmachines dat de pagina definitief verplaatst is (vanuit SEO oogpunt de beste optie);
  • 302 – (oude code) verteld de zoekmachine dat de pagina tijdelijk verplaatst is (bijvoorbeeld bij onderhoud aan die pagina);
  • 307 – de correcte code om aan te geven dat een pagina tijdelijk verplaatst is.
Redirect Aanmaken

Een redirect instellen kan op verschillende manieren:

  • via HTML, Javascript of in de PHP bestanden;
  • via het .htaccess bestand;
  • via het Admin paneel bij de hostingprovider;
  • of via een plugin.

Via HTML of Javascript is niet aan te raden: het redelijk technisch en zoekmachines reageren niet alle even correct op de codes die daar meegegeven woorden. Een redirect via de PHP bestanden is een betere manier. U dient dan in de thema-bestanden aanpassingen te doen. Ook geen aanrader.

Een redirect via het .htaccess bestand of via de hostingprovider wordt meestal gebruikt om een algemene verhuizing van een oude domeinnaam naar een nieuwe domeinnaam in te stellen. Hier dient de aanbeveling om dat te doen bij de hostingprovider.

Redirects van pagina’s of berichten kunnen ook via het .htaccess bestand of de hostingprovider, maar bij iedere wijziging dient u dat bestand dan aan te passen of bij de hostingprovider het in te stellen. Eenvoudiger zou zijn als we dat via het beheerderspaneel binnen WordPress zouden kunnen doen. De plugin “Redirection” biedt daar uitkomst.

Redirection Plugin

De plugin “Redirection”, hier verkrijgbaar: WordPress.org is de meest bekende en gebruikte om redirects in te stellen:

WordPress Redirect

Redirection Plugin

Na installatie en activatie vindt u de plugin terug in het beheerderspaneel onder “Hulpmiddelen -> Redirection”. Nu kunt u daar alle redirects opgeven en beheren:

Redirect Opgeven

Redirect Opgeven

404 – Log

Via voorgaande plugin kan ook een 404-log bijgehouden en bekeken worden:

WordPress 404-log

404 Overzicht

Hier heeft u nu een overzicht van links die resulteren op een bezoek aan de 404-pagina, hoe die link heet en waar de bezoeker van die link vandaan komt. Gaat u met de muiscursor over een link, kunt u gelijk een redirect instellen en is die “dode” link gerepareerd:

WordPress 404 redirect aanpassen

Redirect Instellen bij een 404

Bij “Target URL” geeft u de juiste URL op, daarna klikt u op Add Redirect en bezoekers komen vanaf dat moment op de juiste pagina uit.

Komt deze 404 vaker in het log-overzicht (bestand) voor, kunt u een vinkje zetten bij “Delete all logs for this 404” en ze zullen nadat u op Add Redirect klikt dan ook allemaal verdwijnen.

Ter afsluiting….

Zoekmachines worden steeds “menselijker”, ze worden steeds kritischer en onthouden erg veel en langer dan wij soms wensen. Heeft u website veel bezoekers op de 404-pagina en begeleid u de bezoeker niet naar de informatie die zij verwacht hadden aan te treffen, vertrekken ze. De kans dat die bezoeker nog eens terug komt is dan ook erg klein. Ze onthouden dat uw website de informatie niet geeft en zullen in de zoekresultaten uw website in het vervolg overslaan.

Zo ook met zoekmachines en Google is daar erg sterk in. Teveel 404’s wordt ook onthouden door Google. Worden die niet opgelost, zal ook Google uw website slechter vindbaar laten worden dan vergelijkbare websites met wel de juiste links.

Kent u deze nog ?:

Google een snoepje voorhouden...

“Houdt u uw bezoekers en de zoekmachines een snoepje voor en wilt u die niet geven…., dan kan dat op langere termijn schaden.”

(afbeeldingen uit: Rolo reclame, 1996)


Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .