WordPress - Woordenboek

WordPress & Redirects

Een redirect is niets anders dan een manier om bezoekers van uw website automatisch door te sturen van het ene adres (URL) naar een andere. Bezoekers kunnen zijn, mensen als u en ik…. maar ook zoekmachines.

De redirect kunt u zien als een soort van verhuisbericht. Net als in het dagelijkse leven, als u verhuisd en u verteld dat niemand; zal ook niemand u kunnen vinden (dat is natuurlijk een keuze….).

Zo ook op internet. Verhuisd u uw website, dient u iedereen daarvan op de hoogte te brengen. 

Dat “op de hoogte brengen” gaat op internet een stuk sneller en makkelijker door gebruik te maken van een redirect. Een redirect, net als een verhuisbericht, dient u aan te maken. Zo’n redirect maakt u aan als u een:

  • andere domeinnaam (website adres) gaat gebruiken;
  • bericht of pagina van uw website verwijderd;
  • bericht of pagina gaat hernoemen;
  • categorie verwijderd of hernoemd wordt;
  • slug gaat aanpassen;
  • afbeelding(en) worden verwijderd.

Dat lijkt een hele lijst, maar in vergelijking met het verhuizen van het ene woonadres naar de andere valt het wel mee. U dient dit lijstje wel in uw achterhoofd te houden als u (uw website) goed vindbaar wilt zijn op internet. Maakt u geen gebruik van een redirect, het verhuisbericht, dan zullen bezoekers uitkomen op een zgn. 404-pagina:

WordPress Permalink 404 pagina

404 Foutmelding

De 404 melding betekend simpelweg dat de pagina die de bezoeker wilde zien, verkregen via een link uit bijvoorbeeld de zoekresultaten via Google, niet meer bestaat op uw website. De kans is erg groot dat de bezoeker vertrekt en andere websites zal bezoeken die wel de informatie verstrekt waarna gezocht werd.

Die 404-pagina is standaard ingesteld/aangemaakt door het door u gebruikte thema en ziet er doorgaans (naar onze mening) niet uit en, tenzij u niet gevonden wilt worden, dient u te voorkomen dat bezoekers op die 404-pagina belanden.

Dat is waar redirects voor gebruikt worden.

Wanneer/Waar een Redirect Instellen ?
Hiervoor gaven we al een korte opsomming wanneer u een Redirect moet instellen. Hieronder een korte uitleg wanneer en waarom:

Bij domeinnaam verandering

U huidige website-naam (domeinnaam) is, bijvoorbeeld: www.ik-ben-klussenier.nl. Die domeinnaam gaat u wijzigen, omdat u bijvoorbeeld van mening bent dat uw activiteiten beter beschreven wordt door een nieuwe domeinnaam te gebruiken; bijvoorbeeld: www.ik-ben-stucadoor.nl.

Geen probleem, dat kan. Echter dient u dan iedereen daarvan op de hoogte te stellen. Uw oude domeinnaam en alle pagina’s die daaronder liggen zijn namelijk bij de zoekmachines bekend. Die links in de zoekmachines werken dan niet meer. Ook bezoekers (mensen) die uw, oude domeinnaam of pagina’s hebben toegevoegd via favorieten in hun internetbrowser zullen dan ook uitkomen op een dode-link (ze kunnen u in zijn geheel niet meer vinden).

Bezoekers en zoekmachines kunnen uw website/pagina’s niet meer vinden.

In dit geval, maak (voordat u de verhuizing begint) een compleet overzicht van alle ‘oude’ pagina’s en berichten en redirect die dan naar de nieuwe overeenkomende content op uw nieuwe domeinnaam.

Bijvoorbeeld: www.ik-ben-klussenier.nl/contact/ www.ik-ben-stucadoor.nl/contact/

Als extra tip willen we in het geval van een domeinnaam wijziging aanraden om de oude domeinnaam nog een tijdje in uw bezit te houden, zodat niemand anders die kan registreren.

Bij verwijderen van pagina/bericht

Het gaat een keer voorkomen dat u een pagina/bericht gaat verwijderen omdat:

  • de content niet meer aansluit bij uw activiteiten
  • of de content verouderd en dus niet meer relevant is.

In het geval dat de content niet meer aansluit bij uw activiteiten kunt u een pagina aanmaken, waarop u uitlegt waarom u die wijziging door hebt gebracht en de bezoeker relevante informatie tonen van uw nieuwe activiteiten.

Dan zou de redirect er bijvoorbeeld zo uit kunnen zien:

www.uw-website.nl/oude-activiteiten/  www.uw-website.nl/nieuwe-activiteiten-uitleg/

Heeft u verouderde content (pagina  of bericht) verwijderd dan is het raadzaam om een redirect aan te maken naar content die wel relevant is. De redirect komt dan overeen met het voorbeeld hiervoor:

www.uw-website.nl/oude-content/  www.uw-website.nl/nieuwe-content/

Bij aanpassen categorie

Het aanpassen van een categorie-naam kan ook voorkomen. U vindt bijvoorbeeld dat de huidige categoriebenaming niet duidelijk aangeeft waar de berichten die onder die categorie vallen over gaan en veranderd de categorienaam in een meer sprekende.

Onder die categorie heeft u wel of geen berichten geplaatst. Die categorie verwijst naar een archiefpagina en die pagina zal ook door de zoekmachines geïndexeerd (opgenomen) worden. Bij een wijziging dient u dat dan ook aan de zoekmachines door te geven door een redirect aan te maken.

Wij hadden bijvoorbeeld alle artikelen (berichten) die we aangemaakt hadden over WordPress Plugins, Thema’s, Nieuwtjes, etc. in een hoofdcategorie geplaatst met de categorienaam “Alle”. Die benaming zegt natuurlijk helemaal niets en we hebben die veranderd in “WordPress Artikelen”.

De redirect die daar dan weer bij hoort is (in ons eigen voorbeeld):

www.qwain.nl/alle/ www.qwain.nl/wordpress-artikelen/

Bestaan er al berichten in die categorie dient er voor ieder bericht een aparte redirect aangemaakt te worden:

www.qwain.nl/alle/bericht-1  www.qwain.nl/wordpress-artikelen/bericht-1/

www.qwain.nl/alle/bericht-2  www.qwain.nl/wordpress-artikelen/bericht-2/

etc.

Dat is natuurlijk een vervelende en kan tijdrovend zijn als er veel berichten in die categorie zijn. Een of meerdere berichten over het hoofd zien gebeurd ons allemaal. In de praktijk is het dan aan te raden om een zgn. 404-log bij te houden. U kunt dan precies zien vanaf welke link een bezoeker (of zoekmachine) komt en dan direct een redirect aanmaken, zodat dat niet meer zal gebeuren.

Bij aanpassen url (slug of permalink)

U bent een pagina aan het maken en hebt een typefout gemaakt in de titel en die pagina gepubliceerd. WordPress heeft dan al automatisch een permalink aangemaakt voor die pagina. De URL van de pagina is dan ook niet correct.

Op het moment van publiceren, zijn de zoekmachines binnen een paar seconden aanwezig en is die foutieve URL opgenomen door die zoekmachines.

Die permalink kunt u eenvoudig aanpassen door de pagina te bewerken en bij de permalink voor Bewerken te kiezen:

Permalink aanpassen

Permalink aanpassen

Daarna dient u een redirect aan te maken:

www.uw-website.nl/contaxt/ www.uw-website.nl/contact/

Datzelfde geld in het geval dat u de url van de pagina (of bericht natuurlijk) in zijn geheel wijzigt.

Afbeeldingen (media)

Afbeeldingen en overige media worden in de praktijk vaak vergeten als het aankomt op SEO en vindbaarheid. We zijn snel geneigd om afbeeldingen te verwijderen uit onze webruimte die we niet meer gebruiken als de beschikbare ruimte dreigt vol te raken.

Binnen WordPress worden alle media die geupload zijn en in de mediabibliotheek voorkomen binnen uw content als een url geplaatst. Er wordt naar de locatie waar WordPress die media heeft opgeslagen verwezen.

We kennen allemaal de afbeeldingen zoekfunctie van Google. Daar zullen uw afbeeldingen ook naar voren komen. Verwijderd u nu die afbeelding zullen bezoekers wederom op de 404-pagina van uw website uitkomen.

Wilt u dus een afbeelding verwijderen, noteer dan eerst de url en maak na het verwijderen een redirect aan naar een relevante afbeelding.

Redirect Codes

Voordat we verder gaan met hoe u een redirect in WordPress kunt maken, eerst even de redirect codes. Die codes worden ook wel “HTTP Response Codes” genoemd en vertellen de zoekmachines en de internet-browser van de bezoekers wat er moet gebeuren.

De, wellicht, meest bekende is de 404. Die wordt door de website aangemaakt als een bepaalde URL (pagina) niet meer bestaat of niet juist is. De bezoeker wordt dan automatisch doorverwezen naar de standaard 404-pagina van het gebruikte thema.

Bij het instellen van een redirect worden de volgende codes gebruikt:

  • 301 – verteld de zoekmachines dat de pagina definitief verplaatst is (vanuit SEO oogpunt de beste optie);
  • 302 – (oude code) verteld de zoekmachine dat de pagina tijdelijk verplaatst is (bijvoorbeeld bij onderhoud aan die pagina);
  • 307 – de correcte code om aan te geven dat een pagina tijdelijk verplaatst is.
Redirect Aanmaken

Een redirect instellen kan op verschillende manieren:

  • via HTML, Javascript of in de PHP bestanden;
  • via het .htaccess bestand;
  • via het Admin paneel bij de hostingprovider;
  • of via een plugin.

Via HTML of Javascript is niet aan te raden: het redelijk technisch en zoekmachines reageren niet alle even correct op de codes die daar meegegeven woorden. Een redirect via de PHP bestanden is een betere manier. U dient dan in de thema-bestanden aanpassingen te doen. Ook geen aanrader.

Een redirect via het .htaccess bestand of via de hostingprovider wordt meestal gebruikt om een algemene verhuizing van een oude domeinnaam naar een nieuwe domeinnaam in te stellen. Hier dient de aanbeveling om dat te doen bij de hostingprovider.

Redirects van pagina’s of berichten kunnen ook via het .htaccess bestand of de hostingprovider, maar bij iedere wijziging dient u dat bestand dan aan te passen of bij de hostingprovider het in te stellen. Eenvoudiger zou zijn als we dat via het beheerderspaneel binnen WordPress zouden kunnen doen. De plugin “Redirection” biedt daar uitkomst.

Redirection Plugin

De plugin “Redirection”, hier verkrijgbaar: WordPress.org is de meest bekende en gebruikte om redirects in te stellen:

WordPress Redirect

Redirection Plugin

Na installatie en activatie vindt u de plugin terug in het beheerderspaneel onder “Hulpmiddelen -> Redirection”. Nu kunt u daar alle redirects opgeven en beheren:

Redirect Opgeven

Redirect Opgeven

404 – Log

Via voorgaande plugin kan ook een 404-log bijgehouden en bekeken worden:

WordPress 404-log

404 Overzicht

Hier heeft u nu een overzicht van links die resulteren op een bezoek aan de 404-pagina, hoe die link heet en waar de bezoeker van die link vandaan komt. Gaat u met de muiscursor over een link, kunt u gelijk een redirect instellen en is die “dode” link gerepareerd:

WordPress 404 redirect aanpassen

Redirect Instellen bij een 404

Bij “Target URL” geeft u de juiste URL op, daarna klikt u op Add Redirect en bezoekers komen vanaf dat moment op de juiste pagina uit.

Komt deze 404 vaker in het log-overzicht (bestand) voor, kunt u een vinkje zetten bij “Delete all logs for this 404” en ze zullen nadat u op Add Redirect klikt dan ook allemaal verdwijnen.

Ter afsluiting….

Zoekmachines worden steeds “menselijker”, ze worden steeds kritischer en onthouden erg veel en langer dan wij soms wensen. Heeft u website veel bezoekers op de 404-pagina en begeleid u de bezoeker niet naar de informatie die zij verwacht hadden aan te treffen, vertrekken ze. De kans dat die bezoeker nog eens terug komt is dan ook erg klein. Ze onthouden dat uw website de informatie niet geeft en zullen in de zoekresultaten uw website in het vervolg overslaan.

Zo ook met zoekmachines en Google is daar erg sterk in. Teveel 404’s wordt ook onthouden door Google. Worden die niet opgelost, zal ook Google uw website slechter vindbaar laten worden dan vergelijkbare websites met wel de juiste links.

Kent u deze nog ?:

Google een snoepje voorhouden...

“Houdt u uw bezoekers en de zoekmachines een snoepje voor en wilt u die niet geven…., dan kan dat op langere termijn schaden.”

(afbeeldingen uit: Rolo reclame, 1996)


Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .


QWAIN - Quality Without Any Interesting Name
Uw partner voor professioneel, snel en betrouwbaar website design, ontwikkeling en trainingen.

WordPress Nieuwsbrief
WordPress Nieuwsbrief

Geen artikel missen ? Volg dan de duizenden die onze Online WordPress artikelen maandelijks lezen:

Formulierberichten: Foutmelding

Bij vrijwel ieder veld zijn één of meerdere meldingen in te stellen. De foutmelding is er daar één van.

Kolom Indeling

Er verschijnt een foutmelding als het veld “verplicht” is en niet ingevuld of geselecteerd is. Er kan ook een foutmelding getoond worden als de ingevulde waarde niet correct is. Ten behoeve van de gebruikersvriendelijk is het raadzaam om bij ieder veld de foutmelding aan te passen aan het type veld en wat er verwacht wordt dat de gebruiker in moet vullen.

Bij de “Globale Instellingen” vindt je een aantal standaard meldingen welke daar ook aangepast kunnen worden.

Formulierlayout: Kolommen

De velden op het formulier zijn eenvoudig in kolommen weer te geven. Via de CSS-Layout-Klassen optie kies je dan de kolom-breedte:

Kolom Indeling

Ook te opties van de Meerkeuze en de Radioknop zijn in kolommen in te delen.

Formulierveld: Dynamisch

Dit veld wordt gebruikt om dynamisch waarden op te halen uit andere formulieren:

formulieren dynamisch waarden ophalen

In dit voorbeeld hebben we een tweede formulier waarin we de product info, prijs en afbeelding hebben opgeslagen. Het selectieveld is van het type dynamisch en haalt dan de bijkomende informatie op uit het product-formulier.

Formulierveld: Adres

Met dit veld is het mogelijk om in één keer een volledig aantal velden te tonen om adres-informatie in te laten vullen.

Adres Velden

Via de instellingen is de landselectie eventueel uit te schakelen. Er is ook nog een mogelijkheid om een provincie-veld te laten tonen. De extra regel voor de straatnaam is niet uit te zetten. Zouden we dat willen dienen we dat via “Extra CSS” te bewerkstelligen.

Formulierveld: Schakelaar

Met dit veld kunnen we de bezoeker laten kiezen tussen twee waardes als een soort van aan/uit schakelaar.

formulieren schakelaar keuze veld
De keuzes (in dit voorbeeld “Ja” en “Nee”) als ook het label zijn in te stellen.

Via de stylen is het mogelijk om de schakelaar een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. De gekozen waardes worden echter niet opgeslagen.

Het veld kan bijvoorbeeld gebruikt worden om secties wel of niet te tonen.

Formulierveld: Schuifknop

Via de schuifknop kunnen we de gebruiker een nummer laten selecteren.

formulieren nummer schuifknop

Het laagste en het hoogste getal is instelbaar, zo ook het aantal decimalen en stappen waarmee het getal verhoogd of verlaagd zal worden.

Via de stylen is het mogelijk om de knop en de lijn een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. Via “Eigen CSS” is het mogelijk om bijvoorbeeld een “€” teken voor het getal te laten tonen.

Formulierveld: Schaal (Scale)

Met dit veld kan eenvoudig een beoordelingsveld worden aangemaakt welke getoond wordt als een set van Radioknoppen:

Schaalbeoordeling

De nummering is instelbaar van 0 – 20.

Het is verder een vrij eenvoudig veld. Aan de nummers is geen scheidingswaarde toe te kennen om hier een eigen rekenwaarde mee te creëren. Wil je een eigen rekenfactor toevoegen dan dien je de Radio Button te gebruiken.

Formulierveld: Verborgen Veld

Dit veld wordt niet getoond aan de bezoeker en wordt gebruikt om gegevens in op te slaan die we zelf verder willen gebruiken.

Verborgen veld

Toepassingen van dit veld zijn bijvoorbeeld: berekeningen of het samenvoegen van gegevens als aanhef, voor- en achternaam om een brief- of e-mail aanhef te creëren.

Het is raadzaam om het label van het veld een voor jezelf duidelijk herkenbare naam te geven en ook de veldsleutel te benoemen. Daarmee wordt het gebruik van het veld bij andere velden met dynamische waarden of het maken van formulier-acties en weergaven eenvoudiger. Het veld is dan namelijk herkenbaar.

Formulierveld: Sterbeoordeling

De sterbeoordeling kan gebruikt worden om de gebruiker eenvoudig een score te late geven.

Sterbeoordeling

Het aantal te tonen sterren is in te stellen.

De stijl van de sterren is niet instelbaar via de standaard stijlen en dient dan via “Eigen CSS” te worden opgemaakt.

Veldlabel

Via het veldlabel geven we het veld een ‘zichtbare’ naam voor de gebruiker. Veelal geeft het veldlabel al aan wat er in het veld ingevuld dient te worden:

Veldlabel

Het label dient bij voorkeur kort en duidelijk te zijn. Willen we meer uitleg kwijt kunnen we eventueel de veldbeschrijving gebruiken en/of een placeholder plaatsen.

De positie van het label is instelbaar (boven, onder, voor het veld….) en de opmaak van het veldlabel is in te stellen via de Stijlen en is per formulier of zelfs per veld apart op te maken.

Veldomschrijving

De veldomschrijving is een korte tekst welke onder het veld getoond wordt om een korte uitleg te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld ingevuld wordt:

Veldomschrijving

De opmaak als lettertype grootte, kleur en de uitlijning is in te stellen via de formulier-stijlen en eventueel per formulier of per veld aan te passen.

Formulierveld: RTF (Rich Text)

Het RTF (Rich Text Field) is eenzelfde veld als de Paragraaf, maar dan met de TinyMCE Tekstbewerker functies:

Rich Text Field

Het is mogelijk om een pagina te maken met een formulier welke gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de gebruiker een WordPress-bericht aan te laten maken. Dan wordt dit veld ingezet om het bericht in op te maken.

Formulier Instellingen: Ajax & JavaScript

Via de instellingen van het formulier kunnen we aangeven of er gebruik gemaakt dient te worden van Ajax & JavaScript:

Ajax & JavaScript Instellingen

Bij grotere formulieren is het aanvinken van de eerste optie een aanrader. De formulieren-editor laadt sneller bij het opslaan.

Willen we dat als de gebruiker de verzendknop klikt de pagina niet ververst wordt dan dienen we de tweede optie aan te vinken.

Als de laatste optie is aangevinkt zullen alle velden welke een vaste invoer verlangen (e-mail, datum, tijd, etc.) of verplichte velden direct gecontroleerd worden in plaats van bij het aanklikken van de verzendknop.

CSS Layout Klassen

De “CSS Layout Klassen” worden voornamelijk gebruikt om meerdere velden op één rij (dus naast elkaar) te plaatsen.

Velden op één rij

Velden op één rij

Via de CSS Layout Klassen is het ook mogelijk om bij de meerkeuze-opties de opties in meerdere kolommen te tonen en rekenvelden op te maken.

Lookup Waarde/Veld

Via een lookup kunnen we data uit andere formulieren intergreren in het formulier om bijvoorbeeld een uitklapveld te vullen:

Lookup

In dit voorbeeld hebben we een formulier waarmee alle hondenrassen zijn opgeslagen. Op een ander formulier gebruiken we die opgeslagen rassen dan als uitklapbaar-keuze-veld om de gebruiker zo zijn/haar ras te laten kiezen. Wijzigen we een ras in het rassen-formulier is die wijziging dan ook direct beschikbaar op het formulier waar we de lookup gebruiken.

Placeholder

Een “placeholder” is een vooraf ingevulde waarde in het veld wat we gebruiken:

Placeholder

Placeholders worden meestal gebruikt bij formulieren waar het veldlabel en de veldomschrijving is uitgeschakeld en zo dan aan te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld wordt ingevuld.

Dynamische Waarde

Een veld kan gevuld worden met data uit andere velden van het formulier of zelfs uit data van een ander formulier.

Dynamische Waarde

Zo kunnen gegevens uit verschillende velden gekoppeld worden en ingevuld worden in één veld. Hebben we bijvoorbeeld velden waar voornaam en achternaam ingevuld zijn, kunnen we die twee velden samen vormen tot één waarde (voornaam + achternaam) welke dan als briefhoofd of e-mail -aanhef gebruikt kan worden.

Formidable Add-On’s

“Add-On’s” zijn extra toevoegingen of uitbreidingen aan de Formidable-plugin:

Formidable Add-Ons Overzicht

Add-Ons Overzicht

Zo is er een Add-On om gegevens te koppelen aan MailChimp, een Add-On om een login-scherm te maken en ga zo maar verder. De Add-On’s worden als extra plugin(s) geïnstalleerd.

Exporteren

De export-functie kan gebruikt worden om een backup te maken of om een gemaakt formulier te kopiëren naar een andere website:

Exporteren

Hier is het mogelijk om een enkel formulier of meerdere formulieren tegelijk te exporteren. Ook kan de opgeslagen data, aangemaakte weergaven en stijlen van het gekozen formulier mee geëxporteerd worden.

Inzendingen kunnen ook als CSV-bestand geëxporteerd worden om ze dan in Excel te kunnen gebruiken.

Importeren

Hebben we een Formidable XML bestand aangemaakt via de “Exporteer” functie dan kunnen we die weer importeren:

Importeren

Zo kunnen we eenvoudige een eerder gemaakt formulier van de ene website naar de andere kopiëren. Stijlen, inzendingen en overige opties welke via de exporteer-functie meegenomen zijn zullen ook weer ingelezen worden bij het importeren.

Ook is het mogelijk om een CSV-bestand, bijvoorbeeld uit Excel te importeren in een formulier.

Weergaven

“Weergaven” zijn speciale formulieren om ingevulde en opgeslagen gegevens van formulieren te tonen op een pagina of in een bericht.

Contactformulier Weergaven

De data welke ingezonden is via formulieren is dan in een tabel weergave op een pagina te plaatsen. De “Weergaven” zijn geheel naar eigen stijl en wens op te maken en te bouwen.

Stijlen

Alle velden, knoppen, teksten, etc. welke op een formulier getoond worden kunnen visueel aangepast worden via de “Stijlen”:

Formidable Stijlen

Stijlen

Via de stijlen van Formidable is het eenvoudig om de formulier-stijl naar wens aan te passen en zo de kleuren en overige opmaak te kiezen welke aansluit bij het gebruikte thema. Hebben we meerdere formulieren dan is het ook mogelijk om per formulier een stijl-blad aan te maken en die aan het formulier te koppelen.

Globale Instellingen

Via de “Globale Instellingen” kunnen we o.a. de algemene foutmeldingen en een aantal overige berichten instellen, de Pro versie activeren, gebruikersrechten instellen, etc.:

Formidable Globale Instellingen

Instellingen

Hier vindt je ook de optie om de Formidable-plugin te verwijderen en daarmee ook alle opgeslagen formulieren, inzendingen en alles wat de plugin heeft opgeslagen in de WordPress Database.

Inzendingen

De formulier inzendingen worden standaard in de database van WordPress opgeslagen en kunnen worden bekeken via het hoofdmenu van Formidable en dan te kiezen voor “Inzendingen”. De inzendingen van alle formulieren wordt dan getoond:

Formidable Inzendingen Overzicht

Inzendingen Overzicht

Het is hier ook mogelijk om de ingezonden data van ieder gemaakt formulier apart te bekijken. De inzendingen kunnen ook via een zgn. “Weergave” op een in WordPress gemaakte pagina of bericht geplaatst worden en zo aan de bezoeker (gebruiker) getoond worden.

Ook kunnen bepaalde ingevulde velden geplaatst worden in E-mailacties.

Formulierveld: HTML

Het HTML-veld is bedoeld om een stukje met HTML opgemaakte tekst op te nemen in het formulier.

Voorbeeld - Algemene Voorwaarden

HTML Voorbeeld – Algemene Voorwaarden

In het HTML-veld kunnen ook Formidable Shortcodes of Shortcodes van andere geactiveerde plugins opgenomen worden.

Formulierveld: Website

Het website-veld ziet er ook uit als een tekstveld. De invoer wordt gecontroleerd aan de hand van de URL-standaard.

Website-veld

Buiten de zichtbare breedte van het veld en/of het een verplicht veld is kent dit veld verder geen bijzondere instellingen.

Formulierveld: ReCaptcha

reCaptcha wordt ingezet om inzendingen van spam-robots tegen te gaan.

reCaptcha

reCaptcha is een technologie van Google. Om reCaptcha te gebruiken is dan een API-Key van Google nodig welke gratis te verkrijgen is.

Formulierveld: Tijd

Via dit veld is een tijd in te voeren. De tijd (klok) is instelbaar als 12 of 24 uurs als ook het aantal minuten (tijdslot) wat te kiezen is.

Tijden-keuze

Het is ook mogelijk om een enkel tijdsverloop als keuze te laten zien om de keuze voor de gebruiker te vereenvoudigen.

Formulierveld: Datum

Zoals de benaming van het veld al aangeeft is het hier alleen mogelijk om een datum in te voeren. In te stellen is of er een kalender-popup gebruikt kan worden:

Datumveld met kalender-popup

Naast de kalender-optie is het nog mogelijk om een regio (land) te kiezen voor de datum-standaard en vanzelfsprekend of dit een verplicht veld is of niet.

Formulierveld: Telefoon

Het telefoonveld ziet er uit als een normaal tekstveld, met als verschil dat er alleen een voorgedefinieerd nummer in combinatie met karakters als ( ) – + ingevoerd mag worden.

Telefoonveld

Door de vele verschillen in de opmaak van telefoonnummers in Europa wordt dit veld niet vaak toegepast bij openbaar beschikbare formulieren. Hebben we een formulier welke we enkel intern gebruiken en willen we een eenduidige invoer van de telefoonnummers dan is dit veld daarvoor te gebruiken.

Formulierveld: Uitklapbaar (keuzeveld)

Het “Uitklapbaar” keuzeveld is te vergelijken met de “Meerkeuze” en/of “Radio Button”, met als verschil dat de keuzeopties als een uitklap-menu beschikbaar komen:

formulieren uitklapbaar keuze veld

Het aantal opties is in principe onbeperkt aan te maken en zo in te stellen dat meerdere opties te kiezen zijn of alleen één. Een “autocomplete” functie is beschikbaar om het kiezen d.m.v. intypen van de keuze versneld kan worden.

Net als bij de Meerkeuze en de Radio Button zijn er ook “verborgen” waardes aan de keuze-opties mee te geven waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook weer te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Dit veld wordt gebruikt als er veel opties beschikbaar zijn om uit te kiezen.

Formulierveld: Radio Button (keuze)

De Radio Button is een “of of” keuzeveld. De bezoeker kan dus maar één keuze selecteren:

Radio Button

Net als bij de “Meerkeuze” heeft het veld ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Het veld is ideaal om de bezoeker een snelle keuze te laten maken.

Formulierveld: Meerkeuze

Het meerkeuze-veld wordt gebruikt om een aantal vaste keuzes te laten zien aan de bezoeker. In tegenstelling tot de “Radio Button” kan de bezoeker kan dan één of meerdere keuzes selecteren:

Meerkeuze

Het veld heeft ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Formulierveld: Nummer

Via een nummer-veld kunnen we de bezoeker een getal laten invoeren.

Nummerveld

Het getal kan vrij ingevoerd worden of via een ‘selector’ worden gekozen. Zowel de minimum als de maximum waarde is in te stellen als ook de stap-grootte. Valt het nummer niet binnen de range welke ingesteld is zal een foutmelding getoond worden en wordt de invoer niet goedgekeurd.

De ingevoerde waarde kan eventueel ook gebruikt worden bij andere velden als rekenwaarde om zo, bijvoorbeeld, een offerte of enquête -formulier te maken.

Formulierveld: Tekst

Het tekstveld is het meest gebruikte veld bij formulieren en wordt gebruikt om de bezoeker een vrije tekst op één regel te laten invoeren.

Tekstveld

Het veld heeft standaard geen beperkingen qua invoer en kan wel of niet verplicht gesteld worden. De gegevens welke de bezoeker mag invoeren is wel in te perken via speciale opmaak-codes. Zo is ook de breedte van het veld aan te passen.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren voor velden als Voornaam, Achternaam, Woonplaats, Onderwerp, etc.

Formulierveld: E-mailadres

Door middel van het E-mailadres -veld beperken we de invoer tot een geldig e-mailadres:

E-mailadres -veld

Er wordt automatisch gecontroleerd of de invoer een geldig e-mailadres formaat heeft. Is dat niet zo, zal er een foutmelding verschijnen.

Formulierveld: Paragraaf

Het paragraaf-veld is een soort van tekst-veld waarbij de bezoeker de mogelijkheid krijgt om “onbeperkt” aantal tekstregels in te vullen:

Paragraafveld

Het aantal zichtbare regels en de breedte van het veld zijn vrij in te stellen. Ook is het veld verplicht te maken.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren om de reden van het inzenden van het formulier te laten beschrijven.

Formuliervelden

Er zijn vele type velden beschikbaar. Het meest gebruikte veld is het tekstveld. Hiermee kan de bezoeker vrije tekst invoeren als bijvoorbeeld voornaam, achternaam, etc.

Ook zijn er speciale velden waarbij de invoer beperkt is. Dat zijn o.a. de velden: datum, tijd, e-mailadres, website, telefoon, etc. Bij ieder veld is kunnen we instellen of het veld “verplicht” is. Wordt een verplicht veld niet ingevuld, kan de bezoeker het formulier niet inzenden of verder gaan met het invullen van overige velden.

Willen we vaste informatie van de bezoeker dan kunnen we die instellen met behulp van de “Meerkeuze”, “Radio Button” of het “Uitklapbaar” -veld.

Het is belangrijk om bij het maken van een formulier van te voren goed na te denken over de hoeveelheid en welke -informatie we van de bezoeker verlangen.

Lange formulieren (een formulier met veel velden) kan de bezoeker afschrikken en dan het formulier niet invullen.

Willen we meer informatie van de bezoeker dan is het raadzaam om gebruik te maken van zgn. conditionele secties om velden pas zichtbaar te maken zodra er al een aantal velden zijn ingevuld, eventueel door middel van de Meerkeuze en/of Radio-Button.

Formulierveld: Bestandsupload

Via dit veld geven we de bezoeker de mogelijkheid om één of meerdere bestanden toe te voegen aan het formulier:

formulier bestandsupload

Bestandsupload-veld

Het aantal bestanden, het bestandstype en de maximale grootte welke geupload mag worden is in te stellen.

Heb je bijvoorbeeld een sollicitatieformulier, dan zou de bezoeker een cv en pasfoto kunnen uploaden.

WordPress Woordenboek

Dit artikel is slechts één van de ruim 250 onderwerpen uit ons “WordPress Woordenboek”.

Wil je dit artikel en ons volledige WordPress Woordenboek bekijken, schrijf je in en je krijgt direct gratis toegang !

Woordenboek - Inschrijven

Ja, ik wil toegang tot het Woordenboek: