WordPress Woordenboek

WordPress Modereren

Is er een reactie geplaatst door een bezoeker bij één van uw berichten of pagina’s dan brengt WordPress u daarvan op verschillende manieren van op de hoogte:

  • u ontvangt een e-mail;
  • u ziet het (na inloggen) op de website in het Dashboard;
  • u ziet het doordat er een nummer staat achter “Reacties” in het Beheerderspaneel.

Reactie Notificaties

E-mail Notificatie

Via de algemene reactie instellingen (Instellingen → Reacties) kunt u aangeven of u een e-mail wenst te ontvangen als er een reactie geplaatst is:

Reactie e-mails

Bent u de Beheerder van de website en de schrijver van het bericht (bijv. een Auteur) en u vinkt deze optie aan, dan krijgen zowel u als Beheerder bericht als de Auteur.

Via het Dashboard & Admin

Na het inloggen ziet u in het vak “Op dit moment” het aantal nog te modereren reacties en tevens ziet u dat links in het beheerderspaneel (Admin):

WordPress Reactie Notificties

Reactie Notificaties

Het vak “Op dit moment” dient wel aan te staat bij de Scherminstellingen om de melding in het Dashboard te zien:

WordPress Dashboard Scherminstellingen

Dashboard Scherminstellingen

Reacties Bekijken, Bewerken of Verwijderen

Om de nog te modereren reacties te bekijken kunt u in het vak “Op dit moment” op “xx wachtend op moderatie” klikken of links in het beheerderspaneel direct op “Reacties” en via beide opties komt u dan op het overzichtsscherm van de reacties uit:

WordPress Alle Reacties bekijken

Reactie Overzichtsscherm

De roze getoonde reactie is de reactie die nog bekeken en evt. goedgekeurd dient te worden. De kolommen tonen de schrijver (Auteur) van de reactie, de reactie-tekst, op welk bericht de reactie terug te vinden is en wanneer de reactie geplaatst is.

Gaan we met de muis-cursor over de reactie heen krijgen we een aantal opties te zien:

WordPress Reactie bewerk opties

Opties bij Hover

Reactie Bewerken

Kiezen we voor “Snel bewerken” dan kunnen we de tekst, naam, e-mailadres en website aanpassen:

WordPress reactie bewerken

Reactie ‘Snel bewerken’

Bij de optie “Bewerken” is er de mogelijkheid om de status van de reactie aan te passen:

WordPress Reactie Status

Reactie Status aanpassen

Heeft u bijvoorbeeld in het overzicht te snel de reactie goedgekeurd en twijfelt u over de herkomst, kunt u die reactie hier dan weer terugzetten naar de status “Wachtend”.

SPAM & Prullenbak

Door een reactie of naar de prullenbak te verwijzen of als SPAM te markeren wordt de reactie uit dit overzicht verwijderd en komt die in een ander overzicht terecht:

WordPress Reactie SPAM en Prullenbak

SPAM & Prullenbak

Tussen haakjes staat het aantal reacties wat er zich in de Prullenbak of SPAM geplaatst zijn. De reacties zijn dus niet verwijderd, ze worden alleen niet meer in het algemene overzicht getoond.

Prullenbak

Bij reacties die u simpelweg niet wilt toelaten kunt u ze verwijderen uit het overzicht door ze naar de prullenbak te verplaatsen. Ze zijn echter nog niet ‘echt’ verwijderd en wanneer u de prullenbak opent heeft u de opties:

WordPress reacties in prullenbak

Prullenbak

De opties komen tevoorschijn als u met de muis-cursor over een reactie gaat:

  • de reactie alsnog als Spam te markeren;
  • de reactie te Herstellen (terug te zetten naar het overzicht);
  • of de reactie Permanent te verwijderen.

Zonder enige reactie te selecteren kunt u ze ook allemaal gelijk verwijderen door op Prullenbak leegmaken te klikken en in dit scherm heeft u de mogelijkheid om Bulk-Acties te verrichten.

SPAM

Reacties kunnen in het Spam-vak terecht komen als u bij de reactie-instellingen daar regels voor heeft ingesteld of u heeft het de reactie als Spam gemarkeerd in het algemeen overzichtsscherm. Reacties die u als SPAM gemarkeerd heeft zullen in het SPAM-gedeelte bij Reacties terecht komen:

WordPress SPAM Box

SPAM Box

Kiest u voor:

  • “Geen spam”, wordt de reactie terug geplaatst in het algemeen reactie overzicht;
  • “Permanent verwijderen”, wordt de reactie definitief verwijderd (komt niet in de prullenbak terecht);
  • Spam leegmaken, worden alle reacties definitief verwijderd.

WordPress doet verder niets met die Spam-reacties. Wilt u dat ze in de toekomst automatisch als Spam niet meer tevoorschijn komen of van een algemene Spam-databank gebruik maken kunt u de plugin Askismet gebruiken.

Reacties Bulk Acties

Via het overzicht kunt u een aantal reacties selecteren door een vinkje te zetten voor die reacties en dan bij “Acties” te kiezen wat u met die reacties wilt gaan doen:

WordPress Reacties Bulk Acties

Reacties “Bulk” Acties

Dus:

  • (1) u kiest de reacties waarop u actie wilt ondernemen;
  • (2) u kiest de actie die u wilt uitvoeren en klikt dan op Toepassen.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .