WordPress Woordenboek

WordPress Reactie Instellingen

Bezoekers kunnen reacties achter laten op berichten en op pagina’s. Bloggers maken daar vaak gebruik van om betrokkenheid van de bezoekers bij de geplaatste berichten te creëren. Er kunnen ook reacties op reacties gegeven worden, of-te-wel; bezoekers gaan dan onderling communiceren.

Reacties zorgen voor interactie en kunnen bijdragen dat bezoekers terugkomen en het gevoel van “ik mag niets missen” creëren.

Een negatieve vorm van reacties is SPAM. Het goed instellen en beheren van de reacties is zowel bij menselijke als bij spam -reacties een must.

Reactie-Instellingen

Zoals we al aangaven is de reactiemogelijkheid standaard ingeschakeld bij de installatie van WordPress. De reactie instellingen vindt u bij “Instellingen → Reacties”.

De instellingen zijn gegroepeerd en per groep zullen we ze kort beschrijven.

Standaard berichtinstellingen

WordPress Standaard berichtinstellingen

Standaard berichtinstellingen

Probeer elk ander blog gelinkt in dit artikel te benaderen

Heeft u een bericht aangemaakt en daarin een link geplaatst naar een andere WordPress website, dan wordt die andere website door uw website ingelicht. Dat wordt ook wel een “ping”genoemd.

Linknotificaties toestaan van andere blogs (pingback en trackbacks)

Staat deze optie aan dan verschijnen er ook pingbacks en trackbacks als reactie onder het bericht. Een “pingback” is het signaal dat uw website verstuurt naar de andere blog als u een link opgenomen hebt naar een bericht op die andere blog. Een “trackback” is precies andersom (een ander blog heeft gelinkt naar een bericht op uw website en u krijgt daar bericht van). Veel bloggers hebben deze optie uitstaan vanwege de extra spam die er veelal door ontstaat.

Sta toe dat bezoekers kunnen reageren op nieuwe berichten

Vinkt u deze optie uit, dan is de kunnen bezoekers niet reageren op berichten. U heeft dan wel de optie om dat selectief per bericht in te schakelen.

Overige berichtinstellingen

De volgende groep zijn de “overige berichtinstellingen”:

WordPress Overige berichtinstellingen

Overige berichtinstellingen

Schrijvers van reacties moeten naam en e-mailadres opgeven

Vinkt u deze optie uit, dan staat u toe dat bezoekers anoniem mogen reageren. De velden voor de naam en het e-mailadres verschijnen dan niet op het reactieformulier. Alleen het tekstvak is dan zichtbaar.

Het uitschakelen van deze optie maakt het eenvoudiger voor spammers om reacties achter te laten.

Gebruikers moeten ingelogd zijn

Naar onze mening had hier beter kunnen staan “Bezoekers moeten ingelogd zijn”. Gebruikers zijn nml. bezoekers die al aangemaakt zijn als gebruiker van uw website met een bepaalde rol.

Door dit in te schakelen moet de bezoeker dus eerst inloggen op uw website. Die bezoeker moet dan wel geregistreerd zijn en dus als gebruiker aangemaakt zijn.

De reactiemogelijkheid automatisch uitschakelen bij berichten ouder dan X dagen

Na inschakelen is het niet meer mogelijk om op berichten te reageren die (in dit voorbeeld) ouder zijn dan 14 dagen.

Opt-in selectievakje voor reactie cookies tonen

Hiermee wordt de mogelijkheid geboden om bij een volgende reactie van dezelfde bezoeker automatisch de naam, het e-mailadres en de website te laten invullen:

WordPress Opt-in optie

Opt-in selectie

Geneste reacties toestaan tot x niveaus diep

Er is sprake van een “geneste” reactie bij een reactie op een reactie. Hier spreken we dan van 2 niveaus. Is er weer een reactie op die laatste reactie, dan van niveau 3, enz. Als het thema het ondersteunt zal het ook als dusdanig getoond worden.

Het minimum is in te stellen op 2 met een maximum van 10.

Reacties over meerdere pagina’s verdelen

Zijn er erg veel reacties op een bericht is hiermee de mogelijkheid een paginering aan te maken van die reacties. Hier is dan ook nog de optie om de oudste reactie als eerste te tonen of de laatste (nieuwste).

Een nadeel voor de bezoeker is dat die moet gaan bladeren om alle reacties te bekijken, een voordeel kan zijn een snellere laadtijd van de pagina.

E-Mail & Goedkeuring

Hier kunt u aangeven of u een e-mail wenst te ontvangen als er een reactie geplaatst is en of die reactie gemodereerd (goedgekeurd) dient te worden:

WordPress Reactie e-mails ontvangen

Reactie e-mails

Reacties Goedkeuren

WordPress Reacties Goedkeuren

Reacties Modereren

Voor een reactie verschijnt

Hier kunt u opgeven dat iedere reactie goedgekeurd dient te worden en/of als de schrijver van de reactie al een eerdere goedkeuring heeft ontvangen de volgende reacties dan automatisch goedgekeurd worden.

Reacties modereren

Daar kunt u aangeven dat in het geval van een X aantal links in de reactie die dan eerst goedgekeurd dient te worden. Spammers zijn geneigd meerdere links in hun reactie op te nemen.

In het veld daaronder kunt u woorden, namen, URLs, e-mailadressen en/of IP-adressen opgeven (gescheiden per regel). Komt één van de termen voor in de lijst die u daar aangemaakt heeft dan zal de reactie ook eerst handmatig goedgekeurd dienen te worden. Deze regels overschrijven dan de regel “De afzender moet een eerder toegelaten reactie geplaatst hebben”.

Zwarte lijst

Hier kunt u ook een opsomming maken van woorden, namen, etc., als hiervoor. Komt één van die regels in de reactie voor zal de reactie in de prullenbak verplaatst worden.

Let op: bij beide lijsten van regels die u hiervoor aanmaakt zal ook op gedeeltes van woorden geselecteerd worden. Heeft u “press” opgenomen, wordt ook het woord “WordPress” daartoe gerekend. 

Avatars

Als de bezoeker geen Gravatar heeft ingesteld dan zal er een standaard Avatar gebruikt worden volgens de instellingen die u hier gekozen heeft.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .