WordPress Woordenboek

WordPress Pagina's

Pagina’s in WordPress bevatten doorgaans tijdloze informatie en zijn de Home-pagina (of start-pagina genoemd), de overige pagina’s welke aan het menu zijn toegevoegd met eventueel sub-pagina’s. De home-pagina is meestal een inleidende pagina over uw bedrijf, uw activiteiten, met doorverwijzingen naar overige pagina’s en eventueel een nieuwsblok. Daaronder komen dan de overige pagina’s als diensten, over ons, disclaimer, contact, etc. Die informatie wijzigt nauwelijks.

In het begin is er nogal eens verwarring tussen Pagina en Bericht. Berichten worden gebruikt voor: nieuws, kennisberichten, etc.; informatie die vaak tijdgebonden is. Berichten kunt u het beste zien als een nieuws of kennis -archief wat u met uw bezoekers wilt delen. Dat nieuws wordt dan als een blok op bijvoorbeeld de home-pagina getoond met korte samenvattingen van het meest recente nieuws. De bezoeker kan dat via die samenvatting doorklikken naar het volledige bericht.

Gedurende dit onderwerp is het van belang de basis SEO-regels te begrijpen. Deze vindt u hier terug: WordPress SEO.

Pagina Aanmaken

Het aanmaken van een nieuwe pagina en deze toevoegen aan uw website is relatief eenvoudig en wordt gedaan via “Pagina’s → Nieuwe pagina”:

WordPress - Nieuwe pagina maken

Nieuwe pagina

1Pagina-Titel

De pagina-titel dient bij voorkeur kort en bondig te zijn waardoor het gelijk herkenbaar wordt waar de content van de pagina over gaat.

Als de pagina toegevoegd wordt aan het menu, wordt de titel als menulabel gebruikt. Het menulabel is bij het toewijzen van de pagina aan het menu eventueel nog aan te passen.

2Content-Editor

De content van de pagina wordt hier toegevoegd en bewerkt. De editor van WordPress heeft in basis veel weg van Microsoft Word. Een volledige uitleg van deze editor hebben we beschreven in het onderwerp: WordPress Tekst Editor.

3 – Publiceren

Tijdens het onderwerp “WordPress SEO” beschreven we al dat zoekmachines als Google supersnel zijn met het indexeren van websites. Zodra u hier op Publiceren klikt is de pagina zichtbaar* voor de zoekmachines. Het advies hier is dat, zolang de de pagina nog niet in zijn geheel klaar is, de pagina als concept opgeslagen wordt; via Concept opslaan.

U kunt dan de pagina bewerken totdat de pagina naar uw wens is, dan Publiceren en eventueel aan het menu toevoegen. Tussentijds kunt u de pagina bekijken door op Voorbeeld te klikken.

 

In het publiceren-vak heeft u verder nog de volgende opties:

Status

Zolang de pagina niet gepubliceerd is kunt u hier de status wijzigen naar “Wachtend op review”. Daarmee wordt aangegeven dat de pagina klaar is, maar op goedkeuring wacht door bijvoorbeeld de beheerder van de website.

Is de pagina éénmaal gepubliceerd, kunt u de pagina hier weer terug zetten naar “Concept”. Vanuit SEO-oogpunt is dit echter niet aan te raden, tenzij u een tijdelijke redirect aanmaakt. De pagina is door zoekmachines opgenomen en kan dus door bezoekers gevonden worden. Is de status dan “Concept” komt de bezoeker op de 404-pagina uit.

Zichtbaarheid

Standaard staat de zichtbaarheid op “Openbaar”, wat inhoud dat de pagina (na publicatie) voor iedereen op internet zichtbaar is. Bij “Beschermd met wachtwoord” dient de bezoeker een wachtwoord invullen om de pagina te kunnen bekijken. “Privé” betekend dat de pagina alleen zichtbaar is voor de auteur van de pagina; de auteur moet dan wel ingelogd zijn.

Onmiddelijk

Hiermee is het mogelijk om de pagina automatisch te laten publiceren op een bepaalde datum.

Revisies

Heeft u de pagina meer dan 1x opgeslagen als concept of gepubliceerd en bijgewerkt zal er in dit blok “Revisies” verschijnen. Daarmee wordt het mogelijk om een eerder opgeslagen versie van de pagina terug te zetten.

Prullenbak

Door hier op te klikken zal de pagina naar de prullenbak verplaatst worden. Om de pagina dan definitief te verwijderen dient u de prullenbak in het pagina-overzicht leeg te maken. Het verwijderen van een pagina is alleen aan te raden voor concept-pagina’s. Die zijn nml. nog niet zichtbaar geweest voor de zoekmachines. Voor het verwijderen van een gepubliceerde pagina, is (wederom vanuit SEO-oogpunt) een redirect naar een andere pagina aan te raden.

4 – Pagina-attributen

Hoofd

Hier kunt u aangeven of de pagina een subpagina wordt van een andere pagina. Kiest u ervoor om de pagina als subpagina aan te maken zal de hoofdpagina ook in de URL (permalink) opgenomen worden.

Template

Deze optie is alleen beschikbaar als het gebruikte Thema meerdere pagina-template’s heeft. De pagina-template bepaalt dan de layout van de pagina. Template’s kunnen zijn een pagina met een sidebar, een pagina over de volle breedte (dus zonder sidebars), etc..

Volgorde

Door hier een nummer in te voeren, bepaalt u de volgorde van het tonen van de pagina op het pagina-overzicht-scherm. In de praktijk een weinig gebruikte optie.

5 – Uitgelichte afbeelding

De uitgelichte afbeelding voor de pagina wordt door de meeste thema’s niet gebruikt. Heeft u echter een pagina met geen afbeeldingen, kunt u de uitgelichte afbeelding gebruiken om de SEO van de pagina te verbeteren.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

 

Bijbehorende onderwerpen