WordPress Woordenboek

WordPress Foutmeldingen

WordPress is een super populair systeem om websites mee te maken. Door die populairiteit zijn er veel ontwikkelaars op ingesprongen. We hebben dan ook de keuze uit duizenden verschillende thema’s en een veelvoud aan plugins.

Het goed functioneren van een WordPress website wordt beïnvloed door een viertal factoren:

  • de hostingprovider;
  • WordPress;
  • het gebruikte Thema;
  • de gebruikte Plugins.

Maakt bijvoorbeeld WordPress gebruik van de laatste PHP versie, terwijl de hostingprovider nog een oudere versie actief heeft kan het zijn dat bepaalde functionaliteit niet meer werkt of de website in zijn geheel niet meer werkt.

Dat geldt min of meer ook voor het Thema en de plugins. Is de laatste versie van WordPress bijvoorbeeld 5.0 en het thema en/of één van de plugins is bijgewerkt tot versie 4.0 is de kans groot dat er conflicten ontstaan, bepaalde functionaliteiten niet meer (correct) werken, de website in zijn geheel uit de lucht is of open staat voor hackers.

Het is dus belangrijk dat alles up-to-date is.

Bent u minder ervaren met WordPress en wilt u geen risico’s lopen bij het uitvoeren van een update of het toevoegen van een extra plugin dan kunt u een PC-installatie van WordPress doen. Dat wordt ook wel een lokale versie van de website genoemd. U werkt dan niet online aan uw live website, maar doet dat op uw PC. Gaat alles goed op uw PC, kunt u zonder te verwachten problemen, de aanpassingen (updates, extra plugin, etc.) toepassen op uw live website. Hoe u een lokale versie van uw live website aanmaakt op uw PC hebben we hier beschreven: WordPress PC Installatie.

Algemeen advies:

Zorg altijd voor een goede backup en houdt zowel WordPress, het thema en de gebruikte plugins up-to-date

Helaas bestaat dan nog de mogelijkheid dat er iets fout gaat, met name bij het updaten van of WordPress, of het thema, of een plugin. Hieronder beschrijven we de meest voorkomende foutmelding en wat u daar dan aan kunt doen.


Veel voorkomende Foutmeldingen & Oplossingen

White Screen of Death (Wit scherm)

De website is in zijn geheel niet meer te bereiken en u kunt ook niet meer inloggen op het beheerderspaneel. Dit kan optreden na een update van WordPress, het thema of een plugin. Dan duidt het vaak op een php-conflict. Het kan ook gebeuren na het installeren van een extra plugin. Dan is er ergens een conflict opgetreden tussen de plugins onderling of met het thema. Het kan ook zijn dat u gewoon niet genoegen geheugen ter beschikking heeft om die extra plugin te kunnen gebruiken.

Wat te doen:

WordPress Repareren

Is de fout ontstaan tijdens het updaten van WordPress of heeft u wijzigingen aangebracht in een WordPress bestand; dan kunt u het beste de laatste versie van WordPress downloaden (bijvoorbeeld hier: https://nl.wordpress.org/download/). Die download uitpakken en via FTP uploaden naar uw website.

Daarmee overschrijft u uw WordPress installatie met de laatste versie en zijn alle bestanden herstelt.

Plugin Conflict

Heeft u een update gedaan van een plugin of een extra plugin toegevoegd dan kunt u het beste die plugin verwijderen (via FTP). Bij een update kunt u eventueel een oudere versie uit uw backup terugzetten. Zie ook: “Plugin Problemen en Oplossingen“.

Geheugen Probleem

Dat ontstaat doorgaans na het installeren van een extra plugin. De oplossing is dan om in het wp-config.php de volgende regel toe te voegen:

define(‘WP_MEMORY_LIMIT’, ’128M’);

 

Waar u die regel toevoegt maakt niet heel veel uit. Daarna dient u opnieuw in te loggen op uw beheerderspaneel, zodat de nieuwe instellingen geladen worden en kunt u nogmaals proberen de plugin te installeren. Werkt het dan nog niet, kunt u eventueel de geheugenlimiet op “256M” zetten en wederom proberen. Indien het dan nog steeds niet werkt, kunt u het beste contact opnemen met uw hostingprovider met het verzoek of de geheugenlimiet omhoog kan (tip: stuur in dat geval de foutmelding welke u krijgt mee…).

Het Thema

Zijn WordPress en de plugins niet de oorzaak, dan kan het thema de boosdoener zijn, dat behoeft niet persé te gebeuren na een update van het thema. Het kan ook zijn dat u een erg oud thema gebruikt wat niet meer voldoet aan de laatste standaard van WordPress.

Kunt u wel inloggen dan kunt u het thema deactiveren en een standaard thema (bijvoorbeeld Twenty Seventeen) van WordPress activeren. Werkt het dan, dan weet u dat het thema de oorzaak is. Kunt u niet inloggen dan dient u het thema via FTP te deactiveren, door de thema-map simpelweg te verwijderen of te hernoemen.

Ontstaat het probleem na een update van het thema is het advies om eerst alle plugins te deactiveren. Dan te kijken of het weer werkt en zo ja, dan is het één van de plugins die niet met de nieuwe versie van het thema kan omgaan. Activeer dan één voor één de plugins tot het probleem zich weer voordoet en u weet welke plugin de boosdoener is. In dit geval is het advies om zowel de thema als de plugin -ontwikkelaar in te lichten.

Is de oorzaak niet bij de plugins dan is het duidelijk dat de update van het thema het probleem is. In dat geval kunt een een eerdere versie van het thema uit uw backup terugzetten en het probleem aan de thema-ontwikkelaar melden.

“HTTP 500 Internal Server Error”

Deze melding komt voor als er problemen zijn met plugins of het thema. Het kan ook voorkomen doordat het toegewezen geheugen niet toereikend is of dat er een fout in het .htaccess bestand zit.

.htaccess bestand

Tenzij u weet wat u doet is het niet raadzaam om aan dit bestand zelf wijzigingen aan te brengen. Heeft u een wijziging aan dit bestand gedaan en treedt de foutmelding op dan is de oorzaak duidelijk. Dan zijn er twee mogelijkheden:

  1. Verwijder via FTP dat bestand en zet een kopie terug uit uw backup;
  2. Verwijder het bestand via FTP, ga dan in het beheerderspaneel naar “Instellingen -> Permalinks” en kies daar voor Wijzigingen opslaan. WordPress zal nu een nieuw .htaccess -bestand aanmaken.

Herstel WordPress, plugins of thema

Zie hiervoor onder “White Screen of Death”.

Hostingprovider

In het geval dat voorgaande oplossingen niet werken kan het probleem ook bij de hostingprovider veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een foutieve instelling van de serverconfiguratie. Neem nadat u voorgaande oplossingen heft uitgeprobeerd dan contact op met uw hostingprovider. Zij kunnen namelijk direct in hun serverlogs zien wat de oorzaak dan is.

“Error Establishing Database Connection”

Deze melding is één van de weinige die redelijk duidelijk is: er kan geen verbinding worden gemaakt met de database. Daar zijn twee oorzaken en oplossingen voor:

  1. in het wp-config.php bestand staan de database gegevens niet correct. Heeft u een (werkende) backup kunt u die terugzetten. U kunt dat bestand ook handmatig aanpassen en de juiste gegevens invullen.
  2. als de gegevens in het wp-config.php bestand juist zijn, is er geen andere mogelijkheid dan contact op te nemen met uw hostingprovider. Dan is er een probleem met de databaseserver.

“Briefly unavailable for scheduled maintenance. Please check back in a minute.”

Deze melding verschijnt als u een update van WordPress of een plugin uitvoert. Het updaten gaat, normaal gesproken, snel en duurt zelden langer dan een paar minuten per update.

Het kan echter voorkomen dat, na de update, de melding zichtbaar blijft en uw website dus niet bereikbaar is voor bezoekers.

Tijdens de update maakt WordPress een bestand aan met de naam “.maintenance”. Dat bestand staat in de hoofdmap van uw WordPress installatie op de website. Die moet u dan via FTP verwijderen en uw website is weer bereikbaar voor bezoekers:

WordPress maintenance bestand

.maintenance bestand

Het is mogelijk dat u het bestand niet ziet en dan kunt u in FileZilla de optie “Tonen van verborgen bestanden forceren” kiezen:

WordPress filezilla verborgen bestanden tonen

Verborgen bestanden tonen

“Warning: Cannot modify header information – headers already sent by (output….) in…”

Deze melding wordt meestal veroorzaakt door één van de WordPress bestanden. Welk bestand het is en waar in het bestand wordt in de melding genoemd.

Heeft u bijvoorbeeld één van de WordPress bestanden handmatig aangepast dan staat er aan het begin van het bestand of aan het einde van dat bestand een zgn. witruimte (een enter of spatie). De meest eenvoudige oplossing is het origineel vanuit een backup terugzetten via FTP.

“ERR_CONNECTION_TIME_OUT”

Deze melding verschijnt doorgaans na een update van een plugin of het thema. Zie voor mogelijke oplossingen: “White Screen of Death” hiervoor.

Kan niet inloggen

Het overkomt ons allemaal wel eens dat we per ongeluk de  “Caps Lock” hebben aanstaan en type zonder dat we het in de gaten hebben alleen hoofdletters, of “Num Lock” staat uit en u bent in de veronderstelling dat u nummers typt….

Is het dat niet en u bent er van overtuigd dat u het juiste wachtwoord intypt, dan is een eenvoudige controle of uw toetsenbord niet de schuldige is, het even in het Kladblok of in Word in te typen. Daar kunt u zien of het goed gaat, is dat niet zo, dan is uw toetsenbord de boosdoener….

Gaat het goed dan is er iets anders aan de hand. Vraag in dat geval een nieuw wachtwoord aan via:

WordPress wachtwoord vergeten

Wachtwoord vergeten ?

U krijgt dan een link toegezonden op het e-mailadres wat u bij installatie hebt opgegeven en kunt via die link een nieuw wachtwoord instellen.

Plugin Probleem

Maakt u gebruik van een beveiligings-plugin als bijvoorbeeld WordFence, dan is het zomaar mogelijk dat uw IP-adres geblokkeerd na teveel inlogpogingen.

Schakel in dat geval via FTP de plugin (tijdelijk) uit en probeer het opnieuw.

Hosting

Bij met name “Managed WordPress Hosting” kan de toegang door de hostingprovider geblokkeerd zijn omdat er teveel inlogpogingen gedaan zijn. In dat geval dient u contact op te nemen met de hostingprovider.


Ten slotte....

Er kunnen zich veel problemen voordoen en het is bijna niet mogelijk om ze alle hier te beschrijven. We hebben hier de meest voorkomende toegelicht. Heeft u een probleem waar u echt niet uitkomt, schroom dan niet om dat probleem hieronder via het reactie-formulier te melden. Wellicht kunnen we u op weg helpen.

U mag ons ook altijd een e-mail sturen via onderstaand e-mailadres.

Wilt u liever het onderhoud, de updates en het maken van backups uitbesteden, daar kunnen we u ook behulpzaam bij zijn. Wij doen dat graag en u bent van veel zorgen en technische handelingen verlost. U kunt zich dan volledig richten op uw content.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .