29 maart 2019
Geen reacties
1518
WordPress Cookies
Wat is een Cookie ?
Een ‘cookie’ is niets anders dan een klein bestandje wat door de website op de pc van de bezoeker geplaatst wordt. Via zo’n cookie kan de website bijhouden wat de bezoeker doet op de website. Als bijvoorbeeld een bezoeker is ingelogd dan wordt dat via een cookie bijgehouden. Ook kan er bijgehouden worden welke pagina’s er bekeken worden en hoe lang; zo ook via welke pagina’s er naar een volgende pagina gegaan wordt.
In het kort is het via een cookie mogelijk om ‘alles’ wat de bezoeker doet op de website en waar die bezoeker vandaan komt te traceren en bij te houden via zo’n cookie.
Google, Facebook en andere grote advertentie-netwerken zijn erg sterk in het bijhouden van het surfgedrag van hun bezoekers. Dat is nml. één van hun grootste bron van inkomen. Cookies spelen daarbij een belangrijke rol.
Soorten Cookies
Zoals in de inleiding al vermeld kunnen we diverse gegevens bijhouden via een Cookie. Via Cookies kan ook bijgehouden worden wat voor een apparaat de bezoeker gebruikt om de website te bekijken en aan de hand daarvan bepaalde functionaliteit, juist inschakelen of uitschakelen. Denk hierbij aan het gebruik van mobieltjes.
Noodzakelijke Cookies
Dit zijn Cookies die ervoor zorgen dat een website beter functioneert. Bij bijvoorbeeld een webshop kan via een Cookie onthouden worden of er een product aan een winkelmand is toegevoegd. Sommige gegevens zijn vaak sneller bij te houden en te controleren via een Cookie dan het even tijdelijk opslaan in de database van de website.
Voorkeuren & Instellingen
Cookies worden ook gebruikt om bepaalde instellingen die een bezoeker kan doen aan een website (bijvoorbeeld het kiezen van een taal) bij te houden. Deze worden doorgaans “voorkeurcookies” genoemd.
Statistieken
Met deze Cookies kunnen allerlei gegevens worden bijgehouden over het surfgedrag van de bezoeker aan de website. Zoals het aantal bezochte pagina’s, de bezochte tijd per pagina, de weg welke een bezoeker aflegt op een website, etc.
Marketing
De marketing-cookies worden voornamelijk gebruikt om bij te houden welke informatie een bezoeker bekeken heeft (bijv. in welk product een bezoeker geïnteresseerd is) en die gegevens worden dan vaak doorgespeeld aan advertentieplatformen als Google en Facebook; zodat zij een gerelateerde advertentie kunnen laten zien.
Marketing-cookies dienen dan ook een direct duidelijk commercieel doel.
Sinds mei 2018 is de AVG wetgeving van kracht op Europees nivo. Hierdoor valt het gebruik van Cookies en met name de statistieken en marketing -cookies direct onder deze regelgeving.
Maak je gebruik van Cookies die persoonsgegevens bijhouden dan dien je daar expliciet een melding van te maken via bijvoorbeeld een Cookiemelding.
Bij het gebruik van statistieken wordt veelal het IP-adres van de bezoeker via een Cookie opgeslagen en dus bijgehouden. Het IP-adres valt onder de persoonsgegevens van de bezoeker en dus dien je je dan ook aan de AVG-verordening te houden. Heb je de mogelijkheid om bij het bijhouden van de statistieken het IP-adres uit te schakelen en daarmee dan alleen algemeen surfgedrag als bezochte pagina’s, etc. in te zien; dan valt die Cookie weer niet onder de AVG.
Een cookiemelding wordt gebruikt om de bezoeker in te laten stemmen voor het gebruik van Cookies. Voor alle Cookies waarbij geen persoonsgegevens worden verwerkt geld dat die cookies geplaatst mogen worden zonder dat hiervoor specifiek toestemming van de bezoeker voor nodig is.
Alle cookies zijn dus in principe vrij te gebruiken en te plaatsen zo lang er via die cookie de persoonsgegevens van de bezoeker niet te herleiden is. In de regel dienen dan alleen voor marketing-cookies toestemming gevraagd te worden; daar voor de werking van dit soort cookies het vrijwel noodzakelijk is om ‘iets’ persoonlijks over de bezoeker bij te houden (als bijv. een IP-adres).
Voorbeelden van wanneer wel toestemming nodig is:
- bij het gebruik van een Facebook pixel (je speelt gegevens door aan Facebook);
- bij het gebruik van Google Analytics als je bij de instelling het gebruik van het IP-adres hebt aanstaan;
- bij het gebruik van een dienst als MailChimp (je synchroniseert gegevens met een dienst van een derde partij);
- je gebruik maakt van een remarketing dienst.
Een “Cookiemelding” heb je dus nodig als je persoonsgegevens verwerkt. Nogmaals, een IP-adres is een persoonsgegeven en bij het opslaan van een (ook tijdelijke) Cookie verwerkt je dus een persoonsgegeven.
Een goede cookiemelding dient ten minste aan de volgende voorwaarden te voldoen:
- er mogen geen cookies geplaatst worden voor er toestemming gegeven is. Veel websites plaatsen al Cookies voordat deze melding gegeven wordt, dat is dus niet correct;
- er moet een duidelijke keuzemogelijkheid zijn;
- je mag bezoekers niet de toegang tot je website ontzeggen als ze niet akkoord gaan met het gebruik van de cookie(s);
- de melding moet duidelijk (in heldere niet technische taal), en informatief zijn. Duidelijk moet worden aangegeven welke gegevens verzameld worden en hoe ze gebruikt worden;
- de bezoeker moet altijd de mogelijkheid hebben om de cookie-instellingen te wijzigen.
Het eenvoudig plaatsen van een balk met een melding dat de bezoeker automatisch akkoord gaat bij het klikken van “Ok” (wat je in de praktijk vaak ziet) mag dus niet !
Voorbeeld “Cookiemelding”:
Een cookingmelding als deze dekt grotendeels de lading, echter is het niet duidelijk in de wetgeving of alle vinkjes aan ‘mogen’ staan, de tijd zal het leren…
Heel letterlijk, een cookie (welke persoonsgegevens bevat) mag dan alleen geplaatst worden wanneer de bezoeker akkoord gaat en mag dus niet geplaatst worden als de bezoeker de cookiemelding kan negeren door verder te browsen zonder akkoord te geven.
Vragen & Info
Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl.
Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !
Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .