WordPress Woordenboek

WordPress Backup Maken en Terugzetten

Waarom een Backup ?

Een backup is niets anders dan een volledige kopie van uw website. Die backup is nodig wanneer de website niet meer gedeeltelijk of zelfs volledig functioneert en het probleem moeilijk te achterhalen is. Het is belangrijk om een website, bij problemen, zo snel mogelijk weer online te hebben; u wilt uw bezoekers ten slotte niet teleurstellen.

Zoekmachines als Google houden bij het bepalen van ranking van websites ook rekening met de zgn. downtime. Dus, is de website door technische problemen niet bereikbaar, is het vaak sneller om een backup terug te zetten dan het probleem te vinden en op te lossen. Dat probleem oplossen kan dan het beste offline gebeuren.

Oorzaken van Problemen

Er kunnen vele oorzaken zijn waarom een WordPress website niet meer bereikbaar is of niet meer goed functioneert:

  • de website is gehackt;
  • er is een conflict tussen twee of meerdere plugin’s, veroorzaakt door een update of het installeren van een extra plugin;
  • er zit een bug in het thema, ontstaan na een update of aanpassing;
  • er is een probleem bij de hosting-provider;
  • er is een probleem ontstaan na een update van WordPress;
  • er is een achterstand met de updates;
  • enzovoort….

Is het probleem sporadisch ontstaan dan is het vaak niet zo eenvoudig om te achterhalen wat de oorzaak is. In de praktijk komt het het vaakst voor bij installatie van updates van plugin’s of het gebruikte thema. Hier is dus enige zorgvuldigheid geboden. Hoe het beste de updates uit te voeren hebben we uitgebreid beschreven bij: Updates.

Backup Maken

Een WordPress Website bestaat uit heel veel bestanden die verdeeld zijn over grofweg drie groepen:

  1. de WordPress bestanden;
  2. de thema en plugin -bestanden;
  3. de aangemaakte content (tekst, afbeeldingen, video, etc.).

Om nu een volledige backup te maken dienen al deze bestanden vanaf de hostingprovider gedownload te worden. Daarvoor moeten we dus weten waar die bestanden zich bevinden.

Afhankelijk van de hostingprovider zullen na installatie van WordPress de WordPress bestanden in een bepaalde map geplaatst worden. Dit is helaas per hostingprovider verschillend. We gaan er hiervan uit dat u weet waar uw WordPress installatie zich bevindt bij de hostingprovider. Weet u dat niet, vraag dat dan na bij uw hostingprovider.

De bestanden bevinden zich:

Welke Bestanden ?Bevinden zich:
- WordPress bestanden - in de installatiemap van de website
- Thema bestanden - submap: /wp-content/themes
- Plugin bestanden - submap: /wp-content/plugins
- Afbeeldingen en overige media - submap: /wp-content/uploads
- Content - in de WordPress database

Bestanden Backup

Alle bestanden, behalve die zich in de database bevinden kunnen we downloaden door gebruik te maken van een FTP-programma. We maken hier (weer) gebruik van het populaire programma FileZilla.

In het linker gedeelte hebben we de map gekozen waar we de backup willen plaatsen en in het rechter gedeelte hebben we de hoofdmap van de website installatie bij de hostingprovider:

Backup

We selecteren de map en slepen die dan naar links in de map op de pc waar de backup willen plaatsen. FileZilla zal nu alle bestanden kopiëren en afhankelijk van de internetverbinding en de snelheid die de hostingprovider toestaat, zal dit enige tijd duren.

In dit geval worden nu ook alle supmappen mee gekopieerd en hebben we gelijk een backup van het thema (/wp-content/themes/), de plugins (/wp-content/plugins) en de media (/wp-content/uploads). Dus die behoeven we dan niet apart nogmaals te downloaden.

Rest ons alleen nog de inhoud van de database te kopiëren.

Database Backup

Om nu nog de gemaakte content veilig te stellen gaan we in het beheerderspaneel op de website naar “Hulpmiddelen -> Exporteren” :

Exporteren

Exporteren

In het scherm wat dan opent hebben we de keuze om:

  • de gehele inhoud;
  • berichten;
  • pagina’s;
  • media;

te exporteren:

Alles Exporteren

Exportbestand Keuzes

De verklarende tekst onder het kopje exporteren is een beetje misleidend, met name de tekst: “Dit bevat alle berichten, pagina’s, reacties, aangepaste velden, termen, navigatie menu’s en aangepaste berichttypen.“.

Er wordt namelijk de indruk gewekt dat ook alle media mee geëxporteerd wordt, dat is echter niet zo. Alleen de links (verwijzingen) naar de media in de map “/wp-content/uploads”  wordt meegenomen; dus niet de daadwerkelijke bestanden. Het is dus wel belangrijk om de hiervoor beschreven stap “Bestanden Backup” uit te voeren.

In dit scherm laten we de keuze staan op “Gehele inhoud” en door op “Exportbestand downloaden” te klikken zal het exportbestand gedownload worden en in de standaard downloadmap op de computer opgeslagen worden. Het bestand heeft standaard de naam opgebouwd uit de Website titel (opgegeven bij instellingen algemeen), dan “.wordpress.” met daarachter de datum van exporteren en heeft als extensie “.xml”.

Het is nu aan te raden dit bestand in dezelfde map te plaatsen, waar we ook de bestanden-backup hebben geplaatst zodat het makkelijk terug te vinden is.

Widgets & Sidebars

Indien er gebruik wordt gemaakt van Widgets dan dienen van die afzonderlijk een backup gemaakt te worden. Om die backup te maken is het gebruik van een Widget Import/Export plugin een handige tool.

Bekijk hiervoor het volgende artikel:

Wordpress Widget Instellingen

Bij sommige thema’s worden op diverse plaatsen Widgets gebruikt en om die mooi in te vullen kan dat in het begin veel tijd kosten. Na verloop van tijd heb je zeker geen idee meer wat nou precies al die instellingen waren.

Om een volledige backup van je website te maken dien je ook de Widget instellingen op te slaan (exporteren) en bij het terugzetten van de backup weer te importeren. Hetzelfde geldt bij een verhuizing van je website.

Backup Terugzetten

Het terugzetten van de backup is nu eenvoudig:

  1. via FileZilla alle bestanden nu van de computer uploaden naar de hostingprovider in de map waar de WordPress installatie staat;
  2. via het beheerderspaneel onder “Hulpmiddelen -> Importeren” het eerder gedownloade exportbestand uploaden;
  3. eventueel via de Widget Import/Export -plugin de widget/sidebar instellingen terug zetten.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

Interessante Artikelen