WordPress Woordenboek

WordPress 404 Pagina

De 404-pagina is de pagina waar bezoekers op uit komen als ze via een link op uw website komen en de pagina waar de link (URL) naar verwijst niet meer bestaat. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als u een pagina hebt verwijderd of hernoemd en ook de url daarbij hebt aangepast. De oude url komt nog wel voor in de zoekresultaten bij de zoekmachines of de bezoeker heeft die opgeslagen als favoriet in zijn/haar internetbrowser.

Het standaard WordPress thema Twenty Seventeen laat dan volgend scherm zien als 404-pagina:

WordPress Standaard 404 Pagina

Twenty Seventeen – 404 Pagina

De meeste bezoekers die zo’n pagina zien, doen maar één ding en dat is zo snel mogelijk terug gaan naar de zoekresultaten (als ze via een zoekmachine komen) en kiezen dan een andere link.

U kunt eenvoudig uw eigen 404-pagina bekijken door achter uw domeinnaam een link op te geven die niet bestaat, bijvoorbeeld:

www.uw-website.nl/123456789

De meeste WordPress thema’s laten een erg beknopte pagina zien als hiervoor, bij het Twenty Seventeen -thema en ook nog eens vaak met Engelse bewoording en niet echt professioneel uitziende plaatjes.

Het belang van een goede 404-Pagina

Ondanks dat u wellicht alles goed gedaan heeft, nooit pagina’s/berichten hebt verwijderd of alle redirects goed hebt ingesteld; zal het toch voorkomen dat bezoekers op de 404-pagina belanden.

Zorg dan minstens voor een pagina die er niet alleen mooi uitziet, maar ook iets vertelt over uw activiteiten met links naar content die u belangrijk vindt dat de bezoeker dan te zien krijgt. Bijvoorbeeld een verkorte versie van uw home-pagina

Vertel ook waarom de bezoeker op die pagina is uitgekomen en geef dan eventueel de mogelijkheid uw website te doorzoeken met een zoek-functie.

Een voorbeeld:

U was een allround klussenier en heeft zich nu volledig toegelegd op stukadoren van wanden en plafonds. Leg dan in het kort uit dat u de bezoeker daarin perfect van dienst kan zijn, dat u die andere klussen niet meer doet, eventueel met links naar andere collega-klusseniers (die zich natuurlijk niet bezig houden met stukadoren).

De bezoeker zal u dankbaar zijn voor de informatie en u in zijn/haar volgende zoekopdracht niet negeren.

Een ander voorbeeld:

U heeft een blog en na verloop van tijd zijn bepaalde berichten niet meer relevant. Die berichten heeft u verwijderd. Een bezoeker beland op de 404-pagina. Vertel die bezoeker dan over het algemene onderwerp van uw Blog met daaronder relevante categorieën en uw laatste berichten.

De kans is redelijk aanneembaar dat de bezoeker door zal klikken naar die categorie of bericht en niet direct zal vertrekken.


Maar het gezegde blijft “voorkomen is beter dan genezen”.

Zorg daarom dat uw redirects op orde zijn. Een mooie duidelijke 404-pagina is een hulpmiddel om bezoekers op uw website te houden.


404 Redirect naar Home

Het is natuurlijk ook mogelijk om alle bezoekers die op de 404-pagina uitkomen direct, via een redirect, door te sturen naar uw home-pagina. Daar zijn ook zat plugins voor te krijgen.

Naar onze mening is dat niet zo’n goed idee. In het voorbeeld wat we hiervoor gaven van de klussenier die alleen nog stukadoor-activiteiten verricht en de bezoeker een electra-klus zocht; zal die bezoeker direct wegklikken, zonder dat u de kans gekregen hebt om uit te leggen waarom die bezoeker bij u op de website kwam. Op de 404-pagina had u kunnen uitleggen dat u in het verleden wel electra-klussen deed en die nu het beste te vinden zijn via….

De bezoeker leest verder, klikt niet direct weg en u kunt uw focus-activiteiten onder de aandacht brengen. Ook zal de bezoeker dankbaar zijn met de links die u aangeeft en bij een volgende zoekopdracht naar bijv. een stukadoors-klus uw website in de zoekresultaten niet negeren.

Een goede 404-pagina kan dus in het voordeel van u werken.

Eigen 404 Pagina

De standaard WordPress 404-pagina wordt meegeleverd in het thema wat u gebruikt en is terug te vinden in de thema-map. Dat bestand heeft de naam: 404.php.

Heeft u kennis van PHP dan zou u dat bestand kunnen aanpassen en vervolgens plaatsen in uw Child-Theme. Iedere wijziging die u dan aan die pagina wilt verrichten moet u dan via dat 404.php bestand doen.

Handiger en sneller zou zijn als we een standaard WordPress pagina zouden kunnen aanmaken en die vervolgens als 404-pagina zouden kunnen toewijzen. We dienen dus WordPress te vertellen dat de bestaande 404.php -pagina niet meer gebruikt dient te worden en daarvoor een zelf gemaakte (standaard WordPress) pagina voor willen gaan gebruiken.

Dat kan, en daar zijn zoals voor bijna alles in WordPress-land, verschillende manieren voor.

Plugin gebruiken

Er zijn diverse plugins verkrijgbaar om bezoekers in plaats van naar de 404-pagina van het thema (404.php) naar een eigen gemaakt pagina door te sturen. De plugin “404 to 301” is er daar één van. U geeft bij de instellingen van de plugin op welke pagina er dan gebruikt moet gaan worden:

WordPress 404 Redirect Plugin

404 Redirect Plugin

Redirect via Functions

In het onderwerp “Plugins Overdaad Schaadt” beschreven we al dat het gebruik van erg veel plugins de laadsnelheid van uw website niet ten goede komt en hoe u functionaliteit kunt toevoegen of juist inperken.

Het doorverwijzen van de standaard 404-pagina naar een eigen pagina kan door de volgende code toe te voegen aan het functions.php bestand van uw thema en bij voorkeur in het Child-Thema:

add_action( 'template_redirect', 'custom_404_redirect' );
function custom_404_redirect()
{
    if( is_404() )
    {
        wp_redirect( home_url( '/jouw-404-pagina/' ) );
        exit();
    }
}

 

In deze code, waar staat “jouw-404-pagina”, geeft u dan de naam op van de pagina die u gaat gebruiken als 404-pagina.

404 Log

Het belang van het bijhouden of er bezoekers op de 404-pagina belanden hebben we in het onderwerp “Redirects” besproken. Een 404-Log geeft een overzicht van de bezoekers op uw 404-pagina en waar die vandaan komen. U kunt dan direct een link (redirect) toevoegen om ervoor te zorgen dat toekomstige bezoekers niet meer via diezelfde link op de 404-pagina terecht komen.

Samenvatting

De 404-pagina moet de minst bezochte pagina van uw website zijn. Wordt die pagina wel bezocht, zorg dan voor heldere content waarmee de bezoeker op uw website blijft en niet direct vertrekt.

Leer en Beheer“, of-te-wel, bekijk wie die pagina bezocht heeft en van welke url die bezoeker vandaan komt. Pas dan eventueel de content van uw 404-pagina aan, en (!) zorg door de juiste redirect in te stellen dat toekomstige bezoekers niet meer via diezelfde link op de 404-pagina belanden.

Vragen & Info

Heeft u vragen naar aanleiding van deze uitleg, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn u graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .