WordPress - SEO Naslag

WordPress & Google Analytics Handleiding

WordPress Google Analytics HandleidingGoogle Analytics is een super mooie tool om allerlei informatie te verkrijgen over wat bezoekers o.a. bekijken op onze website. We kunnen zien waar de bezoeker vandaan komt en welk “pad” zij volgen (of-te-wel; welke pagina’s worden er bekeken) alvorens de bezoeker tot een actie overgaat.

Zo’n actie kan zijn, een aankoop in de webshop, inschrijven voor een nieuwsbrief, het bekijken van een volgende pagina of bericht of de website verlaten.

Google Analytics is in het kort niets anders dan cijfers bekijken en analyseren.

Met SEO hebben we één doel en dat is zo veel mogelijk bezoekers naar onze website trekken, maar is dat de juiste insteek ? In de basis is iedereen van mening dat het trefwoord-gebruik het toverstafje is om bezoekers te trekken… Dat klopt enigszins…

Voorbeeld: ons doel is om een bepaalde service aan te bieden via de website, we trekken veel bezoekers (we hebben het juiste trefwoord), maar niemand klikt op de knop “ja doe maar…”.

Dan moeten we er proberen achter te komen waarom ?. Daar kunnen statistieken behulpzaam bij zijn. Let wel, het blijft een “tool”; het juist gebruik en inzet van zo’n tool kan tot resultaten leiden. Ook hier geld: “geduld is een schone zaak…”.

Voor WordPress zijn er vele statistieken plugins te verkrijgen waarmee we bezoekersinformatie kunnen zien en volgen. In dit eerste deel van onze “Google Analytics Handleiding” zullen we deze ook kort bespreken; waarna we de eerste stappen zullen nemen om Google Analytics te implementeren op onze WordPress website en hoe we die in gebruik dienen te nemen.

WordPress Statistieken Plugins

Voor WordPress zijn er erg veel plugins te verkrijgen welke statistieken tonen over de bezoekers. Zie eventueel: WordPress.org -> Plugins -> Statistieken.

WP Statistics is daarvan wel één van de meest gebruikte. Na installatie, activatie zal deze plugin veel informatie in het dashboard tonen:

WordPress Plugin WP Statistics

Plugin WP Statitics

De plugin kent ook vele instellingen.

Het voordeel is dat alle statistieken direct zichtbaar zijn vanuit de backend van WordPress. Willen we dusdanige uitgebreide informatie met Google Analytics dienen we daarvoor apart naar de Google Analytics website te gaan.

Een groot nadeel aan dit soort plugin’s is dat alle statistieken-informatie opgeslagen en bijgehouden wordt in de WordPress Database. Houden we dus geruime tijd statistieken bij, dan kan het zomaar zijn dat de database erg groot wordt en afhankelijk van de gebruikte hostingprovider zelfs traag wordt. En, niet alleen voor de bezoeker is een snelle website belangrijk, we worden er ook op afgerekend door o.a. Google in de zoekresultaten. Een snellere website scoort hoger dan een tragere…

Bij de website waarvan we hiervoor de schermafdruk tonen, was de database al met ruim 100.000 regels gegroeid.

Dus, je begrijpt het al, ons advies is om het gebruik van statistieken niet te implementeren op de website; maar gebruik te maken van een externe tool.


Google Analytics & WordPress

Om Google Analytics te kunnen gebruiken in combinatie met je WordPress Website moet je eerste een Google Account aanmaken (indien je die nog niet hebt). Dat is gewoon een Gmail-account, waarmee je kunt inloggen bij Google Analytics.

Een Gmail-account aanmaken doe je hier: Gmail Sigup, waarmee het volgende scherm opent en je na alles te hebben ingevuld een Gmail-account hebt:

Gmail-account aanmaken

Gmail-account aanmaken

Google Analytics-Account Aanmaken

Nu dien je in te loggen bij Google Analytics Kies daar voor de optie “Kosteloos beginnen” en via het volgende scherm kun je dan inloggen en een Analytics-account starten.

Via het volgende scherm dien je dan de website-gegevens in te vullen en aan te vinken welke gegevens u met Google wilt delen:

Google Analtyics-account aanmaken

Analyticsaccount Aanmaken

Heb je alles ingevuld en (naar wens) aangevinkt dan dien je op te knop “Tracking-ID ophalen” te klikken om verder te gaan. Deze tracking-id hebben we later nodig om de website bij Google te identificeren.

Google zal eerst nog vragen om de gebruikersvoorwaarden te accepteren en maakt dan de tracking-id aan:

Google Analytics Tracking-ID

Tracking-ID & Code

Hier is:

  1. de Tracking-ID;
  2. de Tracking-Code

Nu is het afhankelijk van hoe je Google Analytics  gaat gebruiken met je WordPress website of je de Tracking-Code nodig hebt. De Tracking-ID heb je in ieder geval nodig. Kopieer ze beide en bewaar ze.

Google Analytics Plugin

Om de Google Analytics Statistieken op het dashboard zichtbaar te tonen en de website aan Google Analytics bekend te maken zijn er ook diverse plugins verkrijgbaar. De meest gebruikte zijn wel de plugin van MonsterInsights en de plugin van ExactMetrics. In dit eerste deel van onze SEO-handleiding gebruiken we de versie van ExactMetrics.

Plugin toevoegen:

WordPress Google Analytics Plugin

ExactMetrics Analytics Plugin

Na installatie en activatie van de plugin dienen we als eerste de plugin te autoriseren zodat de plugin toegang verkrijgt tot onze Google-Analytics-Account.

Om de plugin te autoriseren gaan we in het beheerderspaneel van WordPress naar “Google Analytics -> Algemene Instellingen”. Daar zien we direct de knop om de plugin te autoriseren:

Plugin Autoriseren

Plugin Autoriseren

Het volgende scherm verschijnt dan en klik je op de “autorisatie-link”:

Google Analytics Autorisatie-link

Autorisatie-link

Je wordt nu automatisch doorgestuurd naar een controle-scherm van Google:

Google Analytics Controle Scherm

Google Controle Scherm

Na het opgeven van je Google-Account (e-mailadres en wachtwoord) klik je dan op “Toestaan”. Google genereert dan een code die je vervolgens kopieert en plakt het in het toegangscode-veld en klik dan op Toegangscode opslaan :

Google Analytics Toegangscode opslaan

Toegangscode opslaan

Google Analytics Testen

In het dashboard is er nu een “Google Analytics Widget” verschenen. Daar zal nog weinig te zien zijn, daar we Google Analytics nog maar net bekend hebben gemaakt aan onze website.

Om nu te testen of alles werkt gaan we naar de website van Google Analytics en kiezen links in het scherm voor de optie “Realtime” en dan voor “Overzicht”:

WordPress Google Analytics Testen

Google Analytics Testen

Als het nu goed is zul je zien dat er (minimaal) één actieve gebruiker getoond wordt (zo niet, open dan je website in een apart tabblad en controleer nogmaals).

Navigeer je nu op je website naar andere pagina’s zul je zien dat onder het kopje “belangrijkste actieve pagina’s”, de pagina verschijnt waar je op dat moment bent.

WordPress Gebruikers Uitsluiten

Om nu de statistieken die door Google Analytics “schoon” te houden is het aan te raden alle gebruikers die we op onze website actief hebben uit te sluiten van de statistieken.

Bijvoorbeeld bij het aanmaken van een nieuw bericht, zullen we dat bericht tijdens het maken diverse malen bekijken, wijzigingen doorvoeren, nogmaals bekijken en nog een keer en nog een keer…. alle keren dat we dat bericht (of pagina) bekijken, wordt geregistreerd en opgenomen in de statistieken. Dat geeft een vertekend beeld, we willen alleen “vreemde” bezoekers bijhouden.

Om gebruikers uit te sluiten gaan we naar de instellingen van de plugin en kiezen daar voor de optie “Trackingcode”. In het tabblad wat dan verschijnt kiezen we voor “Tracking uitsluiten”:

Gebruikers Uitsluiten van Analytics

Gebruikers Uitsluiten

Hier vinken we alle gebruikers aan (het aantal type gebruikers kan per WordPress installatie verschillen, afhankelijk van het thema en plugins die geïnstalleerd zijn) en kiezen dan voor Wijzigingen opslaan.

Nu zullen deze gebruikers, als ze ingelogd zijn, niet meer worden meegeteld in de statistieken.

Dashboard Widget

In het dashboard is nu een widget verschenen die de basis statistieken toont. Deze worden opgehaald vanaf onze Google Analytics -account.

Google Analytics WordPress Dashboard Widget

Dashboard Widget

(de cijfers die getoond worden zijn natuurlijk afhankelijk van het aantal bezoekers en van hoe lang we Google Analytics geactiveerd hebben op de website)

Via het linker uitklap-menu kunnen we de periode kiezen over welke we de cijfers willen zien. Via het rechter uitklap-menu kunnen we kiezen wat we willen zien. Bijv. het aantal bezoekers, de meest bezochte pagina’s, waar de bezoekers vandaan komen, etc.

Google Analytics Terminologie

Onder de grafiek in de widget zien we “Bezoeken”, “Bezoekers”, “Paginaweergaven”, “Bouncepercentage”, etc. De meeste termen spreken voor zich, maar wat is nu een “Bouncepercentage” ?. Hieronder zullen we ze in het kort doornemen.

Bezoeken

“Bezoeken” is het aantal sessies per periode dat de website bezocht is. Dus, niet, het aantal unieke bezoekers. Een bezoeker kan bijvoorbeeld meerdere keren per dag de website bezoeken en die wordt dan meegeteld in het aantal bezoeken.

Bezoekers

“Bezoekers” is het aantal unieke bezoekers die in de gekozen periode de website bezocht hebben. Kiezen we bijvoorbeeld om de statistieken te tonen over de afgelopen 7 dagen en heeft dezelfde bezoeker meerdere keren in die periode onze website bezocht, zal die voor die periode maar één keer meegeteld worden.

Paginaweergaven

Dit cijfer geeft aan hoeveel pagina’s er bekeken zijn gedurende de gekozen periode.

Bouncepercentage

Het “bouncepercentage” is het aantal bezoekers (procentueel uitgedrukt) dat slechts één pagina bekijkt (bezoekt) en dan de website weer verlaat.

Tenzij we een website hebben met maar één pagina, is het dus interessant om dit getal in de gaten te houden. Zeker voor webshops en/of websites waar we de bezoeker tot interactie (contactformulier, nieuwsbrief, etc.) willen krijgen moeten we dit cijfer naar beneden zien te krijgen.

Zoekopdrachten

Dit zijn het aantal bezoekers welke via een zoekmachine (Google, Bing, Yahoo, etc.) de website bezocht hebben. Op zich dus ook een interessant getal, daar de meeste websites afhankelijk zijn van het aantal bezoekers die de website vinden via een zoekmachine.

Pagina’s/Bezoek

Het aantal pagina’s welke er bekeken zijn per sessie (bezoek). Dat is dus het “aantal paginaweergaven” / “bezoeken”.

Time on Page

Is de gemiddelde tijd welke de bezoekers gebruikt hebben om een pagina te bekijken. Die tijd is per website-type verschillend interessant. Bijvoorbeeld bij een webshop met “gewilde” producten is het belangrijk om die tijd zo laag mogelijk te zien, terwijl bij een informatieve website die tijd juist hoger zou moeten zijn.

Page Load Time

De gemiddelde tijd welke de pagina’s nodig hadden om te laden. We wisten al dat de laadsnelheid meerekent voor de ranking in de zoekresultaten. Dus dit cijfer is zeker interessant en zal hoogst waarschijnlijk per periode en afhankelijk van de bezochte pagina’s fluctueren. Stijgt dit cijfer dan zouden we naar aanleiding van de bezochte pagina’s kunnen uitvinden welke pagina de boosdoener is en die dan aanpassen, zodat de laadsnelheid omlaag gaat.

Session Duration

Is de gemiddelde tijd die het bezoek duurde, gerekend vanaf het moment dat de website bezocht werd tot het weer vertrekken van de bezoeker.


Google Analytics, AVG & Overige Rapporten

Sinds de invoering van de AVG zijn de regels van het gebruik van statistieken aangescherpt. In het volgende deel van deze serie zullen we o.a. het gebruik van Google Analytics en de AVG beschrijven.

We zullen dan ook dieper ingaan op het gebruik en aanmaken van specifieke rapporten. Zo is het, bijvoorbeeld, voor ons interessant om te zien welke bericht-categorieën er het meest bekeken zijn en welke berichten specifiek. Daarmee kunnen we onze berichten sturen en bezoekers beter informeren en bij ons houden.


Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

Overige Artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *