WordPress Zoek Functie Uitbreiden

De WordPress Zoekfunctie

Heb je een uitgebreide website dan is het handig voor je bezoekers om een zoekmogelijkheid op te nemen. Zeker als je veel berichten gepost hebt kan het sneller zijn voor je bezoeker om via een zoekveld direct een overzicht te krijgen met een pagina waar alle berichten en pagina’s te zien zijn waar het opgegeven zoekwoord of woorden in voorkomen.

De standaard zoekfunctie van WordPress doorzoekt met name de titel van de berichten en pagina’s en niet altijd alle content. Daarom kan het zijn dat een opgegeven zoekwoord niet de verwachte zoekresultaten geeft. Dit is al lang een vaak gehoorde reactie van WordPress gebruikers. Sinds versie 3.7 van WordPress is er een “relevantie” functie ingebouwd en is de zoekfunctionaliteit wel verbeterd, maar nog steeds niet optimaal.

Standaard Zoekfunctie

De standaard ingebouwde zoekfunctie van WordPress zoekt in de titel en in de content van een post. De relevantie, die mede het zoekresultaat geeft werkt dan volgens volgende methodiek:

  • de opgegeven regel (zin) komt voor in de titel;
  • alle opgegeven zoektermen komen voor in titel;
  • een enkele zoekterm komt voor in de titel;
  • de regel (zin) of zoekterm komt voor in de content.

Komt de opgeven zoekterm voor in de titel van een post dan weegt dat zwaarder mee dan wanneer de zoekterm voorkomt in de content. Het aantal keren dat een zoekterm voorkomt in de content wordt ook niet geteld.

Heb je dus een bericht waarin de zoekterm meerdere keren voorkomt in de content en niet in de titel en een bericht waarin de zoekterm wel voor komt in de titel en niet in de content zal deze laatste eerder getoond worden als de eerste met de zoekterm meerdere keren in de content.

De resultaten worden daarna op datum gesorteerd. Dus, de relevantie-functie werkt niet optimaal.

WordPress zoekt niet op

Hiervoor hadden we al opgemerkt dat WordPress met name de titel van een post doorzoekt en niet altijd alle content. WordPress zoekt ook niet in de volgende velden:

  • categorieën & tags;
  • samenvattingen;
  • reacties;
  • meta velden.

Gebruik je dus geen overzicht van beschikbare categorieën of tags op je website heeft het gebruik daarvan dan ook eigenlijk weinig zin, er wordt door de WordPress zoekfunctie ook niet in gezocht.

“Meta velden” zijn extra velden, aangemaakt door het thema of door overige plugins als bijvoorbeeld “Reusable Text Blocks” (zie het artikel “Contentblokken“).

De Zoekmogelijkheden Uitbreiden

Om nu toch een zoekmogelijkheid aan te bieden aan je bezoekers is het aan te raden de zoekfunctionaliteit uit te breiden alvorens het WordPress Zoekveld zichtbaar te maken. Daar zijn een aantal plugins voor te krijgen.

(Sommige links die hierna volgen zijn affiliate links)

Relevanssi Plugin

De Relevanssi Plugin is op het ogenblik één van de meest gebruikte plugins om de zoekfunctionaliteit van WordPress te verbeteren. Zoals de naam zegt zoekt deze namelijk wel op relevantie. Er zijn een tweetal versies verkrijgbaar. De eerste is de gratis versie en die is te downloaden via WordPress.

De basis functies zijn:

  • zoekresultaten worden gesorteerd, getoond op basis van relevantie, niet op datum;
  • zoekresultaten bevatten ook resultaten met gedeeltes van de zoekterm (fuzzy matching), bijv. zoekterm is “bakken”, dan zal ook “aangebakken” gevonden en getoond worden;
  • zoeken met één of meerdere zoektermen of met een zin;
  • de zoektermen worden gehighlight in de documenten getoond;
  • mogelijkheid om te zoeken in reacties, tags, categorieën en custom velden.

De extra (uitgebreide) opties zijn:

  • bijhouden (logboek) van zoektermen;
  • restricties bij zoekopdrachten;
  • het indexeren van custom post types en custom taxonomieën;
  • het indexeren van shortcodes;
  • “Bedoel je…” suggesties;
  • ondersteuning voor de WPML multi-language plugin;
  • geavanceerde filtermogelijkheden;
  • het beperken van zoekresultaten om de performance bij grote databases te verbeteren.

Installatie
De plugin laat zich eenvoudig installeren via het Dashboard -> Plugins -> Nieuwe Plugin:

Relevansi Plugin Installeren

Plugin Installeren

Relevanssie Instellingen

Na installatie en activatie bevinden de instellingen van de plugin zich in het Dashboard -> Instellingen -> Relevanssi:

Relevanssi Instellingen

Relevantie Zoek Opties

De eerste stap is om Relevanssi een index te laten maken van je website, anders zal de zoekfunctie niet correct werken.

Afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s en berichten kan dit snel gaan tot enige tijd duren. Is bijvoorbeeld het aantal “Documents in the index” lager dan het aantal pagina’s en berichten op je website dan moet je “Continue indexing” aanklikken om de index verder uit te breiden.

Stopwords

In Relevanssi is het mogelijk om “stopwoorden” op te nemen. Dat zijn woorden die niet opgenomen worden in de index en die dus ook niet als zoekresultaten getoond zullen woorden. Denk hierbij aan “de, het, een, als, jij, ik, zij….”.

Die stopwords kun je hier zelf opgeven:

Relevanssi Stopwords

Relevanssi Stopwords

Alle stopwoorden dienen gescheiden te worden van een komma. Je kunt er net zoveel aan toevoegen als je zelf wilt en op ieder moment extra woorden aan toevoegen. Klik je daarna op “Remove all stopwords” zullen die woorden uit de index verwijderd worden. Het is dan niet noodzakelijk om een nieuwe index te laten aanmaken.

“Most Common Words”

Scroll je iets verder naar beneden dan vindt je een lijst met de meest gevonden woorden (“Most Common Words”) in je pagina’s en berichten:

WordPress veel gebruikte woorden

Zoekwoorden Index

De meeste van die woorden kun je gelijk aan de lijst met stopwords toevoegen door op het “-” teken achter dat woord te klikken.

Het is aan te raden bij een blog met veel berichten regelmatig de lijst met “Most Common Words” te bekijken en de index aan te passen met nieuwe “Stopwords”

Hiermee bouw je een snelle zoek-index op.

Zoekresultaten Highlights

Via de optie “Search hit highlighting” is het mogelijk om de gevonden zoektermen in de zoekresultaten te weergeven:

Highlighting

De tekstkleur en achtergrond is in te stellen en daarvoor moet je de juiste hexdecimale kleurcodes opgeven (heb je geen idee wat de juiste kleurcode moet zijn en hoe je die eventueel kan vinden, bekijk dan ook dit artikel “Kleurcodes“).

Voorbeeld

Op de website “112Werkforum.nl” wordt de plugin ook gebruikt. Geven we nu als zoekterm “Humor op het werk” op, krijgen we veel resultaten met de meest relevante als eerste en dan aflopend. De zoektermen worden in het rood getoond in de zoekresultaten:

WordPress Zoekresultaat

Highlighting Voorbeeld

De zoekterm wordt automatisch “humor+op+het+werk” (zie adresbalk).

In het eerste zoekresultaat zie je ook dat “humorakademie” als resultaat wordt meegenomen.

Overige instellingen

De plugin kent verder nog veel instellingen om bepaalde gedeeltes (pagina’s, categorieën, etc.) uit te sluiten van de zoekresultaten. Hiervoor heb je dan wel de post-id nodig. Volg dit artikel om te zien hoe je die post-id’s kunt vinden: “WordPress IDs“.

Tevens is het mogelijk om een overzicht van de recente zoektermen te laten weergeven in het Dashboard, shortcodes te laten indexeren en meer.

Voor meer informatie kun je ook terecht op de website van .

Relevanssi Premium

Voor deze plugin is ook een zgn. “Premium” versie voorhanden. Hier moet je voor betalen en dan krijg je o.a. de volgende extra functionaliteit:

  • Verbeterde spellingscorrecties in “Bedoel je…” suggesties;
  • multisite support;
  • Bezoeker heeft de mogelijkheid om “EN”, “OF” te gebruiken;
  • het zoeken en indexeren van gebruikersprofielen;
  • het zoeken en indexeren van categorieën, tags en custom taxonomieën;
  • het toewijzen van belangrijkheid (gewicht) aan bepaalde (custom) post types en taxonomieën;
  • import en export van de instellingen.

Via bijvoorbeeld de “multisite” support krijg je de mogelijkheid om zoekresultaten welke komen van een andere website te tonen tussen de zoekresultaten van je huidige website. Hiermee kun je dus, als je meerdere websites beheerd, een andere website promoten in de zoekresultaten.

Verder krijg je direct support van de ontwikkelaar zelf en niet via de WordPress.org website.

Prijzen variëren en voor die informatie verwijzen we je graag naar: Relevanssi Premium

Ajax Search Pro - Plugin

De “Ajax Search Pro” plugin hanteert het “live search” principe, wat inhoud dat zodra er iets in het zoekveld wordt ingetypt er direct gezocht gaat worden en de resultaten (bijna) direct zichtbaar worden zonder dat er een bevestiging (enter) door de bezoeker gegeven dient te worden. Hier wordt ook het relevantie-principe gebruikt.

Deze plugin komt ook in twee versies; een zgn. “Lite” versie en een “Pro” versie. Voor de laatste moet je dan weer een klein bedrag betalen.

De lite-versie is te downloaden en te installeren via WordPress.org. Wat deze plugin redelijk uniek maakt is de manier van het tonen van de zoekresultaten. De zoekresultaten kunnen direct onder het zoekveld getoond worden, inclusief afbeeldingen:

WordPress Zoekresultaten

Voorbeeld Ajax Search Pro

Installatie

WordPress Ajax Search

Ajax Search - Instellingen

Na installatie en activatie zal de plugin direct zichtbaar zijn in het Dashboard. De plugin heeft erg veel instellingen, zowel op het vlak van waar de zoektermen gezocht mogen worden (bericht, pagina custom post type, etc.) als voor de styling op de pagina waar de functie getoond wordt.

Het mooie aan deze plugin is dat er tevens diverse shortcodes aangemaakt kunnen worden zodat er verschillende zoekmogelijkheden aangemaakt kunnen worden voor bijvoorbeeld verschillende archiefpagina’s en een algemene, volledige, zoekfunctie voor de gehele website.

De basis instellingen:

Ajax Pro Basis Instellingen

Ajax Pro Basis Instellingen

Er kan ingesteld worden dat er gezocht wordt in (1) berichten en/of (2) pagina’s. Als er custom-post-types geïnstalleerd zijn, door bijv. het thema of andere plugins kunnen die daaronder aan de zoekfunctie toegevoegd worden.

Autocomplete & Suggestion

De plugin kan ook gebruik maken van een autocomplete functie om de door de bezoeker ingetypte zoekterm automatisch aan te vullen:

Ajax Search Pro Autocomplete

AutoComplete

Net als bij de plugin “Relevanssi” is het ook mogelijk om stopwoorden in te voeren. Dat zijn dus woorden die niet in de index opgenomen worden, waardoor de zoekfunctionaliteit versneld.

Frontend & Layout Opties

Er zijn tevens erg veel instellingen mogelijk om de layout van hoe de zoekresultaten getoond worden aan te passen:

WordPress Ajax Search Layout Instellingen

Layout Opties

Is er geen zoekresultaat gevonden is het tevens mogelijk om een aantal suggesties te laten zien. Via de optie “Keyword Highlighting” is het mogelijk om de zoekterm in de resultaten te tonen, in bijv. een andere kleur.

Google Analytics

Zowel de lite versie als de pro versie biedt de mogelijkheid om met Google Analytics te intergreren om gedetaileerde zoek-statistieken in het dashboard weer te geven:

WordPress Ajax Search Google Analytics

Google Analytics

Ajax Search Pro

De pro versie van deze plugin biedt nog veel meer mogelijkheden en is tevens responsive. Ook wordt er gebruik gemaakt van uitgebreide caching-mogelijkheden om het gebruik van bijv. afbeeldingen in de zoekresultaten te versnellen en veel gebruikte zoektermen te versnellen.

Het aanpassen van de layout welke gebruikt wordt op de website is vrijwel oneindig.

De Pro versie is verkrijgbaar via Codecanyon: Ajax Search Pro via Code Canyon

Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook.

 

Overige Artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *