WordPress - SEO Naslag

Pagina of Bericht Verwijderen ?

Er zijn diverse redenen mogelijk om bepaalde berichten of zelfs pagina’s niet te laten tonen op je website of zelfs in het overzicht in je Admin gedeelte:

  • Berichten of pagina’s kunnen verouderd zijn en niet meer relevant
  • Je hebt een website met nog weinig informatie ten opzichte van soortgelijke websites en krijg dus nog geen hoge ranking in de zoekmachines. Extra informatie in de vorm van berichten (of zelfs pagina’s) kan dan een oplossing zijn. Je zou dus niet-opgemaakte posts kunnen aanmaken, deze publiceren en dan de bezoeker automatisch door kunnen laten sturen naar bijvoorbeeld de home-pagina of een pagina met soortgelijke informatie als de eerdere pagina;
  • Er werken meerdere personen aan één website en voor de redacteurs wil je, als beheerder, bepaalde pagina’s niet in het Admin pagina overzicht laten zien zodat die ook niet door die personen bewerkt kunnen worden.

Berichten / Pagina Status

Wordpress post status

Post status

De zichtbaarheid van berichten en pagina’s (hierna algemeen genaamd “Post” of “Posts”) wordt bepaald in het blokje “Publiceren” rechts op de editor-pagina.

Er zijn drie mogelijkheden:

  1. Gepubliceerd – de pagina is zichtbaar voor alle bezoekers mist de “zichtbaarheid” op openbaar staat;
  2. Wachtend op review – deze status wordt met name gebruikt tussen verschillende redacteuren of tussen redacteur een en de beheerder. De één wacht op de beoordeling van de ander. De post is niet zichtbaar voor bezoekers op de website;
  3. Concept – De post is nog in bewerking en ook niet zichtbaar op de website.

Na publicatie kan de instelling “Zichtbaarheid” gebruikt worden. Deze heeft ook 3 opties:

  1. Openbaar – de post is voor iedereen (alle bezoekers) zichtbaar;
  2. Beschermd met wachtwoord – de post kan alleen worden bekeken indien de bezoeker het wachtwoord weet en deze ingeeft;
  3. Privé – De post is niet zichtbaar voor bezoekers en alleen voor ingelogde beheerders, redacteuren en auteurs.

Zowel de status als de zichtbaarheid kan achteraf altijd aangepast worden, maar is de post éénmaal gepubliceerd geweest is de kans erg groot dat de post opgepakt is door zoekmachines en kunnen bezoekers dus op een link naar die post klikken.

Een post de zichtbaarheid met de status “Beschermd met wachtwoord” of “Privé” maakt de post dus niet geheel onzichtbaar voor je bezoekers.

Post Verwijderen

Het is heel eenvoudig om een pagina of een bericht in zijn geheel te verwijderen, maar dat is niet altijd de beste manier om je website op te schonen en verouderde informatie te verwijderen.

Verwijder je een post zal een bezoeker die via zoekresultaten van Google je post gevonden heeft op een 404-pagina uitkomen.

Een 404-pagina is een foutmeldings-pagina welke in elk thema is ingebouwd, de kans is erg groot dat de bezoeker direct zal wegklikken en je website dus verlaat en dat willen we niet.

Een post verwijderen is dus geen goed idee.

404-pagina

De 404-pagina is in bijna ieder WordPress thema door de thema-bouwer aangemaakt en toont meestal niets anders dan een standaard foutmelding. Om die pagina wijzigen is enige kennis van HTML en PHP nodig. Hoe je een eigen pagina kunt aanmaken of alle bezoekers automatisch kunt doorsturen naar een andere pagina hebben we beschreven in het artikel: 404 -> 301 Redirect.

Bericht Status Privé

Een bericht kun je net als bij pagina’s de zichtbaarheid “Privé” geven. Hiermee is het bericht alleen zichtbaar voor ingelogde bezoekers. Het bericht wordt echter nog wel getoond in de zoekresultaten van Google en overige zoekmachines, wordt er dan op de link in Google geklikt, komt de bezoeker ook weer op de 404-pagina terecht.

Wil je dat voorkomen, is het aan te raden om een redirect (doorverwijzing) in te stellen. Met een redirect komt wordt de bezoeker dan automatisch doorverwezen van de oude URL (het bericht wat we niet meer willen tonen) naar een nieuwe URL. Die nieuwe URL kan dan een bericht zijn of een pagina waar je de bezoeker dan naar toe verwijst. De meest eenvoudige is de Home-pagina of een berichten-categorie-overzicht. De laatste optie is de beste, daar je de bezoeker dan verwijst naar een overzicht met relevante artikelen.

Hoe je een redirect (doorverwijzing of omleiding) moet instellen, lees je in dit artikel: “WordPress Post Redirect“.

Pagina verwijderen

Voor het verwijderen van een pagina geldt eigenlijk hetzelfde als voor het verwijderen van een bericht, echter in de praktijk komt het vaker voor dat een pagina aan een menu is toegevoegd dan een bericht. Zet je een pagina op “Privé”, dan is de pagina niet meer toegankelijk voor niet-ingelogde bezoekers; maar de pagina is nog wel zichtbaar in je menu-structuur. Die zou je dan dus ook handmatig moeten uitschakelen (verwijderen) anders komen je bezoekers ook op de 404-pagina terecht.

Hier willen we nogmaals benadrukken dat de pagina die je dan verwijderd hebt nog wel in de zoekresultaten van zoekmachines kan voorkomen en je dan bij het verwijderen van die pagina je bezoekers naar de 404-pagina doorstuurt.

Dus ook hier geldt dat het niet handig is om zomaar pagina’s te verwijderen en het beter is om deze te deactiveren en een redirect in te stellen.

Links controleren

We weten nu dat als we een post deactiveren door die post de zichtbaarheid “Privé” geven, externe links (dus links vanuit Google of overige derde partijen) de bezoeker op de 404-pagina beland tenzij er een juiste redirect is ingesteld. Met name bij pagina’s moesten we dan nog kijken of die pagina in het menu is opgenomen en daar het menu eventueel aanpassen.

Het kan natuurlijk ook voorkomen dat je zelf vanuit andere pagina’s of berichten handmatig in de content een link aangemaakt hebt naar die post die je wilt deactiveren. Na deactivatie (het privé maken) zal die link nog steeds werken, maar ook dan komt de bezoeker weer op die 404-pagina uit.

Om te voorkomen dat je bezoeker op die 404-pagina uitkomt moeten dus ook de interne links of verwijderd worden of aangepast. Bij een uitgebreide website is het bijna onmogelijk om te kunnen onthouden waar al die links staan; een automatische controle zou dan handig zijn. De plugin “Broken Links Checker” biedt uitkomst.

Voor een volledige omschrijving van deze plugin zie ons artikel: “Broken Link Checker“.

Heb je die plugin actief zal er automatisch een melding komen dat er één of meerdere links niet meer werken:

WordPress niet werkende links

Broken Link Checker

Je kunt die link dan verwijderen, maar hier is het ook beter om de link aan te passen naar een andere bestaande post.

Post Verbergen

Uit voorgaande is de simpele conclusie dat het beter is om een pagina of bericht te verbergen voor de bezoeker, dan ervoor te zorgen dat de redirects juist ingesteld staan en eventuele interne links aangepast zijn. Hiermee voorkom je dat bezoekers weglopen en dat de SEO-ranking van die posts die je niet meer wilt gebruiken gehandhaafd blijft.

Een post verbergen door de zichtbaarheid op “Privé” te zetten hebben we hiervoor al beschreven, maar het is mede afhankelijk van het gebruikte thema waar een bericht, al of niet in met zijn gehele content, getoond wordt.

Berichten kunnen namelijk tevoorschijn komen op:

  • de Home-pagina;
  • een Categorie-pagina;
  • een Tag-pagina of Tag-overzicht;
  • een Auteur-pagina;
  • een Archief-pagina;
  • door de zoekfunctie;
  • Feeds.

Plugin Hide Post

Waar een bericht getoond wordt, wordt bepaald door een aantal functies in WordPress die dan door het thema aangeroepen worden. De meeste thema’s houden geen rekening met de privé-instelling en een link naar dat bericht kan dus voorkomen in één van de hiervoor genoemde pagina’s of overzichten.

De plugin “Hide Post” biedt hier de oplossing.

Plugin Hide Post

Installatie

Wordpress hide post installeren

Plugin Hide-Post Installeren


(bekijk ons artikel: Plugins Installeren, voor de diverse manieren om een plugin te installeren)

Na installatie en activatie verschijnt er een extra blok in de berichten-editor, waarin aan te geven is waar het desbetreffende bericht wel en niet getoond mag worden.

Zichtbaarheid Instellen

WordPress Post Zichtbaarheid

Zichtbaarheid

Let op: ook hier geldt het advies om een juiste redirect in te stellen als je alle opties hebt ingeschakeld.

Op deze manier heb je een betere controle over de zichtbaarheid van je berichten op je website. Je kan het bericht dus in zijn geheel niet laten tonen of alleen in bepaalde secties van je website.

Pagina Verbergen in Admin

Als je met meerdere personen aan een website werkt en jij bent de enige beheerder en de andere zijn redacteurs, dan kan het zijn dat je bepaalde pagina’s voor de redacteurs niet wil tonen in het pagina-overzicht. Redacteurs mogen ten slotte pagina’s aanpassen…

Het Privé maken van een pagina heeft dan geen zin, daar die dan nog steeds toegankelijk zijn voor de redacteurs. Een oplossing is om een filter aan te maken en deze toe te voegen aan het functions.php bestand. Dat is een vrij technische ingreep en moet je precies weten waar je me bezig bent.

Hide Pages from Dashboard

Een plugin die dat gedeelte “technische” voor je kan overnemen is de plugin “Hide Specific Pages from Dashboard”. Dit is een vrij onbekende plugin, maar doet wat het moet doen en dat is het verbergen van pagina’s in het admin gedeelte van WordPress, terwijl de pagina op de website en zijn functionaliteit (content) gewoon actief blijft.

Installatie

Plugin Hide Pages Installeren


(bekijk ons artikel: Plugins Installeren, voor de diverse manieren om een plugin te installeren)

Na installatie en activatie vindt je de plugin terug in het Dashboard bij: “Instellingen -> Hide Pages”.

Verborgen Pagina Instellen

In het Dashboard kies je dus voor “Instellingen -> Hide Pages” en krijg je de optie om één of meerdere pagina’s toe te voegen aan de lijst met pagina’s die niet getoond zullen worden in het pagina-overzicht van je Admin Dashboard:

WordPress pagina verbergen

Pagina Verbergen

Wil je een pagina weer zichtbaar maken, klik je op “Verwijderen” en de pagina is weer zichtbaar in het pagina-overzicht.

Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Ondersteuning staat bij ons op nummer 1, wij zijn je graag van dienst !

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief
en volg ons op Facebook .

 

Overige Artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

QWAIN - Quality Without Any Interesting Name
Uw partner voor professioneel, snel en betrouwbaar website design, ontwikkeling en trainingen.

WordPress Nieuwsbrief
GEEN ARTIKEL MISSEN ?
Volg dan de duizenden die onze Online WordPress Artikelen maandelijks lezen:
WordPress Nieuwsbrief Popup
WordPress Nieuwsbrief
GEEN ARTIKEL MISSEN ?
Volg dan de duizenden die onze Online WordPress Artikelen maandelijks lezen:
WordPress Nieuwsbrief Popup
Formulierberichten: Foutmelding

Bij vrijwel ieder veld zijn één of meerdere meldingen in te stellen. De foutmelding is er daar één van.

Kolom Indeling

Er verschijnt een foutmelding als het veld “verplicht” is en niet ingevuld of geselecteerd is. Er kan ook een foutmelding getoond worden als de ingevulde waarde niet correct is. Ten behoeve van de gebruikersvriendelijk is het raadzaam om bij ieder veld de foutmelding aan te passen aan het type veld en wat er verwacht wordt dat de gebruiker in moet vullen.

Bij de “Globale Instellingen” vindt je een aantal standaard meldingen welke daar ook aangepast kunnen worden.

Formulierlayout: Kolommen

De velden op het formulier zijn eenvoudig in kolommen weer te geven. Via de CSS-Layout-Klassen optie kies je dan de kolom-breedte:

Kolom Indeling

Ook te opties van de Meerkeuze en de Radioknop zijn in kolommen in te delen.

Formulierveld: Dynamisch

Dit veld wordt gebruikt om dynamisch waarden op te halen uit andere formulieren:

formulieren dynamisch waarden ophalen

In dit voorbeeld hebben we een tweede formulier waarin we de product info, prijs en afbeelding hebben opgeslagen. Het selectieveld is van het type dynamisch en haalt dan de bijkomende informatie op uit het product-formulier.

Formulierveld: Adres

Met dit veld is het mogelijk om in één keer een volledig aantal velden te tonen om adres-informatie in te laten vullen.

Adres Velden

Via de instellingen is de landselectie eventueel uit te schakelen. Er is ook nog een mogelijkheid om een provincie-veld te laten tonen. De extra regel voor de straatnaam is niet uit te zetten. Zouden we dat willen dienen we dat via “Extra CSS” te bewerkstelligen.

Formulierveld: Schakelaar

Met dit veld kunnen we de bezoeker laten kiezen tussen twee waardes als een soort van aan/uit schakelaar.

formulieren schakelaar keuze veld
De keuzes (in dit voorbeeld “Ja” en “Nee”) als ook het label zijn in te stellen.

Via de stylen is het mogelijk om de schakelaar een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. De gekozen waardes worden echter niet opgeslagen.

Het veld kan bijvoorbeeld gebruikt worden om secties wel of niet te tonen.

Formulierveld: Schuifknop

Via de schuifknop kunnen we de gebruiker een nummer laten selecteren.

formulieren nummer schuifknop

Het laagste en het hoogste getal is instelbaar, zo ook het aantal decimalen en stappen waarmee het getal verhoogd of verlaagd zal worden.

Via de stylen is het mogelijk om de knop en de lijn een eigen kleur te geven en de getoonde lettergrootte in te stellen. Via “Eigen CSS” is het mogelijk om bijvoorbeeld een “€” teken voor het getal te laten tonen.

Formulierveld: Schaal (Scale)

Met dit veld kan eenvoudig een beoordelingsveld worden aangemaakt welke getoond wordt als een set van Radioknoppen:

Schaalbeoordeling

De nummering is instelbaar van 0 – 20.

Het is verder een vrij eenvoudig veld. Aan de nummers is geen scheidingswaarde toe te kennen om hier een eigen rekenwaarde mee te creëren. Wil je een eigen rekenfactor toevoegen dan dien je de Radio Button te gebruiken.

Formulierveld: Verborgen Veld

Dit veld wordt niet getoond aan de bezoeker en wordt gebruikt om gegevens in op te slaan die we zelf verder willen gebruiken.

Verborgen veld

Toepassingen van dit veld zijn bijvoorbeeld: berekeningen of het samenvoegen van gegevens als aanhef, voor- en achternaam om een brief- of e-mail aanhef te creëren.

Het is raadzaam om het label van het veld een voor jezelf duidelijk herkenbare naam te geven en ook de veldsleutel te benoemen. Daarmee wordt het gebruik van het veld bij andere velden met dynamische waarden of het maken van formulier-acties en weergaven eenvoudiger. Het veld is dan namelijk herkenbaar.

Formulierveld: Sterbeoordeling

De sterbeoordeling kan gebruikt worden om de gebruiker eenvoudig een score te late geven.

Sterbeoordeling

Het aantal te tonen sterren is in te stellen.

De stijl van de sterren is niet instelbaar via de standaard stijlen en dient dan via “Eigen CSS” te worden opgemaakt.

Veldlabel

Via het veldlabel geven we het veld een ‘zichtbare’ naam voor de gebruiker. Veelal geeft het veldlabel al aan wat er in het veld ingevuld dient te worden:

Veldlabel

Het label dient bij voorkeur kort en duidelijk te zijn. Willen we meer uitleg kwijt kunnen we eventueel de veldbeschrijving gebruiken en/of een placeholder plaatsen.

De positie van het label is instelbaar (boven, onder, voor het veld….) en de opmaak van het veldlabel is in te stellen via de Stijlen en is per formulier of zelfs per veld apart op te maken.

Veldomschrijving

De veldomschrijving is een korte tekst welke onder het veld getoond wordt om een korte uitleg te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld ingevuld wordt:

Veldomschrijving

De opmaak als lettertype grootte, kleur en de uitlijning is in te stellen via de formulier-stijlen en eventueel per formulier of per veld aan te passen.

Formulierveld: RTF (Rich Text)

Het RTF (Rich Text Field) is eenzelfde veld als de Paragraaf, maar dan met de TinyMCE Tekstbewerker functies:

Rich Text Field

Het is mogelijk om een pagina te maken met een formulier welke gebruikt kan worden om bijvoorbeeld de gebruiker een WordPress-bericht aan te laten maken. Dan wordt dit veld ingezet om het bericht in op te maken.

Formulier Instellingen: Ajax & JavaScript

Via de instellingen van het formulier kunnen we aangeven of er gebruik gemaakt dient te worden van Ajax & JavaScript:

Ajax & JavaScript Instellingen

Bij grotere formulieren is het aanvinken van de eerste optie een aanrader. De formulieren-editor laadt sneller bij het opslaan.

Willen we dat als de gebruiker de verzendknop klikt de pagina niet ververst wordt dan dienen we de tweede optie aan te vinken.

Als de laatste optie is aangevinkt zullen alle velden welke een vaste invoer verlangen (e-mail, datum, tijd, etc.) of verplichte velden direct gecontroleerd worden in plaats van bij het aanklikken van de verzendknop.

CSS Layout Klassen

De “CSS Layout Klassen” worden voornamelijk gebruikt om meerdere velden op één rij (dus naast elkaar) te plaatsen.

Velden op één rij

Velden op één rij

Via de CSS Layout Klassen is het ook mogelijk om bij de meerkeuze-opties de opties in meerdere kolommen te tonen en rekenvelden op te maken.

Lookup Waarde/Veld

Via een lookup kunnen we data uit andere formulieren intergreren in het formulier om bijvoorbeeld een uitklapveld te vullen:

Lookup

In dit voorbeeld hebben we een formulier waarmee alle hondenrassen zijn opgeslagen. Op een ander formulier gebruiken we die opgeslagen rassen dan als uitklapbaar-keuze-veld om de gebruiker zo zijn/haar ras te laten kiezen. Wijzigen we een ras in het rassen-formulier is die wijziging dan ook direct beschikbaar op het formulier waar we de lookup gebruiken.

Placeholder

Een “placeholder” is een vooraf ingevulde waarde in het veld wat we gebruiken:

Placeholder

Placeholders worden meestal gebruikt bij formulieren waar het veldlabel en de veldomschrijving is uitgeschakeld en zo dan aan te geven wat er verwacht wordt dat er in het veld wordt ingevuld.

Dynamische Waarde

Een veld kan gevuld worden met data uit andere velden van het formulier of zelfs uit data van een ander formulier.

Dynamische Waarde

Zo kunnen gegevens uit verschillende velden gekoppeld worden en ingevuld worden in één veld. Hebben we bijvoorbeeld velden waar voornaam en achternaam ingevuld zijn, kunnen we die twee velden samen vormen tot één waarde (voornaam + achternaam) welke dan als briefhoofd of e-mail -aanhef gebruikt kan worden.

Formidable Add-On’s

“Add-On’s” zijn extra toevoegingen of uitbreidingen aan de Formidable-plugin:

Formidable Add-Ons Overzicht

Add-Ons Overzicht

Zo is er een Add-On om gegevens te koppelen aan MailChimp, een Add-On om een login-scherm te maken en ga zo maar verder. De Add-On’s worden als extra plugin(s) geïnstalleerd.

Exporteren

De export-functie kan gebruikt worden om een backup te maken of om een gemaakt formulier te kopiëren naar een andere website:

Exporteren

Hier is het mogelijk om een enkel formulier of meerdere formulieren tegelijk te exporteren. Ook kan de opgeslagen data, aangemaakte weergaven en stijlen van het gekozen formulier mee geëxporteerd worden.

Inzendingen kunnen ook als CSV-bestand geëxporteerd worden om ze dan in Excel te kunnen gebruiken.

Importeren

Hebben we een Formidable XML bestand aangemaakt via de “Exporteer” functie dan kunnen we die weer importeren:

Importeren

Zo kunnen we eenvoudige een eerder gemaakt formulier van de ene website naar de andere kopiëren. Stijlen, inzendingen en overige opties welke via de exporteer-functie meegenomen zijn zullen ook weer ingelezen worden bij het importeren.

Ook is het mogelijk om een CSV-bestand, bijvoorbeeld uit Excel te importeren in een formulier.

Weergaven

“Weergaven” zijn speciale formulieren om ingevulde en opgeslagen gegevens van formulieren te tonen op een pagina of in een bericht.

Contactformulier Weergaven

De data welke ingezonden is via formulieren is dan in een tabel weergave op een pagina te plaatsen. De “Weergaven” zijn geheel naar eigen stijl en wens op te maken en te bouwen.

Stijlen

Alle velden, knoppen, teksten, etc. welke op een formulier getoond worden kunnen visueel aangepast worden via de “Stijlen”:

Formidable Stijlen

Stijlen

Via de stijlen van Formidable is het eenvoudig om de formulier-stijl naar wens aan te passen en zo de kleuren en overige opmaak te kiezen welke aansluit bij het gebruikte thema. Hebben we meerdere formulieren dan is het ook mogelijk om per formulier een stijl-blad aan te maken en die aan het formulier te koppelen.

Globale Instellingen

Via de “Globale Instellingen” kunnen we o.a. de algemene foutmeldingen en een aantal overige berichten instellen, de Pro versie activeren, gebruikersrechten instellen, etc.:

Formidable Globale Instellingen

Instellingen

Hier vindt je ook de optie om de Formidable-plugin te verwijderen en daarmee ook alle opgeslagen formulieren, inzendingen en alles wat de plugin heeft opgeslagen in de WordPress Database.

Inzendingen

De formulier inzendingen worden standaard in de database van WordPress opgeslagen en kunnen worden bekeken via het hoofdmenu van Formidable en dan te kiezen voor “Inzendingen”. De inzendingen van alle formulieren wordt dan getoond:

Formidable Inzendingen Overzicht

Inzendingen Overzicht

Het is hier ook mogelijk om de ingezonden data van ieder gemaakt formulier apart te bekijken. De inzendingen kunnen ook via een zgn. “Weergave” op een in WordPress gemaakte pagina of bericht geplaatst worden en zo aan de bezoeker (gebruiker) getoond worden.

Ook kunnen bepaalde ingevulde velden geplaatst worden in E-mailacties.

Formulierveld: HTML

Het HTML-veld is bedoeld om een stukje met HTML opgemaakte tekst op te nemen in het formulier.

Voorbeeld - Algemene Voorwaarden

HTML Voorbeeld – Algemene Voorwaarden

In het HTML-veld kunnen ook Formidable Shortcodes of Shortcodes van andere geactiveerde plugins opgenomen worden.

Formulierveld: Website

Het website-veld ziet er ook uit als een tekstveld. De invoer wordt gecontroleerd aan de hand van de URL-standaard.

Website-veld

Buiten de zichtbare breedte van het veld en/of het een verplicht veld is kent dit veld verder geen bijzondere instellingen.

Formulierveld: ReCaptcha

reCaptcha wordt ingezet om inzendingen van spam-robots tegen te gaan.

reCaptcha

reCaptcha is een technologie van Google. Om reCaptcha te gebruiken is dan een API-Key van Google nodig welke gratis te verkrijgen is.

Formulierveld: Tijd

Via dit veld is een tijd in te voeren. De tijd (klok) is instelbaar als 12 of 24 uurs als ook het aantal minuten (tijdslot) wat te kiezen is.

Tijden-keuze

Het is ook mogelijk om een enkel tijdsverloop als keuze te laten zien om de keuze voor de gebruiker te vereenvoudigen.

Formulierveld: Datum

Zoals de benaming van het veld al aangeeft is het hier alleen mogelijk om een datum in te voeren. In te stellen is of er een kalender-popup gebruikt kan worden:

Datumveld met kalender-popup

Naast de kalender-optie is het nog mogelijk om een regio (land) te kiezen voor de datum-standaard en vanzelfsprekend of dit een verplicht veld is of niet.

Formulierveld: Telefoon

Het telefoonveld ziet er uit als een normaal tekstveld, met als verschil dat er alleen een voorgedefinieerd nummer in combinatie met karakters als ( ) – + ingevoerd mag worden.

Telefoonveld

Door de vele verschillen in de opmaak van telefoonnummers in Europa wordt dit veld niet vaak toegepast bij openbaar beschikbare formulieren. Hebben we een formulier welke we enkel intern gebruiken en willen we een eenduidige invoer van de telefoonnummers dan is dit veld daarvoor te gebruiken.

Formulierveld: Uitklapbaar (keuzeveld)

Het “Uitklapbaar” keuzeveld is te vergelijken met de “Meerkeuze” en/of “Radio Button”, met als verschil dat de keuzeopties als een uitklap-menu beschikbaar komen:

formulieren uitklapbaar keuze veld

Het aantal opties is in principe onbeperkt aan te maken en zo in te stellen dat meerdere opties te kiezen zijn of alleen één. Een “autocomplete” functie is beschikbaar om het kiezen d.m.v. intypen van de keuze versneld kan worden.

Net als bij de Meerkeuze en de Radio Button zijn er ook “verborgen” waardes aan de keuze-opties mee te geven waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook weer te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Dit veld wordt gebruikt als er veel opties beschikbaar zijn om uit te kiezen.

Formulierveld: Radio Button (keuze)

De Radio Button is een “of of” keuzeveld. De bezoeker kan dus maar één keuze selecteren:

Radio Button

Net als bij de “Meerkeuze” heeft het veld ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Het veld is ideaal om de bezoeker een snelle keuze te laten maken.

Formulierveld: Meerkeuze

Het meerkeuze-veld wordt gebruikt om een aantal vaste keuzes te laten zien aan de bezoeker. In tegenstelling tot de “Radio Button” kan de bezoeker kan dan één of meerdere keuzes selecteren:

Meerkeuze

Het veld heeft ook de optie “Anders”. Kies de bezoeker daarvoor dan verschijnt er een tekstveld waarin de bezoeker een korte vrij tekst kan invoeren.

De uitlijning van de opties kan zowel op één regel als onder elkaar of in kolommen. Ook kunnen er “verborgen” waardes aan de keuze-opties meegegeven worden waarmee verder in het formulier gerekend zou kunnen worden. De keuze-opties zijn ook te gebruiken als voorwaarde bij vervolg-velden met conditionele logica.

Formulierveld: Nummer

Via een nummer-veld kunnen we de bezoeker een getal laten invoeren.

Nummerveld

Het getal kan vrij ingevoerd worden of via een ‘selector’ worden gekozen. Zowel de minimum als de maximum waarde is in te stellen als ook de stap-grootte. Valt het nummer niet binnen de range welke ingesteld is zal een foutmelding getoond worden en wordt de invoer niet goedgekeurd.

De ingevoerde waarde kan eventueel ook gebruikt worden bij andere velden als rekenwaarde om zo, bijvoorbeeld, een offerte of enquête -formulier te maken.

Formulierveld: Tekst

Het tekstveld is het meest gebruikte veld bij formulieren en wordt gebruikt om de bezoeker een vrije tekst op één regel te laten invoeren.

Tekstveld

Het veld heeft standaard geen beperkingen qua invoer en kan wel of niet verplicht gesteld worden. De gegevens welke de bezoeker mag invoeren is wel in te perken via speciale opmaak-codes. Zo is ook de breedte van het veld aan te passen.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren voor velden als Voornaam, Achternaam, Woonplaats, Onderwerp, etc.

Formulierveld: E-mailadres

Door middel van het E-mailadres -veld beperken we de invoer tot een geldig e-mailadres:

E-mailadres -veld

Er wordt automatisch gecontroleerd of de invoer een geldig e-mailadres formaat heeft. Is dat niet zo, zal er een foutmelding verschijnen.

Formulierveld: Paragraaf

Het paragraaf-veld is een soort van tekst-veld waarbij de bezoeker de mogelijkheid krijgt om “onbeperkt” aantal tekstregels in te vullen:

Paragraafveld

Het aantal zichtbare regels en de breedte van het veld zijn vrij in te stellen. Ook is het veld verplicht te maken.

Dit veld wordt meestal gebruikt bij contactformulieren om de reden van het inzenden van het formulier te laten beschrijven.

Formuliervelden

Er zijn vele type velden beschikbaar. Het meest gebruikte veld is het tekstveld. Hiermee kan de bezoeker vrije tekst invoeren als bijvoorbeeld voornaam, achternaam, etc.

Ook zijn er speciale velden waarbij de invoer beperkt is. Dat zijn o.a. de velden: datum, tijd, e-mailadres, website, telefoon, etc. Bij ieder veld is kunnen we instellen of het veld “verplicht” is. Wordt een verplicht veld niet ingevuld, kan de bezoeker het formulier niet inzenden of verder gaan met het invullen van overige velden.

Willen we vaste informatie van de bezoeker dan kunnen we die instellen met behulp van de “Meerkeuze”, “Radio Button” of het “Uitklapbaar” -veld.

Het is belangrijk om bij het maken van een formulier van te voren goed na te denken over de hoeveelheid en welke -informatie we van de bezoeker verlangen.

Lange formulieren (een formulier met veel velden) kan de bezoeker afschrikken en dan het formulier niet invullen.

Willen we meer informatie van de bezoeker dan is het raadzaam om gebruik te maken van zgn. conditionele secties om velden pas zichtbaar te maken zodra er al een aantal velden zijn ingevuld, eventueel door middel van de Meerkeuze en/of Radio-Button.

Formulierveld: Bestandsupload

Via dit veld geven we de bezoeker de mogelijkheid om één of meerdere bestanden toe te voegen aan het formulier:

formulier bestandsupload

Bestandsupload-veld

Het aantal bestanden, het bestandstype en de maximale grootte welke geupload mag worden is in te stellen.

Heb je bijvoorbeeld een sollicitatieformulier, dan zou de bezoeker een cv en pasfoto kunnen uploaden.