Trimsalon Klantenkaart Module
Een website is niet meer weg te denken bij het runnen van een bedrijf. Ook de kleinere zelfstandige ondernemer als trimsalons ontkomen er niet aan. Goede, positieve “Mond-op-mond” -reclame is natuurlijk het mooiste, maar door internet helaas niet meer voldoende.
Wordt een trimsalon aangeprezen tijdens een feestje of familie bijeenkomst, wordt er op internet gekeken voor de contactgegevens. De “Gouden Gids” of het papieren telefoonboek is niet meer aanwezig bij de mensen thuis. De online versies worden ook nauwelijks (meer) geraadpleegd. Google heeft het zoeken naar informatie volledig overgenomen.
Heb je dan geen website, wordt je niet gevonden en is de kans groot dat de “zoeker” bij een conculega uitkomt. Als kleine ondernemer ontkom je er dus niet aan om ook een website te hebben.
Als trimsalon kun je ervoor kiezen om de website puur als informatief communicatiemiddel in te zetten; het is echter ook mogelijk om de website een verlengstuk te maken van je dagelijkse activiteiten. Een activiteit is het bijhouden van klantgegevens. Klanten die slechts één of twee keer per jaar in de salon komen verwachten (helaas) dat jij als ondernemer nog weet wat je de vorige keer met hun geliefde huisdier gedaan hebt en wat toen de kosten waren….
Het bijhouden van een “Trimsalon Klantenkaart” is dan een tool om die klant juist te woord te staan en een makkelijke tool voor jezelf om snel terug te kijken wat voor behandeling er heeft plaatsgevonden, hoe het huisdier zich gedraagt in de salon, wat de kosten waren, etc.
De klantenmodule is geïntegreerd met de website zodat alle informatie altijd overal online beschikbaar is.
Trimsalon Klantenmodule
Via de klantenmodule voor Trimsalons is het mogelijk om alle gegevens van zowel klant (lees: huisdier) als het baasje bij te kunnen houden.
Deze klantenmodule is dan online via de website beschikbaar en alleen toegangkelijk voor ingelogde gebruikers. Reguliere bezoekers zien die module dus niet.
Eenmaal ingelogd wordt het standaard hoofdmenu (het menu wat zichtbaar is voor website bezoekers) vervangen door het menu van de klantenmodule en zijn alle gegevens van zowel het baasje als het huisdier direct opvraagbaar:
(klik op de afbeelding voor een vergroting)
Het opzoeken van een klantenkaart kan nu op twee manieren: via de naam van het huisdier of via de naam van het baasje (uitgebreide zoekmogelijkheden zijn ook beschikbaar). Via dit hoofdmenu is het ook mogelijk om direct ‘nieuwe’ klantgegevens in te voeren.
De volledige module heeft de volgende mogelijkheden:
- gegevens bijhouden en opvragen van de klanten (het baasje);
- gegevens bijhouden en opvragen van de huisdieren en de bijbehorende trimbehandeling(en);
- uitgebreide zoekfunctie;
- statistieken met informatie als aantal per soort, per ras, per woonplaats, etc.
De module is volledige aanpasbaar en uit te breiden met bijvoorbeeld een module om gegevens van stagiaires bij te houden.
Trimsalon Klantenkaart
Klanten worden ingevoerd via de keuze “Klant Invoeren”. Als eerste stap dienen de naw-gegevens van het baasje te worden ingevoerd:
Naast de standaard naam/adres/telefoon -gegevens wordt automatisch de datum van invoer toegevoegd. Die datum wordt dan gebruikt om terug te kunnen zien wanneer de klant voor het eerst de salon bezocht heeft (die datum is aanpasbaar).
Trimsalon Dierenkaart
Eenmaal de klant (het baasje) ingevoerd kunnen de gegevens van het huisdier toegevoegd worden:
(om privacy-redenen is hier de naam van het baasje niet zichtbaar)
Alle gegevens van het huisdier zijn hier in te geven. Het veld “Gedrag & Vacht Notities” is bedoeld om algemene informatie in te geven over het gedrag van het dier tijdens de trimbehandeling en evt. aantekeningen over de vachtconditie.
Daaronder volgen dan de gegevens van de ‘eerste’ trimbehandeling. “Dtb” staat voor “Duur Trimbehandeling” en “Ktb” voor “Kosten Trimbehandeling”. In het veld “Trimbehandeling” kan dan opgenomen worden wat er tijdens de eerste trimbehandeling gedaan is.
Alle meest voorkomende rassen voor zowel honden, katten en konijnen zijn standaard ingevoerd en eenvoudig toe te voegen aan het huisdier:
Eenmaal opgeslagen wordt het huisdier aan de eerder ingevoerde klant (baasje) toegevoegd. Het is mogelijk om meerdere huisdieren bij één baasje in te voeren.
Dieren of Klanten -kaart Opvragen
Zoeken op Huisdier
Het is nu mogelijk om op twee manieren een klantenkaart met de daarbij behorende huisdier gegevens op te zoeken. De eerste manier is via de optie “Zoek Huisdier”:
Tijdens het typen van de naam van het huisdier wordt direct getoond of de naam (of een gedeelte daarvan) in het klantenbestand voorkomt.
Ook is het mogelijkheid om bijvoorbeeld een volledige lijst van alle katten van het ras “Maine Coon” op te vragen:
Ook kan er op “Leeftijd” gezocht worden. Willen we bijvoorbeeld weten of er dieren in het klantenbestand voorkomen die ouder zijn dan 15 jaar, dan kiezen we hier voor het tabblad “Leeftijd” en dan voor “Ouder Dan”:
Zoeken op Klant
De tweede mogelijkheid is om een klantenkaart op te zoeken via gegevens van het baasje:
Alle denkbare combinaties zijn hier mogelijk. Heeft bijvoorbeeld een klant gebeld, maar geen naam achter gelaten, het nummer heb je niet opgeslagen in je mobiel dan kun je hier het gehele nummer of een gedeelte ervan ingeven. Zit die klant dan in je bestand dan wordt die gevonden…
Wil je bijvoorbeeld alle klanten uit een bepaalde woonplaats zien, dan geef je hier gewoon de woonplaats op, klik op zoeken; en alle klanten uit je bestand woonachtig in die woonplaats komen te voorschijn.
Trimsalon Klantenkaart Bekijken
Via één van voorgaande zoekmogelijkheden is de klant nu snel terug gevonden en alle gegevens te bekijken:
(ook hier zijn om privacy redenen de gegevens onzichtbaar gemaakt)
In één oogopslag zijn zowel de gegevens van het baasje als het huisdier en de gedane trimbehandelingen beschikbaar.
Zijn er bij het huisdier in het “Gedrag & Vacht” -veld opmerkingen geplaatst als “bijt”, “snuit om”…. dan worden die automatisch in het “rood” getoond, zodat dat direct zichtbaar. De woorden die daar “gehighlight” moeten worden zijn vrij in te stellen.
Trimbehandelingen
De laatste drie gedane trimbehandelingen worden hier getoond met de duur (Dtb) en de kosten (Ktb) van de behandelingen. Via de “+” wordt er een nieuwe trimbehandeling toegevoegd, via “C” wordt de laatste trimbehandeling met de beschrijving, duur en de kosten gekopieerd en de datum automatisch aangepast aan de datum van vandaag:
Zijn er meer dan 3 trimbehandelingen gedaan is het volledige overzicht opvraagbaar via de “O”.
Meerdere Huisdieren
Heeft een baasje meerdere huisdieren worden deze via extra tabbladen bij de klantenkaart zichtbaar:
Statistieken
Via de statistieken-module is het mogelijk om diverse gegevens te tonen. Zo worden het aantal ingevoerde klanten en huisdieren zichtbaar, het aantal per soort (hond, kat…), het aantal nieuwe klanten per maand en het aantal trimbehandelingen:
Ook zien we hier het aantal per ras:
Wil je bijvoorbeeld een actie doen met een shampoo voor een bepaald ras, kun je hier zien of dat zinvol is….
Vragen & Info
Met dank aan Trimsalon Snuit voor het instemmen van het gebruik van voorgaande schermafbeeldingen. Wat er nog meer mogelijk is met een Trimsalon Website kun je hier zien: Trimsalon Website.
Door deze module wordt een standaard Trimsalon website een handige tool voor de werkzaamheden in de trimsalon. We hebben deze module in eigen beheer gemaakt en al bij diverse Trimsalon Websites mogen inbouwen.
Heeft u een trimsalon en wilt u ook gebruik maken van deze module of heeft u overige vragen, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op via: info@qwain.nl.