WordPress 500 Internal Server Error

WordPress 500 Internal Server Error

500 internal server errorDe “500 Internal Server Error” komt nogal eens voor en helaas ook bij WordPress websites. Deze foutmelding kan diverse oorzaken hebben, maar heeft één ding gemeen; de website wordt niet meer getoond.

Het is helaas geen specifieke foutmelding die aangeeft waar er iets fout is of wat er fout gaat. Het enige wat de foutmelding zegt is dat er een interne serverfout is opgetreden, voor de rest… “zoek het maar uit….“.

De foutmelding kan worden veroorzaakt door:

  • een storing op de server;
  • een script fout;
  • een script die niet over de juiste bestandsrechten beschikt;
  • een fout in het .htaccess -bestand;
  • een plugin die een conflict veroorzaakt;
  • er zit een fout in het thema;
  • ….

Om er achter te komen waardoor de “500 Internal Server Error” veroorzaakt wordt kun je de volgende stappen ondernemen.

1 - Cache legen

Browsercache

Om er zeker van te zijn dat de fout niet wordt veroorzaakt doordat er “iets” in de cache aanwezig dien je de cache van je browser te legen. Hoe je dat doet is afhankelijk van de browser en het operating systeem wat je gebruikt. Voor de meest bekende browsers vindt je hier korte omschrijving.

Plugin Cache

Maak je gebruik van een plugin als WP Super Cache, W3 Total Cache of WP Rocket, dan dien je ook die cache via het Dashboard te legen. Daarna is het aan te raden de plugin even te deactiveren zodat er geen nieuwe cache opgebouwd wordt.

2 - .htaccess bestand fout

Een fout in het .htaccess bestand kan ook dit probleem veroorzaken. Die fout in het .htaccess bestand kan komen door een update of een nieuw toegevoegde plugin. In het laatste geval is het raadzaam eerst de plugin te deactiveren alvorens een nieuw .htaccess bestand aan te maken.

Het is relatief eenvoudig om een nieuw .htaccess bestand aan te maken en dit doe je als volgt:

  1. Verwijder het .htacces bestand
  • Gebruik een FTP client als bijv. FileZilla en ga naar de root van je WordPress installatie;
  • de root herken je eenvoudig als je de mappen: wp-content en wp-admin ziet;
  • copieer het .htaccess bestand naar een map lokaal op je pc;
  • verwijder het htaccess bestand in de root-map van je WordPress installatie

Het .htaccess bestand is nu verwijderd en nu moeten we alleen nog een nieuwe genereren.

2. Nieuw .htaccess bestand aanmaken

  • Ga in het WordPress Dashboard naar “Instellingen -> Permalinks;
  • Scroll naar beneden en klik op “Wijzigingen Opslaan”

Een nieuw .htaccess bestand is nu aangemaakt.

Controleer nu of de website weer getoond wordt. Is dat het geval dan zat de fout in het .htaccess bestand, zo niet dan moet je nog wat verder zoeken.

3 - Plugins conflict of fout

De fout kan ook veroorzaakt worden door een plugin. Dat kan een nieuw toegevoegde plugin zijn of een plugin-update. We raden altijd aan als er meerdere plugin-updates beschikbaar te zijn deze één voor één uit te voeren en na iedere update te controleren of de website nog volledig werkt. Is dat niet het geval weet je direct welke plugin de fout veroorzaakt en is het relatief eenvoudig om de fout te herstellen.

Bij zowel een nieuwe plugin als voor het updaten van bestaande plugins is het altijd raadzaam een backup te maken alvorens een installatie of een update uit e voeren.

Nieuwe Plugin

Wordt de fout veroorzaakt door een nieuw toegevoegde plugin dien je die plugin te deactiveren door in het Dashboard naar Plugins te gaan en die plugin aldaar te deactiveren.

De website zal dan weer werken.

Heb je die plugin echt nodig en ben je er zeker van dat die plugin zou moeten werken dan dien je alle plugins te deactiveren, dan eerste de nieuwe plugin activeren. Je test dan of je website werkt en in dat geval activeer je één voor één de overige plugins en tussendoor (na activatie van iedere plugin) test je weer of de website werkt. Je vindt dan vanzelf de plugin welke het conflict veroorzaakt. In dat geval is het raadzaam om beide plugin-ontwikkelaars in te lichten en een keuze te maken welke plugin de voorkeur heeft om actief te laten (te gebruiken).

Is er geen plugin-conflict dan wordt de fout veroorzaakt door de nieuwe plugin in combinatie met het gebruikte thema. Dit kan je dan weer testen door even tijdelijk een standaard WordPress (twenty…) te activeren en daar nog eens te testen. Je kan dan de plugin-ontwikkelaar inlichten over het conflict.

Plugin Update

Net als bij toevoegen van een nieuwe plugin kan de fout ook optreden na een update van een al in gebruik zijnde plugin. Zoals we hiervoor al vermelde is het altijd raadzaam om voor een update eerste een backup te maken en bij meerdere beschikbare updates de updates één voor één uit te voeren en tussendoor te testen of alles nog werkt. Treedt de fout dan op, weet je direct welke update voor welke plugin de fout veroorzaakt. Een eerdere versie van die plugin terugzetten is dan de meest eenvoudige oplossing (zie evt. ons artikel: Plugin / Thema Rollback).

Heb je de plugin via WordPress.org dan is het advies om daar dan een melding te maken, of een aantal dagen af te wachten en het commentaar daar te volgen. Heb je de plugin van een commercieel ontwikkelaar maak dan een melding bij die ontwikkelaar en volg zijn/haar advies.

4 - Thema Update

De fout kan ook ontstaan na een update van het gebruikte thema en dan zijn er weer een aantal mogelijkheden:

Plugin

De fout wordt door een plugin veroorzaakt, doordat deze niet correct werkt met de update van het thema. Dat is weer eenvoudig te controleren door alle plugins eerst te deactiveren en te kijken of de website weer werkt. Is dat zo, activeer dan weer één voor één de plugins tot de fout weer optreedt. De plugin die het dan veroorzaakt is dan zo bekend.

Themabestand

Heb je alle plugins getest en treed de fout nog steeds op dan is hoogstwaarschijnlijk een fout in het thema de oorzaak en zit er niets anders op dan de thema ontwikkelaar in te lichten en evt. een eerdere versie van het thema terug te zetten (zie ook: Plugin / Thema Rollback).

5 - WordPress Core bestanden

Heb je alles hiervoor beschreven uitgeprobeerd en is de fout nog steeds aanwezig dan kan het kan ook zijn dat één van de core-bestanden van WordPress beschadigd is (door een hack of andere oorzaak). In dat geval dien je (als je die nog niet hebt) de laatste versie van WordPress te downloaden en uit te pakken op je pc. Via FileZilla of een ander FTP-programma dien je dan de mappen wp-content en wp-admin in je online WordPress installatie te overschrijven.

Daarna nog eens testen, werkt het dan nog steeds niet en ben je er zeker van dat je alle hiervoor gedane testen correct hebt uitgevoerd, dien je contact op te nemen met je hosting-provider.

Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

Overige Artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *