WordPress - Thema Styling

Berichten Navigatie inzetten voor SEO

Sommige thema’s bieden een optie om onder ieder bericht een soort van navigatie-link te plaatsen waarmee de bezoeker dan het volgende of voorgaande bericht kan openen (kiezen).

Die functionaliteit is dan gebaseerd op de standaard functie die WordPress in zich heeft en kiest dan het volgende of voorgaande gepubliceerde bericht. Selectie van het voorgaande of volgende bericht is op datum/tijd van publicatie.

Hebben we nu veel berichten en zijn die berichten onderverdeeld in categorieën is de kans erg groot dat de bezoeker een bericht voorgeschoteld krijgt die niet in zijn/haar interesse-gebied valt (een bericht uit een andere categorie dus…). De kans is dan ook groot dat die bezoeker weg-klikt…

Zouden we dus een bericht uit dezelfde categorie aanbieden, dan is het aannemelijker dat de bezoeker blijft en verder leest.

 

Navigatie inzetten voor SEO ?

Om hoger in de resultaten van Google te komen dient er rekening te worden met erg veel factoren. Zo wordt er gekeken naar hoeveel pagina’s (pageviews) een bezoeker bekijkt, hoe lang een bezoeker aanwezig is op de website (session duration) en of een bezoeker slechts één pagina bekijkt (bounce rate).

Het is dus belangrijk dat we de bezoeker relevante informatie aanbieden.

Met de standaard voorgaande/volgende -berichten navigatie van WordPress is, zoals we hiervoor al schreven; de kans groot dat de geboden informatie niet relevant is; waarmee we dus direct de rankingfactoren (pageviews, session duration en bounce rate) beïnvloeden en helaas niet ten gunste van onszelf.

Een betere navigatie aanbieden is dan de oplossing.

Voorgaand / Volgend Bericht

Op onze website hebben we een groot aantal berichten gerelateerd aan het maken en onderhouden van websites met WordPress. Al die berichten zijn onderverdeeld in categorieën. Een van die categorieën is ons “WordPress Woordenboek“.

We willen dus dat de links die dan automatisch verschijnen om het volgend of voorgaand bericht tonen, de berichten tonen uit die categorie en dan ook nog eens op alfabetische volgorde.

Met enige aanpassingen aan de standaard functie van WordPress hebben we dat bereikt. Het blok wat dan onder een gekozen bericht uit de categorie “WordPress Woordenboek” verschijnt ziet er dan als volgt uit:

Volgend/Voorgaand bericht op Categorie en Alfabetisch gesorteerd

Nu krijgt de bezoeker dus automatisch het volgende/voorgaand onderwerp aangeboden uit dezelfde categorie en tevens gesorteerd op alfabet en kan zo stap-voor-stap door het woordenboek browsen.

Filter Opties

In voorgaand voorbeeld hebben we de berichten navigatie links beperkt tot de categorie “WordPress Woordenboek” en alfabetisch gesorteerd.

Om de functionaliteit van de “Voorgaand/Volgende” nog verder uit te breiden hebben we een aantal optionele filters toegevoegd:

FilterDoel

categorie

toont alleen berichten uit dezelfde categorie(ën)

auteur

toont alleen berichten van dezelfde auteur

exclude categorie

om bepaalde categorieën uit te sluiten (niet te tonen)

exclude bericht

om bepaalde berichten uit te sluiten (niet te tonen)

tooltip

toont een tooltip bij de link naar het bericht (of niet)

thumbnail

toont de uitgelichte afbeelding of alleen een link

sorteer-op

sorteer de berichten binnen de gekozen selectie (categorie), op datum of alfabetisch (op titel)

sorteer-op-extra

sorteer binnen de eerste sorteer-optie op datum of alfabetisch

loop

stopt bij het einde van het aantal berichten of ga weer naar het begin van de selectie

Recepten-Blog Voorbeeld

Stel we hebben een website waar we een groot aantal recepten aanbieden. Een categorie kan dan zijn “Voorgerechten”, binnen die categorie bestaat we weer een subcategorie “Soepen”, welke dan weer onderverdeeld zijn “Vegetarisch” en “Niet-Vegetarische”.

Een bezoeker is nu, via Google, op de website gekomen vanuit een zoekopdracht “vegetarische boullion soep”.

Het recept wat we dan tonen heeft niet direct de interesse van de bezoeker. Zouden we dan door middel van de standaard berichten navigatie (voorgaand/volgend bericht) van WordPress automatisch overige recepten aanbieden, dan is het niet handig om een recept te laten zien voor een “pittige Thaise kip”.

De interesse van de bezoeker was “vegatarisch” en een soepje, een voorgerecht dus. 

Hij/Zij zal dan snel geneigd zijn om terug te klikken naar Google en verder te gaan zoeken op andere websites, niet echt de bedoeling dus…

Indien we een ander bericht tonen uit de categorie “vegetarisch voorgerecht”, dan is de kans zeer aannemelijk dat die berichten (recepten) bekeken worden.

Ons doel is dan bereikt, de bezoeker blijft op onze website.

Gerelateerde Berichten

Naast het tonen van “extra” berichten als hiervoor beschreven door middel van een “voorgaand/volgende” navigatie, is er nog een extra mogelijkheid om ook zgn. “gerelateerde” berichten te tonen.

Ook hier is het dan van belang dat er daadwerkelijk gerelateerde berichten getoond worden.

Bij websites met erg veel berichten willen we dat ook automatisch laten plaatsvinden en er op kunnen vertrouwen dat de getoonde gerelateerde berichten kloppen met de inhoud van het bericht wat zojuist door de bezoeker gelezen is.

Voorbeeld: in de categorie “WordPress Artikelen” schrijven we regelmatig berichten over WordPress. Eén van die berichten gaat over het gebruik van lettertypes (fonts). De gerelateerde berichten dienen dan ook over het gebruik van fonts te gaan (of minstens in die richting) om de attentie van de bezoeker vast te houden.

Onder dat bericht tonen we dan een blok:

WordPress Gerelateerde Berichten

Gerelateerde berichten

Twee gerelateerde berichten gaan nu over het gebruik van fonts, terwijl de derde een extra “trigger” is om te zien of de bezoeker wellicht ook interesse heeft in een andere categorie.

Dus, ook hier hebben we dan ook de attentie-waarde van ons aanbod in berichten geoptimaliseerd; waarmee de kans groot is dat de bezoeker meer zal lezen, langer op onze website aanwezig blijft en daarmee gelijktijdig onze ranking-waarde als beschreven in het begin van dit bericht verhoogd.

Samenvatting

Hoog geplaatst worden in zoekmachines kent vele factoren. Het tonen van navigatie-links om het volgend of voorgaand bericht te tonen, zo ook het tonen van gerelateerde berichten, kan dus ook een steentje bijdragen aan een betere ranking in de zoekmachines.

Nu dient, naar onze mening, dit nou ook weer niet de belangrijkste doelstelling te zijn van de informatie die we willen delen via een website.

De bezoeker-tevredenheid wordt door het aanbieden van de juiste navigatie en gerelateerde berichten aanzienlijk verhoogd. Hiermee is tevens de kans vergroot dat die bezoeker terugkomt en je website aanprijst bij andere vele malen belangrijker.

QWAIN Plugins

De filter-navigatie-functionaliteit zoals hiervoor beschreven hebben we als plugin ontwikkeld en dient apart in het gebruikte thema geïmplementeerd te worden om optimaal in het thema, zowel visueel als functioneel; benut te kunnen worden en hiermee de beoogde gebruikers-ervaring en SEO-ranking te behalen.

Wil je ook een op jouw bezoeker toegespitste berichten-navigatie, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op.

Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook .

 

Overige Artikelen