WordPress Accelerated Mobile Pages

AMP Introductie

AMP IntroductieAMP staat voor Accelerated Mobile Pages. Een “nieuw” inititatief van Google. Heel, basic zijn dat dan pagina’s die geoptimaliseerd zijn voor mobile devices; of-te-wel de telefoon.

Web-Pagina’s die AMP ondersteunen zullen sneller getoond worden op smartphones. Dat snelheid een factor is voor de ranking in de zoekresultaten wisten we al, de zoekgigant gaat nu nog een stapje verder.

“Nieuw”, nee dus, niet echt. Google heeft al in 2016 aangekondigd die technologie te gaan gebruiken om pagina’s die AMP ondersteunen beter te zullen gaan indexeren en tonen in de zoekresultaten op mobiele telefoons.

De nieuwe “responsive trend” zou je het kunnen noemen.

Eerst was het noodzakelijk om websites responsive te ontwikkelen, zodat ze goed toonbaar zijn op mobiele telefoons en tablets, nu komt daar nog een extraatje bij. De verwachting is dat dit vanaf juli 2018 werkelijkheid gaat worden.

Zie evt. dit artikel voor meer inside informatie: “Google Algorithm Designed To Downgrade Slow Mobile Pages“.

WordPress & AMP

Zoals gezegd is AMP een speciale versie van een website-pagina die volledig toegespitst is op het zo snel mogelijk tonen van die pagina op een telefoon. De techniek erachter is redelijk simpel: de pagina wordt zo ver mogelijk “uitgekleed”.

De content blijft natuurlijk staan, maar de styling wordt behoorlijk aangepast. De desktop-versie van de website wordt getoond met een logo, menu, specifieke lettertypes, knoppen en een footer. De smartphone-versie (AMP dus…) heeft een gesimplificeerde variant: Een kleiner of zelfs geen logo, geen menu, een standaard lettertype voor koppen en bodytekst, geen sidebar, geen footer of een aangepaste footer.

Het idee hierachter is simpel: hoe minder content en styling er geladen hoeft te worden, hoe sneller de pagina laadt.

Pagina’s met een AMP-versie zijn in de mobiele zoekresultaten te herkennen aan het woord ‘AMP’ en een rondje met een bliksemschicht:

AMP Zoekresultaat

Nu horen we je denken…. “dat weet toch niemand“; dat klopt enigzins. Maar helaas, als een website in de mobiele zoekresultaten met een AMP-versie hoger scoort dan trekt die website eerder de (be)zoeker, dan een website zonder een AMP-versie.

Willen we dus een website die op alle apparaten goed gevonden wordt hebben we eigenlijk geen keuze dan om de AMP-trend te volgen. Om een bestaande website AMP voor te bereiden zijn er een aantal plugins beschikbaar. Bij de keuze van een plugin om AMP te realiseren is enige voorzichtigheid aan te raden.

Er worden namelijk stukjes code toegevoegd aan berichten waardoor Google weet dat er ook een AMP versie beschikbaar is. Gebruik je daarbij ook een cache-plugin is het mogelijk dat er foutmeldingen zullen ontstaan en als laatste de Yoast SEO plugin zal ook met de AMP versie moeten kunnen werken.

Ons advies:

Ga niet klakkeloos een AMP plugin installeren en uitproberen, gebruik een test-omgeving en een goede backup!

AMP Plugins

Automatic AMP PluginOp het ogenblik zijn er een paar plugins beschikbaar die een AMP versie kunnen aanmaken van, in eerste instantie, berichten. Kijken we naar Yoast SEO, en gebruik je die plugin ook; dan is er eigenlijk geen andere optie dan de plugin van Automatic te gebruiken.

Deze plugin maakt AMP versies aan van berichten door er een stukje code aan toe te voegen. Hiermee wordt een set van metadata toegevoegd en Google weet dan dat ze de AMP versie kunnen tonen.

Yoast SEO zal zonder enige aanpassing niet goed meer functioneren daar de toegevoegde metadata niet volledig de regels van Yoast volgt. Yoast heeft daar een oplossing voor bedacht en de plugin “Glue for Yoast SEO & AMP” uitgebracht om dat probleem weer op te lossen.

Met beide plugins actief is het nu mogelijk om een AMP-versie van de berichten-pagina’s aan te maken, maar zoals hiervoor al vermeld; voorzichtigheid is geboden.

AMP & Google Analytics

Maak je gebruik van Google Analytics dien je nog een aanpassing te doen in de Google Analytics instellingen om de resultaten van die AMP getoonde pagina’s te meten. Je moet namelijk een speciale trackingcode toevoegen.

Zie voor meer informatie: Developers Guide van Google.

Die trackingcode moet je dan ook invoeren op je website bij: “SEO > AMP > Analytics”.

AMP Ontwikkelingen

AMP is nog relatief nieuw en er zullen de komende maanden naar verwachting vele ontwikkelingen in WordPress-land gaan plaatsvinden om deze trend volledig te ondersteunen.

Thema’s en plugins zullen hiervoor ontwikkeld worden. Yoast, bijvoorbeeld, heeft nu nog een extra plugin om AMP te koppelen; een logisch vervolg zou zijn dat zij dat volledig integreren in hun SEO-plugin.

We zullen deze ontwikkelingen nauwlettend volgen en regelmatig testen uitvoeren. In een volgend artikel zullen we de AMP-plugin van Automatic beschrijven in combinatie met de Yoast Glue plugin.

Vragen & Info

Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, stuur ons dan een mail op: info@qwain.nl of geef een reactie via onderstaand reactie-formulier.

Op de hoogte blijven van alle WordPress Nieuwtjes, Tips & Tricks… volg ons dan op Facebook.

 

Gerelateerde Artikelen


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *